"Backa in mellan skacklarna hjälp"

Nikki o Fabian

Trådstartare
Skulle ut o köra idag, först är man på bra humör men sen kommer man ut till vagnen o hästen ska backa in mellan skacklarna. Han backar men så fort han kommer nästan precis in emellan då bara måste han ta ett steg åt sidan så han "hoppar" över till slut.

När han tar ett steg åt sidan så stannar jag upp honom o trycker lite på hans sida för att han ska flytta tillbaka sina ben, men då bara måste han ta jätte klivet så han står likadant som han gjorde nyss fast på andra sidan. Eller så går han fram o börjar snurra.

Så kan vi hålla på jätte länge o till slut lyssnar han inte ens när man trycker honom i sidan utan bara står o glor eller går fram istället. O jag känner hur det bara kokar i hela min kropp till slut för det känns som han djävlas, det ska inte vara så svårt att bara backa rakt back ca 5 steg max. Nu har han inte ens skygglappar så han kan se vad han gör.

Någon som har ett bra tips på hur man kan göra för att lära honom hur det ska vara?

Jag berömmer honom när han gör rätt.

Sv: "Backa in mellan skacklarna hjälp"

Försök att ställa upp skacklarna på något så de kommer upp i höjd, och gärna med en vägg igämte så det endast går att gå på ena sidan, då kan du ha en longerpisk på den sidan som stöd ifall han skulle gå där. Går han då framåt istället så vet jag inte hur du ska göra fakitskt.. Lite svårt att ha en vägg framför sig.. Men hoppas du lyckas!

Ellinor * skrev:
Försök att ställa upp skacklarna på något så de kommer upp i höjd, och gärna med en vägg igämte så det endast går att gå på ena sidan, då kan du ha en longerpisk på den sidan som stöd ifall han skulle gå där. Går han då framåt istället så vet jag inte hur du ska göra fakitskt.. Lite svårt att ha en vägg framför sig.. Men hoppas du lyckas!

Tack för ditt svar. Men är din tanke att detta är en inlärningsmetod eller att jag ska göra så hela tiden?

Jag vill ju kunna bara ta ut honom, backa in o spänna för.

Träna på att backa rakt utan något bakom.
Om han backar och slår i något tex skakel/vagn brukar det oftast blir så att hästen inte vågar backa sen pga av rädsla/ev smärta.
Fortsätt backa tills han backat rakt och stått stilla, mkt beröm då :)

Har du provat att leda honom över ena skakeln och så att han ställer sig mellan?

/L

_L_ skrev:
Träna på att backa rakt utan något bakom.
Om han backar och slår i något tex skakel/vagn brukar det oftast blir så att hästen inte vågar backa sen pga av rädsla/ev smärta.
Fortsätt backa tills han backat rakt och stått stilla, mkt beröm då :)

Har du provat att leda honom över ena skakeln och så att han ställer sig mellan?

/L

Tack för fler tips, ska testa ditt idag.

Jag tog ner vagnen på volten sist o ställde den jämns med staketet så han bara hade ett håll att gå åt. Han gjorde inte som han skulle i början, utan så fort vi närmade oss slängde han rumpan till vänster sett från mitt håll(staketet var på min högra sida). Jag blir irriterad när han upprepar samma sak varje gång, för han fick några försök , jag försökte i farten ta handen på rumpan o trycka honom till höger, men då stannade han. Till slut vägrade han backa.

Så då struntade jag i vagnen ett tag o började bara backa honom, stanna, stå still, o beröm. Vi gjorde så några ggr. Sen började jag lära honom att när jag trycker på rumpan måste han flytta sej åt sidan med den, framdelen ska stå kvar vid mej.

Jag började om o det gick bättre, han kom in emellan skacklarna o fick mycket beröm. Jag tog ut honom därifrån för att göra igen, det gick bra, breöm. Sen struntade vi vagnen o gick ner o red i stället.

Men jag ska köra idag så då kan jag testa din lösning om han inte vill backa.

Men ska han då gå över ena skackeln o sen göra en bakdelsvändning typ?

Hej, har också kört en del. ... man kan leda hästen så att han kliver över skaklarna med framdelen och stannar med bakbenen ini, sedan ställer du dig framför hästen som stopp och vänder honom med framdelen (håll i tömmarna med var sin hand bredvid bettet) så att bakdelen står kvar mellan skaklarna. Parera med tömmarna så att din höger leder dit du ska och din ytter - vänster stoppar bakdelen från att kliva ur skakeln. En i taget.
Alt 2 att han kliver över skakeln med fram och när bakdelen kliver in så glider du upp framför honom som ett stopp och rättar in framdelen samtidigt. Det går åt medhjälpare som spänner fast honom sedan eftersom du står framför som ett stopp. Hur gammal och hur van är han?
Om du föredrar att backa så stå framför och backa med "pararande tömtag" - tar du i vänster t.ex så går bakdelen "automatiskt åt höger. Det ska mkt till för att han ska "göra en sluta" alltså gå åt det håll du leder åt.

solita_cna skrev:
Hej, har också kört en del. ... man kan leda hästen så att han kliver över skaklarna med framdelen och stannar med bakbenen ini, sedan ställer du dig framför hästen som stopp och vänder honom med framdelen (håll i tömmarna med var sin hand bredvid bettet) så att bakdelen står kvar mellan skaklarna. Parera med tömmarna så att din höger leder dit du ska och din ytter - vänster stoppar bakdelen från att kliva ur skakeln. En i taget.
Alt 2 att han kliver över skakeln med fram och när bakdelen kliver in så glider du upp framför honom som ett stopp och rättar in framdelen samtidigt. Det går åt medhjälpare som spänner fast honom sedan eftersom du står framför som ett stopp. Hur gammal och hur van är han?
Om du föredrar att backa så stå framför och backa med "pararande tömtag" - tar du i vänster t.ex så går bakdelen "automatiskt åt höger. Det ska mkt till för att han ska "göra en sluta" alltså gå åt det håll du leder åt.

Hästen är en kallblodstravare, dock inte trav tränad, 7 år gammal. Han har tidigare blivit körd med speedcart så den fäller man ju bara ner över honom, o han har desutom alltid stått uppbunden vid förspänning av speedcarten. Det är nu på senare dagar när vi börjat köra med rockarden(som är väldigt tung) som han måste backa in för jag kan inte dra den så den hamnar där den ska vara eller fälla ner den. Vi kanske har backat in sen i mars eller nått, kommer inte ihåg när jag fick hem den. Men han har blivit sämre nu på senaste med att backa in.

Varför måste du backa in hästen i skacklarna? Snedda över, du först och hästen över så han trampar över ena från vänster sida. Ha inte för fort, ta det ett steg i taget om det behövs. Tålamod och tydlighet är ofta nyckeln. Har du ingen medhjälpare när du kör? Om inte, jävligt dumt. Om ja, använd dig då av denna. Medhjälparen kan ställa sig på andra sidan och kan försöka se till att han inte trampar över, som ett stöd på motsatt sida. Hoppas du förstår hur jag menar. (: Lycka till.

Jag är ensam när jag kör, inte sjutton kan jag ha någon med mej hela tiden då skulle jag ju aldrig kunna köra typ. Jag anser att hästen ska vara så pass väluppfostrad att man ska kunna hantera den själv.

Det tips du gav var det ett likadant sätt som att leda över skackeln, stanna o vända som en bakdelsvändning?

Jag körde iaf igår o idag, o jag har testat att ställa rockarden nere på volten längs med staketet, o det har funkat på första försöket nu o backa in varje gång, men man vet ju aldrig, rätt som det är så kommer hästen på att han ska slänga lite med rumpan igen....

Du har 4 olika sätt, om jag inte missat något.

1 Dra fram rockarden och trä skalmarna över hästens rygg (alt ställ hästen framför vagn och fäll ner skaklarna).
2 Backa in hästen.
3 Låt hästen kliva tvärs över skalmarna, stanna den då bakhovarna står mellan dom och "bakdelsvänd" steg för steg. Håll koll så inte hästen går framåt bakåt.
4 Vanliga bondesättet. Gå snett över skalmarna med hästen så att framhovarna kommer mellan dom, stanna och flytta in hästens bakdel steg för steg. "Framdelsvändning". Snart nog gör hästen den manövern själv.

Med tanke på att du ska kunna köra även andra vagnar framöver, ska hästen absolut tränas att röra sig in mellan skaklar och stå still där medan du sätter för mm.

LIA

Tack så mycket för dina tips. Står stilla gör han när jag väl fått in honom mellan skacklarna.

Jag förklarade inte så bra :angel:
Själv har jag ju inte behövt tänka så hårt på hur man får hästen i skaklarna då mina aldrig bråkat (än så länge :D) utan jag tömkör dom in, men man kan även leda: över skaklarna o stannar när hästen har bakbenen mellan och makar sen hästens farmdel så den hamnar rakt mellan.
Att få hästen att flytta baken går ju oxå men framändan tycker jag är enklast att flytta på :D
Jag upplever ibland att dom kan slå i bakhovarna men inte så ofta fram (beror ju på vagnen hur skaklarna är, vissa vagnar med korta och högt fästa skaklar är svåra att kliva över!)

Ja du kan ju träna på att backa rakt utan nått bakom (backträning (bakåt :D) även när du rider går ju :)).
Backa in honom mellan skaklara och låt honom gå därifrån som du gjort fast du kanske kan rida före och back träna mellan skaklarna och sen får han gå in i stallet/vila! :idea:
Du kan ju träna med två hinderbommar oxå! När du tömkör, rider eller leder! Du kan ju ha dom på marken och sedan med stöd på var sida :idea:
Övning ger färdighet ;)

Vad roligt kom jag på, nu ska jag prova olika sätt att sätta för eller iaf tänka lite extra på hur jag/hästen/ponnyn gör!
Allsidig är ju bra! :)

/Lisa

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 513
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 124
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar