C

CrazyKate

Jag har ett problem med min häst. När man ska backa med vagn så viker han åt höger direkt och vagnen far snett..
Han backar hur fint & rakt som helst när man tömkör han...

Nån som har nåt bra tips ?

MVH/K

Att hästen ryggar snett hör ihop med att den är svagare i ena sidan. Det är mycket vanligt. Hästen måste dressyrarbetas för att bli så liksidig som möjligt. Man kan försöka hjälpa till med pisken på sidan. Det är oxså bra om någon medhjälpare hjälper till att dra vagnen bakåt när man tränar för att göra det lättare för hästen. Sen har utrustningen och val av vagn stor betydelse för att kunna underlätta för hästen. Träna bara ett par steg i taget där underlaget är fast så vagnen rullar lätt.
Lycka till
/M

Jag va ute och testade lite igår, det gick faktiskt bättre. Hade pisken och la på den när han vek av, han backade rakt då, men gick fortfarande böjd. Men tack för tipsen, så ska jag träna vidare =)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
863
Senast: Cattis_E
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar