Bada efter vaccinering?!

J

Juvelflickan

Hejsan!

Min pålla vaccinerades igår och jag undrar om det går bra att bada henne idag, en dag efter vaccineringen?

Jag är mycket tacksam för svar!

Sv: Bada efter vaccinering?!

Jag kan inte se någon anledning till varför du inte skulle kunna tvätta hästen. Att anstränga hästen så att den börjar svettas veckan efter influensavacc. rekommenderades inte förr åtminstone, men ett bad är väl mer ansträngande för dig än för hästen... ;)

Sv: Bada efter vaccinering?!

nej, du bör inte bada hästen efter vaccinering!!
anledningen till att de inte ska anstränga sig är två:
ETT de får, genom sprutan, i sig virus och därmed får en liten förkylning, och som vi vet, vid förkylning ska man inte anstränga sig för hårt.
TVÅ eftersom de blir småförkylda av sprutan ska man inte kyla dem mer. logiskt.

Som md5kristin dock nämnde "Att anstränga hästen så att den börjar svettas veckan efter influensavacc. rekommenderades inte förr åtminstone" nu sägs det att hästen skyddas på annat sätt, men man blir fortfarande rekommenderad att inte anstränga hästen, så jag skulle inte bada heller!

/K.A

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 275
Senast: Krålus
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hejsan! Jag söker ev en amma till våra rottweiler valpar. Tiken fick akut kejsarsnitt den 27/6 och efter det har inte tiken mått bra...
Svar
10
· Visningar
1 535
Senast: ingela119
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama