Bäckenfraktur - kört eller ej?

ghost

Trådstartare
Ja, vad är egentligen oddsen?

Jag har en åring med misstänkt bäckenfraktur som ska på vidare undersökning på måndag, ultrajud och ev. röntgen.

Med min evinnerliga otur så förbereder jag mig på det värsta. :cry:

Och vad han gjort? Rullat fast i boxen. :(

Sv: Bäckenfraktur - kört eller ej?

Usch gud stackare hoppas att det går bra!!
Min hingst har också rullat fast sig i boxen några grr, men att det kunde sluta så illa har jag inte kunnat tänka mig.
Lycka till på måndag!!

Som du vet tycker jag inte du behöver tro det värsta innan diagnosen är ställd men OM nu skulle vara fallet så behöver det inte vara kört. "Although the prognosis is guarded in all cases, it is somewhat dependant on the location of the fracture and the animal's age. Generally, a young animal with a good bony union heal more rapidly than older horses. In one report on 19 cases, 7 out of 11 horses (64%) that were allowed to survive had a positive outcome..." (Stashak uppl 5 sid 1047). Behandlingen är konservativ med lång boxvila. "Healing of the pelvis sometimes does not take place until a year after the original injury. So, if the horse is valued highly by the owner it should not be destroyed until a year has passed, provided the horse is not suffering..". Frakturer i tuber coxae, tuber ischii och tuber sacrale har bättre prognos. Frakturer i iliums vinge och ischium skapligt, medan frakturer i pubis, iliums skaft och acetabulum är sämre.

Gjordes det någon rektalundersökning av din vanliga klinik och vad visade den?

Åh vad gullig du är. :love:

Första undersökningen:

Ordentlig palpering av strukturerna i bakdelen och hästen var lika glad för det, sen i med lite lugnande och rektalisering av bäckenkanten. Han reagerade inte över huvud taget och var knappt matt under undersökningen och efterföljande röntgen, men de drogade inte mer eftersom han är supercool.
6-7 röntgenbilder för att utesluta fraktur längre ner i benet.

Veterinären misstänkte ändå fraktur/eller större djup stukturskada men tyckte att det var lite för otydligt för att skicka oss på remiss direkt. Han fick ordinerat boxvila och utskrivet Metacam som han skulle få till ett dygn innan ÅB.

Vid ÅB i torsdags var han lite mindre halt men hade så klart kvar sin avlastning av höften. Han travade några steg men var rejält palperingsöm på båda sidor.

Han börjar nu bli synligt sned i bäckenet men det är ju inte så konstigt. Underligt nog tar han boxvilan med ro och är nöjd och glad bara han har sällskap av någon.

Om det inte vore så mycket fel på mina kusar kanske jag hade råd att köpa mig en egen veterinärbok någon gång framöver? :crazy:

Näääe, inte är det den Vackra Fuxen ???

jag har haft en med bäckenfraktur...en märr som faktiskt kom till start men hon var sned hela tiden och gick tillslut sönder pga all felbelastning, hon var nybliven ettåring när hon stöp i en isig hage,...

Nu var hon ganska illa däran så vi fick ju lyfta henne med filtar för att hon skulle ta sig upp...hon stod hela dagarna så länge hon orkade men tillslut så var hon ju tvungen ( bara nångång på natten la hon sig)

Håller tummarna för dig o pålle (vem det än är )

Visst är det min älskade fux...:love: :cry:

Han ligger och reser sig helt obehindrat så jag håller hoppet tills någon sakkunnig säger något annat till mig. :crazy:

Neej, varför ska sådant måsta hända?
Lider med dig, men jag hoppas i alla fall på det bästa.

Många hästar med avläkta bäckenfrakturer fungerar utmärkt i arbete.Ibland fås loss-sprängningar av benknölar (öh, är lite trött...:angel: ) där stora muskelgrupper har sina infästningar - pga muskelns arbete/kraft kan dessa då dras snett och läka fast i en annorlunda position än tidigare. Följden blir en bestående snedhet och detta kan naturligtvis vara negativt för hästen.

Har sett många mirakulösa avläkningar, så nog finns det hopp (om det alls är en fraktur). Risken är framförallt nedsatt användbarhet i framtiden.

Det är en travhäst så även om jag har väldigt mycket känslor för hästen så hoppas jag på "antingen eller". :crazy:
Men det är väl för mycket begärt.

Det blev antingen eller och till MIN fördel! :banana:

Han hade lyckats bräcka sig så att det syns förändringar i SI-leden på båda sidor, mest på höger.

Veterinären anser att han kommer att bli helt återställd med box-vila kombinerat med skritt så att ledytorna får läka i fred.

Jätteskönt men dyrt. :D Men det är det absolut värt när han blir bra.
Travar-försäkringar täcker i princip enbart sårskador och frakturer. Visst sjutton skulle man kunna kalla detta en "invändig sårskada" :angel:

Lite tur äntligen :bump: :bump:
SÅÅÅÅÅ skönt att höra att den lille rödingen kommer bli återställd!

Vi har en 5 årig hopphäst i stallet som haft en bäckenfraktur (minns inte omständigheterna) Men allt har hittills gått bra och hästen fungerar bra som hopphäst.

Nu ser till och med jag skillnad på solrosen och Lejonelles avatarer. :p

Med såna besked tar man ju till och med att den nyblivna valacken kallas för hon av veterinären... :o :eek:
Misstänkte att pojkar inte ska vara söta. :D

Dino-hst.jpg

Han är den vackraste fux jag sett (tom vackrare än min egen fuxpojk) och jag är såååå glad för den goda prognosen.:banana:

Så skönt att läsa att det var fördel dig där.
Finns det någe vackrare än fuxar?

Jo, man får motvilligt erkänna att han är lite smågullig :smirk: ;)
Man kan bara se framför sig hur den manen kommer fladdra på upploppet längre fram i livet :D

Gud vad underbart skönt :love: :love:

För att göra dig ÄNNU malligare så får jag väl skryta upp honom åter igen :D

GUUUUUD va vacker han är :bow:

Gud vad roligt att prognosen är possitiv!! :banana:
Gud vad vacker han var!! Har nog aldrig någonsinn sett en sån vacker fux :love:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 080
Senast: manda
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 391
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025