Back on track till senskada???

Sv: Back on track till senskada???

Jag har paddarna med löstagbar utsida i neopren. Började invänjningen med paddar +fleeclinda då neoprenet är helt tätt och inte luftar nånting, alltså blir det ordentligt varmt innanför.
När jag har paddarna och neoprenet blir benen ordentligt varma så det gäller att vara försiktig.
Jag köpte mina när hästen var nyopererad i hasen + liten kotledsartrit och skulle stå i sjukhage. Jag var rädd att han pga smärta skulle stå och felbelasta.

Jag har en enkel tunn pad. Den var alldeles för stor så jag klippte av den på mitten och sydde ihop den i öppningen som blev. Vips så fick jag två som passar. Det är alltså en mycket liten islandshäst det är frågan om. Skenbenet är inte så stort.

MonteRose: Paddarna har aldrig varit blöta eller ens fuktiga. Det är det som bekymrade mig att det då kunde bli sådana skador. Lindan däremot var ju lite fuktig utanpå. Hon har ju gått bl a i sjukhage med tillgång till vindskydd och i beteshagen beroende lite på hur hennes humör varit.
Hon deppar ihop helt och då kommer eksemet som brev på posten om hon måste gå själv. "Pest eller kolera" alltså.
Felet jag gjort är säkert att hon gått med padden dygnet runt med omlindning varje kväll. Hon har då fått lufta benet medan jag skött om eksemet och borstat av henne. Det tar ca 1 tim.
Kanske de där paddarna med kardborreband hade varit bättre. Jag hade möjlighet att låna det från början, men var tvungen att lämna tillbaka dom. De verkade vara lite luftigare.
Jag ger inte upp BoT men måste nog vänta ett tag innan jag lägger på dom igen. Sårigheterna måste läkas ordentligt först. Och då får det bli kortare perioder ex bara dag eller natt.

Det blir väldigt varmt under paddarna med neopreneskal med, neoprene stänger in värme bra.

Om du vet konsekvenserna av det och ändå vill fortsätta är upp till dig.
Dumt uttryckt det där. Jag har ju sett konsekvenserna och jag skäms över min dumhet. Jag kunde aldrig drömma om att det skulle göra sådan skada.
Missförstånd här. Jag fattade på ditt inlägg som att "jag vet vad ett par elastiska lindor kan åstakomma, men fortsätter ändå".
Jag skyller nog inte på lindorna utan på BoTpaddarna.
Och jag skyller på lindorna. Elastiska lindor som får sitta på för länge kan ge fruktansvärda tryckskador OCH stas skador, så som skett på din häst. Skulle inte förvåna mig om det är därför som svullnaden på senorna inte vill ge med sig. Den har fått tyckskador helt enkelt.
Jag har ochså gjort dumma saker och man lär sig ju av det.
Hon går inte lindad mer, varken med stallbandage eller BoT.
Det var bra, för det behövs inte.
Din häst har fått sina skador genom yttre våld och då är det bättre prognos.
gulan

Missförstånd här. Jag fattade på ditt inlägg som att "jag vet vad ett par elastiska lindor kan åstakomma, men fortsätter ändå". Och jag skyller på lindorna. Elastiska lindor som får sitta på för länge kan ge fruktansvärda tryckskador OCH stas skador, så som skett på din häst. Skulle inte förvåna mig om det är därför som svullnaden på senorna inte vill ge med sig. Den har fått tyckskador helt enkelt.
Jag har ochså gjort dumma saker och man lär sig ju av det.
Det var bra, för det behövs inte.
Din häst har fått sina skador genom yttre våld och då är det bättre prognos.
gulan

Jag hoppas också att det är en bättre prognos med tanke på hur hon skadat sig. Det är alltså ingen överanstängning pga ridning, utan hon har orsakat det själv i hagen.

Att det är bl a stasskador håller jag med om. När jag kom på det slutade jag ju direkt. Men BoT har säkert gjort brännskadan än värre.
Men hon är mycket bättre redan. Hon är på mycket gott humör och är inte så irriterad på benet längre.

Delvis KL
Rent generellt kan man säga att elastiska lindor ej är till för mer än under arbete- kort tid.
För övrig tid bör oelastiska lindor användas med slät padd under.
I varm väderlek får man nog hålla koll o kanske leta andra lösningar- typ zinkaband.
Inget bandage ger ngt egentlig stöd för en häst, då behövs gips med polstring inunder.

Jag har sett hästar få frätskador av både lindor och skydd om dom samtidigt äter vitlökspulver. Min häst kunde ha sina skydd och lindor utan problem då jag slutat med pulvret.

Hästen har inte ätit vitlök. Däremot sprayar jag med eget flugspray med krossad vitlök bl a. Men inte på benet under lindan givetvis.

Hon går "barbent" nu och brännsåret läker fint. Även senan börjar långsamt bli bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 082
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar