T

Tilly Tam

Började köra lite övningar med en häst i stallet idag. Det funkade ganska bra att stanna och gå och flytta åt sidorna, men när jag skulle backa honom så reagarade han först inte alls. Jag vevade grimskaftet, stampade i marken och viftade med armarna men han backade inte.... Istället strök han örnonen bakåt och "högg" efter mig. Tryckte på mulen och till slut bogen, men då biter han mig i låret! :eek: fick honom till slut att backa nått steg men jäklar vad envis han var!! Tips på vad man ska göra?

Sv: Backa

Veva inte då...visa honom vägen genom att hålla handen över nosryggen och tryck lite bakåt samtidigt som du säger back...när han svarar ger du efter och ber inte om mer just då...upprepa sen efter en stund. Sen provar du med att höja handen något, och säg back. Sträck upp dig så att du visar med kroppen att du vill något och släpp omedelbart när hästen svarar.

Andra vägar är att dra repgrimman bakåt mot bringan på ungefär samma sätt, eller att peta på bringan med spö/carrotstick/flag (finns massor av namn).

Sen måste du vara lyhörd för det kan vara så att hästen upplever obehag någonstans i kroppen vid backning och reagerar därför på ett negativt sätt.

Blir du osäker, ta hjälp av tränare.:cool:

Min unghäst reagerar inte heller på att man t ex skakar grimskaftet framför hästen så som beskrivs i många NH-böcker och artiklar. Hon verkade först lite förvånad och gjorde sen en ansats att springa rätt emot mig. Så jag har fått förstärka signalen med att vifta till ordentligt med ett spö framför henne. Petar man henne med det i bogen går hon ett steg i taget bakåt, vilket ju också kan vara bra, men vill man verkligen jaga iväg henne är det bara spöt som fungerar. Ändå dröjer det inte länge förrän hon kommer fram igen och undrar vad hon håller på med, särskilt om man håller på och fixar med stängslet eller liknande ute i hagen. Det har också hänt att hon kommit fram och knuffats på folk som gått i hagen, och det känns som en ren säkerhetsfråga att en häst måste kunna lära sig respektera ett avstånd till en människa.

Tilly Tam skrev:
Började köra lite övningar med en häst i stallet idag. Det funkade ganska bra att stanna och gå och flytta åt sidorna, men när jag skulle backa honom så reagarade han först inte alls. Jag vevade grimskaftet, stampade i marken och viftade med armarna men han backade inte.... Istället strök han örnonen bakåt och "högg" efter mig. Tryckte på mulen och till slut bogen, men då biter han mig i låret! :eek: fick honom till slut att backa nått steg men jäklar vad envis han var!! Tips på vad man ska göra?

När du ska börja att träna backning så börja m. att backa från nosryggen. Smek först sedan lägger du handen på nosryggen och trycker, först lätt, beroende på vilket motstånd du möter, sedan ökar du stegvis. (hästen får inte smita undan genom att slänga m. huvudet). Begär inte mer än ett steg i början. När det här fungerar, gå över till att backa m. rep o grimma. Där finns det många varianter att få hästen att backa. Börja först på det vanliga sättet, finger, handled, armbåge osv. Om detta inte funkar.....börja spela fiol:p !!!
Alltså det gäller att förstärka rörelsen. Ta din stick och dra den som en stråke (STORA rörelser) över repet samtidigt som du skakar det. Gå m bestämda steg mot hästen. Beröm vid ett steg. Om inte detta fungerar, gör en helikopter (kände att jag kanske inte valde rätt ord:o ) ta sticken m. string och svinga den ovanför ditt huvud samtidigt som du backar hästen med repet. Försöker den hugga etc. se då till att stringen nuddar vid hästen. Dessa sätt är bra om man behöver hålla ett avstånd till hästen om den t.ex. brukar bita som du skrev. Tänk på att inte göra ngt som inte känns bra för dig och din häst.... Säkerheten går först!!!

Jag förstår mig inte på det här med repviftande ibland. Varför inte använda kroppsspråket istället om det är naturlig kommunikation man är ute efter?

Att backa en häst en ganska dominant handling och kan, om relationen inte är helt positiv, vara väldigt nedtryckande för hästen.
Att dessutom försöka åstakomma det genom att vifta framför ögonen på hästen är väl ganska omständigt efter som att detta främst är irriterande för en repvan häst och inte alls bortmotande.

Min egen erfarenhet säger att innan man börjar backa en häst med endast kroppsspråket som hjälp så ska man ha en positiv och uppmärksammad kommunikation mellan sig. Att hästen följer mig och flyttar för mig åt alla andra håll innan jag backar honom. För om han följer mig framåt, så följer han mig också bakåt, och då uppfattas detta inte som en nedtryckande handling utan som en ren kommunikation och acceptans.

Det är viktigt, när man börjar använda hästens språk, att man vet vad man säger till hästen och att man är medveten om stämningen och kontakten. För olika hjälper betyder olika saker i olika situationer. Så som jag just beskrivit.

Och som tillägg kan jag tipsa om att använda ett spö istället för ett rep. Med en fast pinne kan du lättare visa vägen för hästen samtidigt som du har distans mellan er. Spöet ska dock aldrig skrämma eller nudda hästen.

Tack för svaren!!! Angående det som tintilar skrev så undrar jag: kan jag stå vid bogen på hästen, som när jag leder, och backa och om han inte lyssnar, dra i repgrimman och dra honom bakåt? (alltså dra lätt)
Om hästen börjar bli agressiv ska man sluta för stunden eller fortsätta?

Senast ändrad av en moderator:

En sak till: om hästen slänger upp huvudet när man lägger handen på nosryggen, vad ska man göra?

Försöker följa med så bäst du kan men inte kläma hårdare på nosryggen. Hålla samma tryck tills han kommer på vad du vill. Om han slänger up det ofta bara får honom att säka huvud först sen släp tills han acceptera att du trycker på nosryggen. Engen snabba tryck heller, mjuk och gradvis.

En sak till om backning det är inte bara ett steg i början även titta noga efter om han bara skifter vikten bakåt och släppa tyrcket, så kunne du hjälpa honom fortare att förstår.

När man använder stick, string och även rep, kan man se det som en förlängning av sin kropp. Sticken är lika mycket till för att mota bort som att ge smek "Friendly game". Det är också för säkerheten som de används. Hur man än gör så är hästen större och starkare. Man kan aldrig tvinga en häst, om den själv inte väljer att "bli tvingad" man kan aldrig springa ifrån en häst om den inte låter dig springa före, man kan aldrig med styrka vinna över en häst om den inte självmant ger sig. Alltså de alternativ vi människor har är att "Lura" hästen. Med hjälp av en stick kan vi nå hästen när den stegrar, vi kan nå den fast vi inte står tätt intill (string) hästen tror att vi är större än vi egentligen är.... Kan bara säga att det kan vara rent livsfarligt att stå framme vid bogen på hästen och backa den om det är så att den visar tendenser till att bita, slå med hovarna eller bara rusar fram mot den som backar! Har man otur hinner man inte undan.

När man skakar repet fungerar det också som en förlängning av armen. Man börjar med att vicka fingret osv. tills (om man måste) börjar skaka repet. När man klarat av det ngr ggr kommer man inte längre behöva repet utan du kan backa hästen med bara fingret på avstånd. Det är dit man ska sikta, men då gäller det att man inte slarvar m grunderna. Tränar PNH själv så jag vet att det fungerar.:bump:

tintilar skrev:
Jag förstår mig inte på det här med repviftande ibland. Varför inte använda kroppsspråket istället om det är naturlig kommunikation man är ute efter?

Att backa en häst en ganska dominant handling och kan, om relationen inte är helt positiv, vara väldigt nedtryckande för hästen.
Att dessutom försöka åstakomma det genom att vifta framför ögonen på hästen är väl ganska omständigt efter som att detta främst är irriterande för en repvan häst och inte alls bortmotande.

Min egen erfarenhet säger att innan man börjar backa en häst med endast kroppsspråket som hjälp så ska man ha en positiv och uppmärksammad kommunikation mellan sig. Att hästen följer mig och flyttar för mig åt alla andra håll innan jag backar honom. För om han följer mig framåt, så följer han mig också bakåt, och då uppfattas detta inte som en nedtryckande handling utan som en ren kommunikation och acceptans.

Det är viktigt, när man börjar använda hästens språk, att man vet vad man säger till hästen och att man är medveten om stämningen och kontakten. För olika hjälper betyder olika saker i olika situationer. Så som jag just beskrivit.

Och som tillägg kan jag tipsa om att använda ett spö istället för ett rep. Med en fast pinne kan du lättare visa vägen för hästen samtidigt som du har distans mellan er. Spöet ska dock aldrig skrämma eller nudda hästen.

Naturligtvis ska man använda sitt kroppspråk! När man viftar med repet använder man kroppsspråket på samma sätt som du gör när du pekar med spöt. Att backa är en dominant handlig håller jag med om. Men det är det också när vi människor får backa för hästen. Varje steg bakåt är ett kliv lägre ner i rang. Det vi måste göra är att höja vår rang för att få hästen att acceptera oss som ledare. Du har en poäng i att man måsste kunna flytta hästens fram/bakdel innan man börjar med ryggningsövningar.

Om du har möjlighet, ta hjälp med grunderna. Det är värt pengarna!

Fick ovärdelig hjälp i början med Patsy, regrimmeövningar var riktigt roligt sen efter det, kunde göra massor om jag bara tog det stegvis.

(Och hon backade för skak på linan, hade dock lärt sig backa för tryck och kommando innan).

hallå!!!
för det första ...sluta med vad du gör....lär dig att förstå grunderna innan du kan kräva nått av hästen annars gör du mer skada än nytta...
din häst reagerar naturligt i en situation då han inte ser dig som ledare och måste försvara sig när du plötsligt atackerar honom...inte för att vara elak men en kominikation måste vara besvarad från två håll...men lycka tilll

Tilly Tam skrev:

Jag tycker du ska börja om från början och tänka efter lite. Uppenbarligen är det något som inte stämmer i ditt kroppsspråk/sätt att komunicera med hästen eftersom han inte förstår vad du menar.
Han tycker då att du är obehaglig och försvarar sig därefter, hade du haft honom lös hade han troligen gått sin väg i denna situation eftersom du för honom säger något helt oförståeligt.

Ta kanske hjälp av en tränare som kan visa dig det "rätta" kroppsspråket, ett som hästen förstår.
Det är så lätt att förstöra relationen mellan sig och hästen om man inte kan göra sig förstådd och om hästen får fel budskap.
Vänta med backandet tills du har befäst vem som bestämmer, genom enklare övningar som du behärskar.

Man måste fokusera, hålla sig cool och tänka på varenda rörelse man utför, allt från en fingervickning till ett steg framåt, eller en höjd hand.
Fladdrar man bara omkring så blir effekten den motsatta mot vad man tänkt sig.

Vill du fortsätta öva backningsmomentet.
Pröva att ställa dig framför hästen, sträck upp dig och fokusera på ett föremål bakom hästen, kanske ett träd.
Be hästen backa genom att trycka över nosryggen, på bogen eller kanske ta bakåt i grimman, ta ett steg mot hästen och samtidigt säga "back" tydligt.
Trycket i grimman/nosryggen/bogen bör börja som ett mycket lätt tryck och gradvis öka tills hästen ger efter bakåt.

Så fort hästen rör sig minsta lilla bakåt/tänker bakåt, släpper du genast ALLT tryck, säg ett kort mjukt "bra", sänk blicken, händerna, ta ett steg bakåt och låt hästen smälta vad den just gjort ett par sekunder.

Håll dig lugn och sansad hela tiden, fokusera på det du gör!

Viktigt att eftergiften kommer GENAST när hästen gjort rätt, du har ca 3 sekunder på dig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 865
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 462
Senast: Woffe
·
Hästhantering Har ett kallblod som är jättesnäll, lyssnar bra, följer min minsta vink, gör som man ber honom om i allting FÖRUTOM i hagen. Varje...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 352
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar