backande häst

E

eliiun

Någon som har några tipps på vad/hur man ska göra när ens häst testar med att backa för att slippa undan ridingen. Ingenting fungerar, tar jag tll spöt så sparkar han bara emot det. : /

Sv: backande häst

Hej!

Jag hade samma problem med min ponny när jag red in honom.
Men min tränare sa till mig att jag skulle lägga till spöet när han backade, sparkade han då mot det så skulle jag lägga till spöt igen tills han slutade sparka mot spöt. Det kräver tålamod och mycket träning så funkar det.
Men det är ju alltid värt ett försök.

Tålamod. Det handlar om att hästen är omotiverad och tänker bakåt. Sällan man kan motivera en häst genom att bli arg på den. Vänta ut och massa, massa, MASSA beröm så fort hästen tänker framåt.

Jo det har du rätt i det.. Glöm inte berömen....:bump:

slå den i huvet med spöet istället, inte hårt men de väcker en viss chock/uppmärksamhet! =) Beprövad metod, var de ända som funka på min gamla...

Hellåj!

Min häst bockade/sparkade innnan , för att undkomma ridningen/ arbetsuppgiften,och då gav jag mej icke ,och man får säja till på skarpen. En kommpis hadde också haft en sådan häst och hon hjälpte mej, hon sa att ,man skulle spöa fram, inte skänkla för då äre risk att hästen blir skänkeldöv. Det funkade på min häst, det gäller att vara envisare än hästen..

Backa den ännu mer, mer än den själv vill! Tänk lugnt och fint: "aha, du vill backa? Ja men DÅ ska du få det"

Och så backar du hästen tills den själv kroknar och inte vill backa mer. Då tvingar du den att backa du typ 100 meter till!

Jag har provat det med stor framgång på flera hästar. Det funkar klockkrent.

Jag råkade ut för en riktigt j*klig häst för många år sen. Som bara struntade i allt och började backa. Det slutade med att jag backade den hela grusvägen runt sjön, nästan 2 kilometer. Det tog sin stund...

Men den hästen backade aldrig så igen. Hon konstrade faktiskt aldrig mera, inte på något sätt... Hon blev snarare en av de trevligaste och mest samarbetsvilliga hästarna. Tror hon gillade att någon tog kommandot och blev en ledare.

håller med "cowsense". Vill hästen backa så säger du åt den att fortsätta backa, även när hästen lessnat. Har i och för sig aldrig behövt backa mer än några tiotals meter med mina hästar men det är väl olika från häst till häst.

slå den i huvet med spöet istället, inte hårt men de väcker en viss chock/uppmärksamhet! =) Beprövad metod, var de ända som funka på min gamla...

Ärligt talat så har jag svårt att förstå hur man ens kommer på den idén!? Visst att du inte slår hårt men ändå, det är liksom nåt man bara inte ens tänker tanken att göra i min värld.

Jag tycker att sådana råd är direkt olämpliga att ge till okända människor över internet. Även om Du nu kan hantera det och gör det på ett 'bra' sätt så måste du ju själv inse hur det ser ut när du skriver rätt ut att man ska slå hästar i huvudet.

Jag har själv hanterat istadiga och bakåttänkande hästar och jag har aldrig ens funderat på att spöa dom i huvudet (jag har inte funderat på att göra det på någon häst). Det har gått utmärkt att lösa det på annat sätt.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har det med hästens motivation att göra. Jag föredrar alltid att motivera djur med positiv försärkning istället för negativ. Det finns så många fler fördelar med positiv inlärning. Tyvärr tycker jag att det är vanligt att man ser ryttare som överlag har en negativ inställning när de rider. Det heter att 'hästen dummar sig' osv. Många har en hel del att lära om inlärning och motivering. För all hantering och träning av djur, inte minst ridning, handlar om att motivera djuret.

/Trani som är så trött, så trött på 'negativa ryttare'

håller med "cowsense". Vill hästen backa så säger du åt den att fortsätta backa, även när hästen lessnat. Har i och för sig aldrig behövt backa mer än några tiotals meter med mina hästar men det är väl olika från häst till häst.

Ja den där låååånga backturen jag hade, den var extrem! Milt sagt. Men den hästen visade sig vara just ett extremfall... Vanligtvis så brukar det räcka med några tiotalsmeter, helt klart!

Någon som har några tipps på vad/hur man ska göra när ens häst testar med att backa för att slippa undan ridingen. Ingenting fungerar, tar jag tll spöt så sparkar han bara emot det. : /

Man skall väl först kolla den veterinärt så den inte har ont någonstans och därför beter sig så här. Antar att det redan är gjort?

Det finns ju en begränsning hur mycket balans man har med spöet om man skall "få sista slaget" om hästen sparkar emot.

Man kan prova att byta riktning = styra den lite åt ett annat håll. Kan hjälpa om den låser sig och annars är arbetsvillig, ofta unghästar. Men kanske inte om den "bara är istadig".

Om den slår med vänster bak kan du också prova att styra den grovt med vänster tygel + vänster skänkel "mitt i slaget". Då får du ner den på marken av häveffekten och kanske förvånar den.

Kan trösta dig med att det brukar vara lättare att ta ur valacker detta beteende än ston. Och: var glad att han inte reser sig.

Hej!

Jag hade samma problem med min ponny när jag red in honom.
Men min tränare sa till mig att jag skulle lägga till spöet när han backade, sparkade han då mot det så skulle jag lägga till spöt igen tills han slutade sparka mot spöt. Det kräver tålamod och mycket träning så funkar det.
Men det är ju alltid värt ett försök.

Det där är ju också väldigt bra hästhantering - att spöa fram en häst som är under inridning!

Det tålamodet som du använde till att följa din tränares råd hade du kunnat använt på några betydligt bättre sätt, t ex att helt lugnt och utan våld vänta ut hästen. Eller till att leta ny tränare..

Det där är ju också väldigt bra hästhantering - att spöa fram en häst som är under inridning!

Det tålamodet som du använde till att följa din tränares råd hade du kunnat använt på några betydligt bättre sätt, t ex att helt lugnt och utan våld vänta ut hästen. Eller till att leta ny tränare..

Kanske inte så bra att döma utan kännedom om ekipaget. Visst låter det illa när det beskrivs. Men: Det viktigaste för en unghäst är att lära sig framåtbjudning.

Andra knep:

Rid ut i skog och mark med säker täthäst. Jobba mycket ute och mindre på ridbana.

Löshoppa eller gör saker hästen gillar.

Vill den inte jobba under ryttare kan den ha lättare att jobba vid tömkörning, löslongering el dyl. Lättare när den slipper ryttarens vikt. Då kan den också få bättre arbetsmoral och komma rätt i muskulatur.

Så: Det finns alternativ till spöet även om det OCKSÅ kan vara ett hjälpmedel/förstärkning.

Man lär inte en häst framåtbjudning genom att lägga till spö på ett sådant vis att hästen sparkar mot det.

Ärligt talat så har jag svårt att förstå hur man ens kommer på den idén!? Visst att du inte slår hårt men ändå, det är liksom nåt man bara inte ens tänker tanken att göra i min värld.

Jag tycker att sådana råd är direkt olämpliga att ge till okända människor över internet. Även om Du nu kan hantera det och gör det på ett 'bra' sätt så måste du ju själv inse hur det ser ut när du skriver rätt ut att man ska slå hästar i huvudet.

Jag har själv hanterat istadiga och bakåttänkande hästar och jag har aldrig ens funderat på att spöa dom i huvudet (jag har inte funderat på att göra det på någon häst). Det har gått utmärkt att lösa det på annat sätt.

/Trani som är så trött, så trött på 'negativa ryttare'

Det kanske inte är så illa som det låter... har själv sett en häst som vägrade gå framåt ibland när hon var brunstig. Det hennes ryttare då gjorde var att luta sig fram och dutta till hästen i nacken med handtaget på spöet. Det handlade alltså inte om att slå. Nu vet jag iofs inte hur KopparbergsEmme menade men förhoppningsvis handlade det inte om att piska till hästen i huvudet.

Det är inte det som är poängen.
Poängen är att om man skriver "Slå den i huvudet med spöt" så får man förstå hur folk kan tänkas tolka det.

Jag berömmer när hästen tänker framåt istället för att straffa den när den tänker bakåt. Jag väntar så lång tid som det tar.

Jag förstår precis hur du menar och jag håller med dig. Därför ville jag framföra hur det förhoppningsvis låg till så att ingen får för sig att det faktiskt kan fungera att slå sin häst i huvudet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 736
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 988
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Blod i urinen

Hund, Katt, Andra Djur