Back-on-track

M

Mr_right

Hur lång "hållbarhet" har Back-on-track's bandageunderlägg? Finns effekten kvar i underläggen i oändlighet, eller avtar den på något sätt? Bara en fundering..? Någon som vet?

Sv: Back-on-track

Vet inte om det är sant, men jag har hört att effekten på BoT börjar avta efter ett par år. Minns inte vart jag hört/läst detta och vet ej om det stämmer...

Det heter väl att den sitter kvar men eg gör den säkert inte det. Iaf inte med samma effekt, kan jag aldrig tro...

Någon mer som har funderingar kring detta? Tanken slog mig häromdan, då jag funderat på att investera i ett par till lillpållen. de är ju inte svinbilliga direkt :smirk:

Effekten sitter i så länge tyget är helt. Keramiken är insmält in i fibrerna och därför kan man ej heller tvätta ur effekten!!

/cj

Om tyget går sönder lite, är det bara att kasta dem då?

Nej nej nej... Om det blir ett hål, så är ju keramiken bara borta i hålet! :idea:

Så kasta inte!

/cj

oki, då fattar jag.
Men en sak är jag lite fundersam över. När vi lindade en häst i stallet med back on track så lyfte han på benen väldigt konstigt, känns det annorlunda för hästen när de kommer på? sätter man dem på sig själv så känner man ingenting ju!

Back on Track gör även "varor" för människor. Bla handleds- armbågs- och knä- "skydd" (eller stöd kanske är bättre ord!?) T-shirt`s finns oxå. Jag köpte ett ryggbälte som jag använt flitigt pga ryggskott, jag märker skillnad på om jag använder mitt "gamla" ryggbälte som jag fått av sjukgymnasten jämfört med B o T bältet, det senare blir jag jättevarm på ryggen med. Nu när ryggen är bättre märker jag inte lika stor skillnad som när jag hade jätteont. Antar att leran hjälper där den behövs, måste ju fungera lika för hästarna oxå./Kicki

En annan fråga rörande samma ämne...Har ni tvättat era back on track?
Blev dom säg lika? Vilken grad tvättad ni i (ser inte vad det står på tvättlappen)?

Men känner du att du har den? Typ utstrålar den någonting som känns speciellt?

Jag blir varm om ryggen men inte utstrålar den nåt speciellt..... det är en "ficka" med ett lite tjockare vaddstycke istoppat i ryggdelen. Det blir varmt bara där, inte runt om hela bältet. Om detta nu gjorde dig någe klokare..?? Jag är i alla fall jättenöjd! :bump: Har inte riktigt trott på Back on Track produkterna tidigare men var desperat och hade fruktansvärt ont, hittade detta på en tävling och impulsköpte. Ångrar mig inte!/Kicki
Funderar på att köpa ryggtäcket till "gammeltanten"

Oki, då fattar jag.
Då måste hästen ha reagerat så för att det var bakbenen som var lindade men det är han ju egentligen van vid!

Tack för hjälpen!

Man kan även använda sig av hästsakerna på sig själv, jag använder hästtäcket som är 1*1 meter som bäddmadrass och har ett vaddstycke som jag lägger över axlarna/ryggen.... Har använt detta i 1 månad och massören märkte rejäl skillnad häromdagen, har haft deras nackskydd i ett år, efter en månad hade den inflamationen i ryggen försvunnit som funnits hela förra våren.... Jag rekomenderar detta mycket, är tyvärr så att mina arbets"kamrater" som mycket väl skulle behöva ha BoT inte förstår sig på det, de är inte hästmänniskor...

Ok, så om man håller efter dem så sitter "effekten" i tills den går sönder helt enkelt! Tack för svaret!

Att han lyfter konstigt på benen har inget med keramiken att göra. Kanske han tyckte det var lite ovanligt bara?

Man tvättar BoT i 30grader. Mina tvättar jag i 40grader!

Jag har hört att de bara ska hålla i 3 år, men på deras hemsida står det att de inte förlorar effect. Jag vet inte vad som är sant, skulle gissa nåt mellan båda två...

Effekten är kvar.
Jag känner det på mina knäskydd. Problemet med just dem är ju att de efter ngt år börjar "glappa", och då blir ju effekten mindre pga att de inte sluter om benet.
Men det keramiska försvinner inte ur dem.

Till den som undrade om tvätt, så tvättar jag mina regelbundet. Och de håller formen. Tvättar dem i maskin i 30 grader. Alltid med såptvättmedel, det har jag till allt jag anser "ömtåligt". Back on Tracken, skodda ridbyxor, Eskadronskydden osv.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: Shixle
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?