Backar ner i diken!

F

fabianisko

Hej!
Jag skulle behöva lite tips på vad man gör när hästen börjar backa ner i diket,han vill inte fortsätta framåt utan vända tillbaka.Finns det nån som haft det problemet och kunnat lösa det på ett bra sätt??
Tacksam för svar!!

Sv: Backar ner i diken!

Det finns redan trådar om detta lite längre ner.

Det hela handlar om att hästen inte ser dig som ledare, dvs du är inte högre i rang, därför vill den vända hem till sin flock. Har hästen en "ledare" med sig så är den trygg och går genom eld utan att bli rädd om så behövs.

En annan benämning på problematiken är att den helt enkelt är bortskämd! Den gör lite som den vill och ser inte upp till dig som människa.

Du behöver bli lite strängare och tala om vem som bestämmer. Se för övrigt mina tips under en annan tråd som heter något typ "Backande häst".

Jag hade samma problem, visste inte vad jag skulle ta mig till.
Tills min pålle en dag satte igång o backa o backa till slut blev jag galen, drev framåt, gick på med spöet, men han fortsätte att backa, tills han backade in i elstängsel, :banana: DÅ blev det full fart framåt.
Nu händer det att han börjar backa lite, men nu räcker det med en tillrättavisning och att jag driver på honom o ger efter på tygeln så går han framåt. :bump:

Förstår att du kanske inte har tillgång till ett dike med elstängsel, men , men.............. så gick det ialla fall för oss

Min häst backade också ner i dikena ett tag, dock upptäcktehon själv att det var alldeles för obehagligt och jobbigt så hon slutade med det efter ett tag;)

Ofta vet man ju vilken situation som triggar igång backandet och då kan man ju se till att det händer där det finns nåt "otrevligt" att backa in i, t ex elstängsel som någon nämnde eller bara ett dike som det är vatten i etc. På vissa hästar funkar det att ryttaren tar över backandet och helt enkelt ryggar hästen och sedan rider framåt igen, då brukar dom komma av sig, man får väl vara lite försiktig så man inte förstör ryggandet och gör det till något otrevligt bara, kan ju bli lite svårt i dressyren då...

Jag hade samma problem, visste inte vad jag skulle ta mig till.
Tills min pålle en dag satte igång o backa o backa till slut blev jag galen, drev framåt, gick på med spöet, men han fortsätte att backa, tills han backade in i elstängsel, :banana: DÅ blev det full fart framåt.
Nu händer det att han börjar backa lite, men nu räcker det med en tillrättavisning och att jag driver på honom o ger efter på tygeln så går han framåt. :bump:

Förstår att du kanske inte har tillgång till ett dike med elstängsel, men , men.............. så gick det ialla fall för oss

Men himmel vilken tur du hade igentligen att det var ett stängsel just där!:o Hästen din måste verkligen blivit shockad när "du" gav han en stöt plötsligt!:angel: Sen dess har har alltså full respekt för dig?;)
:bow:

Min häst gjorde så förut. Och om jag sa till henne och gav henne ett rapp backade hon bara fortare... Inte kul :smirk: Många av dem ridturerna slutade med ett rödgråtet ansikte :angel:
Men jag började träna på andra saker och började så småningom bli ledare för henne och då slutade hon :)
Hon kan fortfarande försöka men ger upp ganska fort :D

Men himmel vilken tur du hade igentligen att det var ett stängsel just där!:o Hästen din måste verkligen blivit shockad när "du" gav han en stöt plötsligt!:angel: Sen dess har har alltså full respekt för dig?;)
:bow:

Ja,,,, jag hade verkligen tur. Först när jag såg vart hans backande bar hem (in i elstängslet) Så tänkte jag "men herre gud, hur ska nu detta gå" Men det artade sig riktigt bra :banana:
Nu lyssnar han bättre, han är väl rädd att matte ska ge honom en stöt :rofl:

Min backade också ner i dikena tidigare.. Men som någon skrev handlar det om att hästen måste se dig som ledare...

Vet inte om jag gjorde mig till ledare direkt, men min häst avskyr att bli våt , en dag lät jag henne bara backa på och hon satte sig på rumpan i diket och blev blöt över hela rumpan:p Numera backar hon sällan mot diken :D

Min häst gör så ibland, när någon förändring har skett i hans rutiner och han får för sig attt testa mig igen. Han höll på så mycket med mig i början men har nu fattat att jag aldrig ger mig så nu gör han det mycket sällan och då bara en kort stund. Innan höll vi på i en halvtimme innan han gav upp.

Nu funkar all ledarskap mellan mig och hästen på marken, det är där det ska funka först annars funkar det inte på ryggen.

Jag gör allt för att han ska komma ifrån detta bakåttänkande och lutar mig bakåt, ptroar och vrider runt, allt för att han ska stanna och stå stilla. För enligt mig är själva backandet förbjudet! När han väl stannat och samlat tankarna och fått lite berömm, ber jag han gå fram igen. Backar han igen så gör jag om. Nu för tiden tar det inte många minuter innan jag får han att gå igen.

Att de backar ner i dikena är obehagligt! :crazy: men min brukar gå fram så fort han får ett träd i baken eller känner att det sjunker . . :smirk: nån gång har jag kännt att det inte är värt det och hoppat av. Inte kul och gå omkull i ett blött dike med massa trädrötter och skit..

Beror på vilket humör han är på, men ibland räcker det att bli arg på honom och säga ifrån med pisken en gång, men ibland blir han hysterisk och bara backar då funkar detta inte alls. Då gör jag på sättet ovan.

Det handlar om ledarskap. Det gäller att ha tååålamod. Det lönar sig.

Min valack backade hela tiden förr. När han märkte att han inte lyckades med att stegra sig och vända så började han backa så fort han inte ville gå den väg jag ville. Han har backat in i allt möjligt, träd, husväggar, stora stenar, elstängsel, och såklart ner i diken. Han bryr sig inte vad som finns bakom utan bara backar.

Det var riktigt obehagligt när man hade typ meterdjupa diken (med såna där rör som vattnet rinner genom längst ner) på båda sidor om vägen. I de fall som dikena såg ut så lät jag honom vända för jag ville inte att han skulle slå över bakåt och krossa mig när han trampade ner i diket med bak. Sen gick jag till "säker plats" tex en mötesplats på samma väg och vände tillbaka, sen gjorde han samma sak igen vid dikena, och vi kunde hålla på så i en timme innan han gav upp. Jag gav aldrig upp och har aldrig låtit honom vinna våra bråk.

Var det små diken brukade jag låta honom trampa ner i dem med bak, då blev han oftast osäker och då vände jag honom och ryggade (alltså åt det håll vi skulle)så länge som behövdes innan han slutade vilja backa.

Annat man kan göra är att snurra runt hästen när den vill backa, funkar dock inte på min då han fortsätter snurra men åt andra hållet så han ramlar ner i diket iaf. :crazy:

Nu backar han ibland men då är det bara att ryta i så skärper han sig. Han vet mkt väl hur man uppför sig men det är som att han bara måste kolla om det var han som fick bestämma idag.

När du känner på dig att det kan bli backning på G, så förekom genom att backa hästen självmant, på så vis så har du kommandot! Hinner du inte förekomma så hakar du på och backar hästen, med undantag för totalt livsfarliga situationer. Du kan ju om du har möjlighet välja ridvägar med lämplig terräng och "lagom" djupa diken. ;) Om hästen vill sluta backa så bestämmer du att den ska fortsätta ett antal steg till allt för att du själv ska ligga på topp! :) Brukar inte ta alltför lång tid innan pålle tröttnar eftersom det hela blir totalt verkningslöst! :devil:

Kicki :)

det kan vara ett av alla allternativ. många backar för att de inte
riktigt vågar gå fram och andra för att de testar.
jag driver, släpper stödet och tvingar den framåt. låter den
absolut inte vända, om den inte kastar sej och på så sätt
vänder av sej sj. då (:

Min häst hade en sån period för 2 år sen. Drev jag framåt backade hon bara snabbare. (travade bakåt i flera hundra meter en gång) Jag löste det genom att böja henne rejält åt ena håller så att hon antingen kunde stå stilla eller gå runt runt. Att snurra runt bakåt gillade hon inte och stannade. Jag lät henne stå stilla lite och bad henne sen gå framåt. Först ville hon inte utan backade runt runt igen tills hon stannade. Hon fick välja på att antingen gå framåt eller fortsätta snurra och när hon gick framåt fick hon eftergift och beröm. Varje gång hon stannade och försökte backa tog jag tag i tygeln och för varje gång gick det fortare att gå fram igen. Nu händer det någon enstaka gång att hon stannar till och jag behöver bara röra på högertygeln så fortsätter hon framåt igen. (hon vill väl kolla om det fortfarande gäller antar jag)

En bra metod för att det sker utan strid och hästen får lätt att göra rätt och besvärligt att göra fel.

Förrut hade jag en underbar islandshäst vallack som också började backa och försöka vända hemåt. Det jag gjorde då var att jag så fort han ryggade så ryggade jag honom mycket längre än han tänkt sig. En gång fick jag backa i nästan en timme innan han gick framåt. Om din häst börjar att backa ner på farliga ställen ex. diken så testa att bara dra runt hästen på en jätte liten volt och låt den snurra runt där tills den tröttnar.
Det funkade iaf med min lilla sötnos. :smirk:
Var inte rädd för att ta hjälp och ge inte upp. :banana:

Hej!
Tack för alla svar!
Jag har börjat dra tygeln mot låret på mig ,det tycker han är väldigt obehagligt så han slutar bråka genast och går snällt dit jag vill.
Superskönt att jag har ett "knep" när han ska försöka vända!!
Hej svejs!

Hej! Orkar inte läsa igenom alla svar så sorry om någon redan skrivit detta: Min unghäst gjorde så alltid förut och jag började snurra runt henne, runt runt och hon fick en chans att gå framåt ohc tog hon inte den så snurrade vi två varv till åsså en ny chans att gå framåt. Tog hon återigen inte chansen att istället gå framåt så snurrade vi igen, fungerade skitbra för hon fick liksom ett val: endera snurra runt (och för min del kvittar det om jag snurrar nere i ett dike... hon har ju fyra ben att stå på) eller bara gå framåt. Det tog ett tag men nu inser hon att det är bra mycket jobbigare att snurra runt än bara gå framåt. Har varit nere i de flesta diken i vår omgivning och visst, vissa är inge skoj att hamna i men...

Är det ett mindre dike så har jag bara vänt ner henne dit i och snurrat och då har hon insett att det inte alls var nåt kul att gå ner dit eftersom det inte var hon som gjorde det utan JAG som styrde ner henne. Låter kanske lite flummigt men det fungerade alldeles utmärkt för oss. Kanske lite obehagligt ibland men de har ju som sagt fyra ben och ska ju en del till för att de ska gå omkull.

Förra pollen gjorde så, när han kom till oss. Han testade! Jag korrigerade med ett snabbt rapp med ridspöt, så fort han försökte. Han gjorde detta endast två ggr med mej, och sen aldrig mer. Med en annan tjej som red honom, försökte han jämt o ständigt backa, men förmodligen såg han henne som lägre i rang.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
1 925
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 089
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 021
Senast: Sel
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar