Bäckenbrott?

Filippa99

Trådstartare
Är det någon här som har brytit bäckenet?

Hur lång tid tog det innan ni red igen??

Tror ni att det kan vara möjligt att tävla 2 hästar deb FT den första sept när jag fick 3 sprickor den 5 juni?

Sv: Bäckenbrott?

Är det någon här som har brytit bäckenet?

Hur lång tid tog det innan ni red igen??

Tror ni att det kan vara möjligt att tävla 2 hästar deb FT den första sept när jag fick 3 sprickor den 5 juni?

Jag var med om en ridolycka för flera år sedan. Min dåvarande häst stegrade sig och slog över med mig inunder sig. Det resulterade i samma skada som dig. Jag tror att jag vilade helt i en månad och sedan var jag på återbesök med röntgen och läkaren gav mig order att ta det lugnt (d v s inte rida eller andra riskmoment som att dyka från brygga och liknande) i ytterligare en månad. Så två månader får du i alla fall räkna med att det tar. Sedan upplevde inte jag det som något problem att sätta igång igen, förutom att händelsen i sig gjorde mig rädd för stegrande hästar. Men som sagt lyssna på din läkare! Ditt brott behöver ju inte likna det som jag hade. Lycka till och ta det försiktigt!

Jag fick vid en olycka (ej ridning) för 17 år sedan två frakturer på bäckenet. Jag hade förutom frakturerna också en spricka i en ryggkota, vilket gjorde sjuktiden längre. Jag låg på sjukhus i nästan en månad och fick inte gå alls, sen tog det nästen två månader till innan jag kunde gå helt utan kryckor. Minns inte riktigt men jag tror att jag var uppe på hästryggen igen efter ca 4-5 månader. Jag hade då en nyligen inriden 4-åring som jag red enbart i skogen och det gick bra.

Jag har fortfarande efter 17 år tyvärr problem med mitt bäcken, och har svårt att rida vissa hästar. Ramlade också dessvärre av för två månader sedan och slog bäckenet illa igen, dock inga frakturer denna gång. Har inte kommit upp på hästryggen igen efter det, men tror att det ska funka snart :)

Känn dig för och ta inte ut dig om du får ont eller det låser sig.

Lycka till!

1992 gick jag över med en unghäst och krossade mitt bäcken.
Jag har fortfarande problem och värk till och från, dockk sällan när jag sitter på häst, mera efteråt:crazy:

Det tog över ett ½ innan jag kunde gå utan kryckor, och nästan ett år innan jag kunde sitta på en LUGN häst igen.

Jag är sned i kroppen och betydligt starkare i min ridning i den oskadade sidan.

oj!

jag har haft väldig tur märker jag!
Är redan uppe och går kortare sträckor på plan mark utan kryckor

Jag hade en väldig otur:crazy:låg förlamad från midjan och ner i en vecka...så jag är bara glad att jag kan gå igen:banana:

Det är kanske skillnad att ha sprickor och att krossa det?

Man kan bryta bäckenet på många olika sätt. Det är omöjligt att svara på din fråga utan att veta hur din skada ser ut.

ok jag råkade ut för samma sorts olycka

Usch ja, vi får vara glada att det inte slutade värre än så. Hästar är tunga att få över sig.. Din skada låter lik den jag hade, för jag var också uppe och gick (dock med kryckor) efter knappt en vecka. Fråga din läkare vad han tror om just din skada och om han/hon bedömmer det realistiskt för dig att starta debutant i september. Ha inte för bråttom, jag själv var lite för otålig, eftersom hästarna var mitt allt just då. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar