Bäckenstelhet

alazzi

Trådstartare
Red igår och min man hjälpte mig från marken. Han konstaterade att jag har lättare att rida skänkelvikning och diagonalsluta åt ena hållet eftersom jag kan vinkla bäckenet lättare åt det hållet. Åt andra hållet går det betydligt sämre eftersom jag är låst i bäckenet.

Jag har fått några kinesologi-övningar av en B-tränare i dressyr och det har hjälpt. Hon har även en balimostol som jag är sugen på att testa.

Men vad gör du för att träna bäckenrörelserna? Har du rörligheten naturligt och behöver inte tänka på det? Eller behöver du träna på det och vad gör du då?

Sv: Bäckenstelhet

Jag är så stel att jag inte kan fatta vä galopp. Jag försöker rida mkt barbacka i skritt för då rör sig mina höfter i takt med hästen och mjukar upp sig.

Jag är också stelare åt vänster. Kan byta galopp åt höger, men inte åt vänster.

Jag gick till en kiropraktor, som konstaterade att ena benet var 2 cm längre än det andra - konstigt att man suttit snett i sadeln...
Har sedan dess gjort tänjningsövningar för att behålla rörligheten, och tycker att det hjälper.
Innan jag rider så mjukar jag upp, ligger på rygg med uppdragna knän och rullar sidledes, endast med underkroppen.
Ligger på rygg, lägger en liten kudde under svanken och låter gumpen falla.
Stretchar baksida lår på sedvanligt vis, och sitter med ena knät uppdraget, tar tag med motsatt arm och drar diagonalt.
Har också noterat att jag är mjukare i höftpartiet om jag gått långpromenad med hunden, klippt gräset e dyl.

Ett sätt att tänja ut det lite är att sitta som kinserna gör (på huk, med hela fotsulan i marken. Det bästa är att kontakta en sjukgymnast som kan ortopedisk manuell terapi. Man kan behöva lite hjälp av någon som vet exakt hur man ska dra, samt hjälpa till lite att dra.

Internationell länk

Senast ändrad:

Tack för alla tips! Man kan ju inte rida korrekt om man själv är sned. Det måste man ju åtgärda.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar