E
eliiun
Någon som har några tipps på vad/hur man ska göra när ens häst testar med att backa för att slippa undan ridingen. Ingenting fungerar, tar jag tll spöt så sparkar han bara emot det. : /
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
slå den i huvet med spöet istället, inte hårt men de väcker en viss chock/uppmärksamhet! =) Beprövad metod, var de ända som funka på min gamla...
håller med "cowsense". Vill hästen backa så säger du åt den att fortsätta backa, även när hästen lessnat. Har i och för sig aldrig behövt backa mer än några tiotals meter med mina hästar men det är väl olika från häst till häst.
Någon som har några tipps på vad/hur man ska göra när ens häst testar med att backa för att slippa undan ridingen. Ingenting fungerar, tar jag tll spöt så sparkar han bara emot det. : /
Hej!
Jag hade samma problem med min ponny när jag red in honom.
Men min tränare sa till mig att jag skulle lägga till spöet när han backade, sparkade han då mot det så skulle jag lägga till spöt igen tills han slutade sparka mot spöt. Det kräver tålamod och mycket träning så funkar det.
Men det är ju alltid värt ett försök.
Det där är ju också väldigt bra hästhantering - att spöa fram en häst som är under inridning!
Det tålamodet som du använde till att följa din tränares råd hade du kunnat använt på några betydligt bättre sätt, t ex att helt lugnt och utan våld vänta ut hästen. Eller till att leta ny tränare..
Ärligt talat så har jag svårt att förstå hur man ens kommer på den idén!? Visst att du inte slår hårt men ändå, det är liksom nåt man bara inte ens tänker tanken att göra i min värld.
Jag tycker att sådana råd är direkt olämpliga att ge till okända människor över internet. Även om Du nu kan hantera det och gör det på ett 'bra' sätt så måste du ju själv inse hur det ser ut när du skriver rätt ut att man ska slå hästar i huvudet.
Jag har själv hanterat istadiga och bakåttänkande hästar och jag har aldrig ens funderat på att spöa dom i huvudet (jag har inte funderat på att göra det på någon häst). Det har gått utmärkt att lösa det på annat sätt.
/Trani som är så trött, så trött på 'negativa ryttare'
Man lär inte en häst framåtbjudning genom att lägga till spö på ett sådant vis att hästen sparkar mot det.