back on track

N

Nalle_Björnen

Jag vet att det finns flera trådar om detta och jag har kollat igenom en del. Jag har tänkt att köpa paddar eller dessa paddar med kardborre knäppning.Frågan är vilka som är bäst? vanliga paddar eller den nya modellen?
Tips,egna kommentarer m.m önskas.

(finns det bra svar i någon annan tråd får ni gärna länka)

Sv: back on track

Stod i ett stall förr där två hästar hade back on track varje natt, och det var paddar och lindor då. Det blev lite muttrande när man skulle linda av varje morgon när man skulle ta ut hästarna. Så mitt tips är att ta det enklaste om de är lika bra;)

Jag har de som är kardborreknäppning på! De är helt suveräna! Dessutom är "fodret" fastsatt med kardborre så vill du använda paddar+lindor så e de bara att ta bort neoprenen.

I övrigt så är dom toppen, min ponnys överben minskade med säkert, enligt min mått sätt, kanske 70-80%! Från att ha varit tydligt till i princip helt borta! :idea::bump:

Jag praktiserade på ett ställe där de använde Back On Track paddar + lindor på en hopphäst som hade gallor. De hade dom på under natten på alla fyra ben och på morgonen var de alltid borta.

De är säkert himlans bra, men på tok för dyra för en vanlig dödlig människa.

Vi har fått rådet av vår veterinär att använda dom med kardborreknäppning, för då finns ingen risk med att det blir för hårt lindat, med tanke på senor m.m

ok,låter bra. Det lutar åt de med kardborreknäppning

Vi har de med karborreknäppning bara för att de är smidigare. Den stackars stallpersonalen har tillräckligt att göra på morgonen utan att stå och linda av fuxtantens lindor. ;)

Fungerar bättre med BoT än med vanliga, men jag vet inte om jag tycker att resultatet är slående mot gallorna.

vad tror ni om BoT vs. magnetbandage !?!?

grejen med BoT är väl värmen, tror ni de verkligen är så stor skillnad mellan värmen BoT producerar mot vanligfa stallbandage?

Jag har de som är kardborreknäppning på! De är helt suveräna! Dessutom är "fodret" fastsatt med kardborre så vill du använda paddar+lindor så e de bara att ta bort neoprenen.

I övrigt så är dom toppen, min ponnys överben minskade med säkert, enligt min mått sätt, kanske 70-80%! Från att ha varit tydligt till i princip helt borta! :idea::bump:

minskade överbenet? hur länge har han haft det? ja har fått lära mig att det aldrig försvinner :crazy:

Vi har fått rådet av vår veterinär att använda dom med kardborreknäppning, för då finns ingen risk med att det blir för hårt lindat, med tanke på senor m.m

Tänkte precis så när jag köpte BoT till häst. Om jag hade valt paddarna så skulle jag tycka synd om stallpersonalen som måste linda upp benen på morgonen.

Till TS: Rekommenderar starkt paddar med karborre, smidigt och karborren är jättestark (fick nästan inte upp dom första gången :crazy: )

Jag tycker helt tvärtom... Med lindor blir det ett jämt tryck över benet, de med kardborreknäppe ("stallskydden") är inte alls lika bra. Just vid kardborren drar man ju i lite extra, dvs. där blir det mer tryck vid kardborren än "därimellan". Jag föredrar att ha ett jämt tryck med BoT över min polles ben förutsatt att man kan linda på rätt sätt förstås.

Har själv blivit rekomenderad av veterinär att ha BoT paddar + lindor just av orsaken att det blir ojämt tryck med ""stallskydden".

Senast ändrad:

Snabb bandagen med kardborrar är helt fantastiskt bra! :)
Min gamla galliga tävlingshäst har dessa på alla fyra och de reduserar gallorna enormt! Nu är han finare än unghästarna i benen. :love:

Jag valde dessa därför att det skulle vara enklare för hästskötaren på morgonen. Det enda hon klagat på är att kardborren sitter så hårt att det kan vara lite bökigt att få loss dem men det tycker jag är lite av poängen. Det är juh farligt om de skulle lossna. :crazy:

Några tjejer i stallet jag stog i tidigare använde tror det var Verduz magnet snabb bandage. Det hjälpte inte dugg. Hästarna var lika galliga iaf på morgonen. Totalt bort kastade pengar.

B o T bandagen blir lika fina igen när de är nytvättade också. Går utmärkt att tvätta dem i maskinen.

Lånar tråden lite..

Hur länge använde du dem innan gallorna började gå ner?

Vet du vad gallorna kom från.

Har en som har proteingallor som är väldigt svåra att få bort framförallt nu sommartid då det är stört omöjligt, vintertid får jag i stort välja mellan att ge för lite protein och en mindre musklad häst eller gallor.

Jag vill ge vad han behöver utan gallor, tror du paddarna skulle kunna hjälpa oss?

Svarar trots att det inte var till mej :angel:

Min häst har proteingallor, men proteinet behöver han verkligen så det kan man inte göra mycket åt. Med BoT får jag inte bort allt men det allra mesta. Tror nog att det är ganska individuellt så du får testa dig fram. Min häst har haft nattlindor med BoT drygt en månad och gallorna minskade redan efter första hela natten hade hade på sig dom, före det hade han haft dom 3-4 timmar åt gången i 3 dagar och då märktes ingen skillnad.

Senast ändrad:

Tack.. Tror säkert det är individuellt, men om många blivit hjälpa även vid proteingallor så känns det värt att kosta på sig. På min sätter det sig framförallt på bak så jag behöver inte fyra till att börja med.
Håller med dig, jag vill inte heller tulla på proteinet längre. Vore skönt om man kunde få nästan lika fina ben med protein som med minimalt proteinintag då han är helt torr, slät och fin i benen.

Senast ändrad:

Min erfarenhet är att har man en "plockig" häst (läs biter tag i och drar loss paddarna + strimmlar lindorna) funkar dom med kardborre bättre än paddar + lindor.

Hur lång är verksamhetshållbarheten på dessa BoT? Blir den försämrad vid tvätt?

Japp, de va nästan helt borta! Tog ju tyvärr inte före och efterbilder då jag precis som du säger inte trodde det skulle försvinna. det var inte därför han hade dom. Så det är inte säkert det var ett "riktigt" överben men de kändes onekligen som ett överben. Han hade haft det typ 5 månader....

jag har dom med kardborreknäppning till min pålle, alldeles perfekta är supernöjd med dom!
och är dessutom lättare för personalen på morgonen att ta av! :)

Liknande trådar

Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 971
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 919
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 700
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka