Back on track till senskada???

T

Thora

Min häst har skadat djupa böjsenan och ska alltså vila en längre tid. En kompis tipsade om BoT, så jag köpte en pad. Någon som vet hur länge den kan sitta på? Har hört både om korta stunder och hela dygn.

Sv: Back on track till senskada???

Vad sa din Vet?
Man brukar ju i det akuta läget kyla o stödlinda typ zinkaband. sedan är B o T bra.
Hårt underlag är bra.

Jag har hört att man ska ha på lindorna korta stunder först, för att "vänja" benen vid dom.
Kanske i tre fyra dagar.
Jag lindade min hästs framben när han hade en senskada.
Dom har ju dålig blodcirkulation i benen, så det är ju bra att linda med BoT.
Jag hade på det på natten.
Och nu är han helt återställd från skadan. Jag lindar ibland när han kommer in från hagen tills jag rider på kvällen. Och ibland har han det på natten.

Vet har ultraljudat (i påskas) och ordinerade sjukhage i några veckor för att sedan kunna gå i större platt hage. Hästen har gått i hagen några veckor nu och slappat, men svullnade vill inte ge sig. Hon har gått lindad till och från. OBS hon är inte halt längre.
Vet var här idag och vaccinerade och nu blir det sjukhage igen ett tag. Hon tyckte BoT kunde vara bra, så jag köpte en pad idag.

Jag har nu läst på förpackningen och man ska börja försiktigt med ca 4 timmar och sedan öka på successivt. Göra uppehåll efter tre veckor i några dagar och sedan ha på den ytterligare i tre veckor, osv.

En annan kompis tipsade om Zon gel. Vet inte om det gör någon nytta på en sena. Det är väl mer för muskelvärk?

Du kan ha den på hela tiden.

Jag köpte snabbandagen- enkelt o bra.

Vissa hästar reagerar på BoT, andra inte. Ha på några timmar först och se om hästen blir irriterad eller så. Annars brukar jag ha på hela natten första gången utan problem. brukar ha paddarna två veckor, sen uppehåll i några dagar.
Tänk på att linda båda benen :)

Jag är totalt såld på BoT. Som hästägare skulle jag inte kunna vara utan deras paddar eller täcken. Håller på med galopp och fick min första (och än så länge sista) senhäst för ett par år sedan. Kylde självklart ordentligt och sedan zinkaband på. Han ultraljudades och fick därefter gå med BoT-paddar båda fram i en lång period. Han var halt första dagarna, sen aldrig mer. Sålde honom som ridhäst 6 månader senare. Ägaren informerades självklart om hans senskada då han enbart gått i hage och skrittats en kort period på hårt underlag. Idag är han helt återställd.
Mina hästar använder BoT dagligen. Både paddar och täcken. Har det även till mig själv.
Som någon sa: en del hästar kan reagera på detta material så vänj in sakta. En av mina hästar blev sjuuukt trött och somnade som ett barn i boxen, haha. Han föll helt enkelt ner i spånet och sov! Han är den enda av mina som reagerat så.
Dyrt javisst - men väl investerade pengar! :banana:

Jag har nu haft på BoT paddarna i några veckor med uppehåll ett par dagar i taget. Tyvärr har det blivit frätskador på framsidan av skenbenen. Tydligen har det blivit för varmt och då skadat huden. Hon är svullen, varm och skorvig. Så nu kan jag inte använda det mer på ett tag. Synd, för senan började bli mycket bättre.
Så nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Hon är svullen i hela benet från knät och neråt och hon går nu på en ny kur med Finadyne. Det verkar aldrig ta slut det här.
Är det någon här som vart med om liknande med BoT?

Det har ju varit ganska regnigt ett tag, men jag har bytt lindor varje kväll. Hon har även fått stått ett tag då och luftat huden. Det har inte varit vått in till huden. Bara på utsidan lindorna. Men det är säkert därför. Varmt och fuktigt. Inget bra.

Inte varit med om det med BoT, ens på herrn med senskada (djupa där med) som stod lindad dygnet om på box. Däremot, samma herre fick blisterskador/frätskador av helt vanliga, simpla paddar en gång.

Det har ju varit ganska regnigt ett tag, men jag har bytt lindor varje kväll. Hon har även fått stått ett tag då och luftat huden. Det har inte varit vått in till huden. Bara på utsidan lindorna. Men det är säkert därför. Varmt och fuktigt. Inget bra.
Det var väl stallbandage och inte elastiska du hade?
Vad gör det att senan inte ser helt pefekt ut om hästen inte är halt?? Om din häst går på bete bör den inte ha några lindor på sig,(inte annars heller förresten) eftersom du fått erfara vad våta bandage kan åstakomma.
gulan

Min fick blisterskador av BoT. Ståd lindad på natten i boxen och utan i hagen.

På min senskadade häst anväde jag mig åt Zinkbarndars röt ljusbehandling och magnet behandling ej Bo T.

Fick sin skada i höstas ,20 % var kvar av senan inga stora hopp alls att hon skulle bli bra.
Efter 3 månaders behandling halva senan läkt enligt ultraljud.
I dag syns det inte att hon har haft en senskada.:bow:

Det var väl stallbandage och inte elastiska du hade?
Vad gör det att senan inte ser helt pefekt ut om hästen inte är halt?? Om din häst går på bete bör den inte ha några lindor på sig,(inte annars heller förresten) eftersom du fått erfara vad våta bandage kan åstakomma.
gulan

Det var elastiska. Och jag lindar inte hårt. Jag vet konsekvenserna av det. Och som jag också skrev så var det bara fuktigt på ytan av lindan. Men det varma och fuktiga vädret har väl inte varit så gynnsamt trots allt.

Vad menar du med en perfekt sena? Hästen är visserligen inte halt längre, men får inte ansträngas, alltså ridas. Hon ska vila tillsvidare året ut. Och enl vet fick hon gå i hagen och den är begränsad så hon inte ska kunna röra sig för mycket.

Hon går nu i sjukhage igen och har blivit mycket bättre. Den värsta svullnaden har gått ner och man känner senorna igen. Men hon är irriterad över sitt ben. Det kliar tydligen för det är lite sårig och knagglig i huden fram på "smalbenet". Jag försöker mjuka upp det lite med ett tunt lager Helosan. Det verkar bli bättre.

Det var elastiska. Och jag lindar inte hårt. Jag vet konsekvenserna av det.
Tyvärr spelar det sällan roll att man lindar "löst" med elastiska, de kan orsaka mer skada. Om du vet konsekvenserna av det och ändå vill fortsätta är upp till dig.
Vad menar du med en perfekt sena?
Du skrev så här i ett inlägg:
Hästen har gått i hagen några veckor nu och slappat, men svullnade vill inte ge sig. Hon har gått lindad till och från. OBS hon är inte halt längre.
Då undrade jag vad gör det att senan inte ser perfekt ut, bara hästen inte är halt?
Hästen är visserligen inte halt längre, men får inte ansträngas, alltså ridas. Hon ska vila tillsvidare året ut. Och enl vet fick hon gå i hagen och den är begränsad så hon inte ska kunna röra sig för mycket.
Har skadan uppkommit genom yttre våld (en smäll, fastnat) eller genom överbelastning?
Jag försöker mjuka upp det lite med ett tunt lager Helosan. Det verkar bli bättre.
Det är bra och helosan håller flugor borta en stund ochså.
gulan

Min häst har också en senskada på djupa böjsenan.

Han chockvågsbehandlas, har till dags dato fått 2 behandlingar och har 2 till kvar bokade.

Resultaten är otroliga, 2½ vecka efter första behandlingen är han ohalt i trav på rakt spår.

Innan påbörjad behandling var han 1 grad halt i skritt och 2 grader i trav.

På min häst har det alltså gjort underverk.

Min veterinär gjorde ultraljud direkt när jag upptäckte detta (i april) och då konstaterades det att senan varit ordentligt uttänjd, det fanns flera mörka partier (blödningar) på ul-bilderna. Hon har skadat sig i hagen, trampat i en grop eller på en sten och halkat av, och då tänjt ut senan för mycket. Senan är fortfarande svullen. Hon var ordentligt halt och hade ont de första veckorna, men jag kan inte se någon hälta idag. Hon står mest still, äter och tar det lugnt som tur är. Men att börja sätta igång henne gör jag inte. Hon får stå tills jag får klartecken av min vet. H*n ska komma och göra återbesök i augusti. Att jag skulle få börja skritta på mindre promenader är nog tyvärr uteslutet som det verkar nu.

Om du vet konsekvenserna av det och ändå vill fortsätta är upp till dig.

Dumt uttryckt det där. Jag har ju sett konsekvenserna och jag skäms över min dumhet. Jag kunde aldrig drömma om att det skulle göra sådan skada. Jag skyller nog inte på lindorna utan på BoTpaddarna. Det blev tydligen för mycket av det goda. Hon går inte lindad mer, varken med stallbandage eller BoT.

Min fråga från början var bara om någon varit med om det här att det kan bli sådana följder av BoT. Att jag då kanske har gjort fel är ju tydligen uppenbart och jag gör inte om det.
Jag hade även rådfrågat min vet innan om det var ok med BoT. H*n sa att det inte skadade att försöka. Förmodligen skulle jag avbrutit mycket tidigare.

Det där med BoT kan vara lite trickigt men ge inte upp.
Var noga med att paddarna hinner torka ordentligt mellan användning och att benen är absolut rena och torra. Börja om invänjningen igen försiktigt. Använd fleeclindor i stället för elastiska.
Jag tror på BoT.
Första natten min häst stod med BoT stallbandage med neoprenutsida så hade han 38,6 i temp på morgonen. Efter en timme utan BoT tempade jag igen då hade tempen sjunkit till 37,4.

En fråga till er som har BoT: Vilka har ni? Paddarna med vanligt bandage på, paddarna med kardborrebanden eller "fleece"bindorna? Vilka rekommenderar ni? Ni som har de i förebyggande syfte, har ni de på natten, varje dag, i hagen eller lite då och då? Jag tänkte investera i ett par :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 082
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar