linnsan

Trådstartare
kan man bada en kanin? han är långhårig och bara 9 veckor...ska förstås inte bada honom än..

Sv: bada???

Det är fullt möjligt att bada en kanin. men varför vill du göra det? Kaniner är renligare än katter och bheöver inte badas. Enda gången jag har duschat mina kaniner är när de har haft diarrée, och varit kladdiga.

Om du måste bada honom för att han blir skitig så är nog buren för smutsig. Städa buren oftare istället isåfall.
Kaniner är väldigt renliga djur, och ska inte badas om allt är som det ska.

Om kaninen har av någon anledning blivit riktigt lortig så är det möjligt att bada den. Men man skall helst undvika detta då kaninen vid bad förlorar en del av sitt naturliga fett på kroppen som är till för att hålla värmen.
Det är därför VÄLDIGT viktigt att torka kaninen efteråt och inte utsätta den för drag.
En utekanin ska man aldrig bada. Helst inte ens på sommaren när det är varmt ute för det är fortfarande blåsigare och kallare nätter än inomhus.

ja menar mest att han kan bli skitig när han är ute..
så skitig bur så att kaninen blir skitig hoppas jag att ingen har..

så behöver det inte alls vara.
endel kaniner kan vara smutsiga / inte så rena pga ålder och så också.

Jag är mycket medveten om detta.

Jag skrev:
Om du måste bada honom för att han blir skitig så är nog buren för smutsig. Städa buren oftare istället isåfall.
Kaniner är väldigt renliga djur, och ska inte badas om allt är som det ska.

Därmed inte sagt att den inte kunde vara skitigt för annat skäl.
Men normalt sett ska det inte behövas.

Enda gången jag "badat" en kanin var när vi hade kaninungar och mamman inte tvättat någon av ungarna ordentligt, så de hade fasttorkat bajs i rumpan.. så då togs de in och baddades med blöt handduk i rumpan så det lossnade (detta var under sommaren).. Annars har jag inte behövt tvätta mina kaniner...
Kan dock tänka mig att jag kanske blir tvungen å hjälpa min hona när hon ska kastreras, ifall hon måste ha tratt.. får hoppas hon låter bli att slicka/bita på såret då..

Det hoppas jag med. Men jag har dock sett kaniner som har gula tassar istället för vita pga. av att buren inte städats tillräckligt ofta.

Menar du ute i snön? Om det är torrt går det ju bra? Om den blir blöt kan du kanske prova att torka av tassarna med en handduk, så sköter den resten själv sedan.

Godis skrev:
Det hoppas jag med. Men jag har dock sett kaniner som har gula tassar istället för vita pga. av att buren inte städats tillräckligt ofta.
Åjo. Jag städar varge dag hos mina kaniner, dom har gula tassar ändå. Det beror inte på hur ren buren är, utan huruvida dom går på halm eller inte :)

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 717
Senast: manda
·
Trädgård & Växter Min rabarber vaxer fortfarande, men det kommer inte manga nya blad och nu ar bladen jattelika och stjalkarna borjar bli tunna. Ar det...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: hastflicka
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar