Bada hunden

MiaMaria

Trådstartare
Min man säger att man absolut inte ska bada eller tvätta/schamponera en jakthund. Jag förstår inte alls resonemanget. Vad skulle vara så annorlunda med en jakthund. Vi har en petit Basset Griffong, som älskar att rulla sig i gödsel eller om han hittar något annat kladdigt. Ibland bara måste jag bada honom.

Hur gör ni andra med era hundar? Och om ni badar dem, vad tvättar ni dem med? Tips på nåt bra resnonemang jag kan använda på min man?

Sv: Bada hunden

Badar man för ofta försvinner pälsen och hudens naturliga skydd mot vind/smuts och väta - vilket jag kan tänka mig är "varför man inte skall bada en jakthund."

Att man inte skulle göra det är en helt annan femma.;)

Senast ändrad:

Är hundarna skitiga så tvättas de med PCL-schampo, förutom de strävhåriga som tvättas med strävhårsschampo.

oj? =O
jag badar mina jakthundar innan varje utställning t.ex. men mina är iof. släthåriga. jag har inte märkt något problem bara för att de badas...

Kan tänka mig att en PBGV (som är strävhårig) inte ska badas för ofta kan vara för att pälsen ska vara "fet" nog att kunna avvisa t.ex. snöklumpar som brukar bildas på benen.

:bow:

Tack för alla svar!

Jo, att han inte ska badas för ofta det förstår jag men ibland känns han så himla smutsig... I går tex. han tog en liten tur till grannen och hoppade lite i kogödselhögen. Suck... det går bara inte att få bort med enbart vatten.

Visste inte att det fanns något som heter strävhårsschampoo. Ska kolla upp det :)

Tack för alla svar!

Jo, att han inte ska badas för ofta det förstår jag men ibland känns han så himla smutsig... I går tex. han tog en liten tur till grannen och hoppade lite i kogödselhögen. Suck... det går bara inte att få bort med enbart vatten.

Visste inte att det fanns något som heter strävhårsschampoo. Ska kolla upp det :)

JA! herregud, det tror jag =) jag vet ett märke som jag är nästan säker på att har det. kan PMa om du vill.

Man kan ha på lite, lite vaselin på benen (inte som det blir jätteflottigt) innan man går ut i snn, om man inte vill att snön ska klumpa sig. ;)

har inga jakthundar men våra badar väl 2-3 gånger i månaden, köper schampoo på björkis efter päls, drygt och effektivt!

Liknande trådar

R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 001
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 349
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Sesca
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
383
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10