Back on Track till ben, vilken modell?

Polly_Mulle

Trådstartare
Som rubriken lyder, vad ska man ha till hästens ben nattetid?

Jag shoppade ett par tunna B o T -paddar idag 40 x 40 cm. De verkade smidiga i affören men var inget kul att linda med, svårt att få dem att ligga bra runt hela benet, ville gärna bli en luftficka längs skenbenet (kota och knä är ju tjockare än skenan). Blir de lite formade och mer lättarbetade med tiden eller är det bara att bita ihop?

De tjocka paddarna var ju gigantiskt tjocka men nu inbillar jag mig att de är lättare att få till bättre utan veck och annat. Nåfon som har dem och kan berätta?

Snabbandagen med kardborrespännen, är de bra? Bättre/sämre/samma som pad och linda. Erfarenheter?

Sv: Back on Track till ben, vilken modell?

Tycker de tunna är rätt formbara. Man får dra till lite extra över skenan bara.

tips är att märka höger å vänster, då formar de sig lättare och "rätt"... sen vet jag inte hur du lägger paddarna, men på min blir ena BoT märket uppåt å andra nedåt...

ett annat tips, handtvätt, centrifug förstör dem på sikt, vissa tvättmedel oxå...

jag föredrar de tunna paddarna, de kan man ju ha när man rider oxå!

de fluffiga med "skydd" runt är VÄRDELÖSA att sätta på, eller, minns inte om de var de med tunna paddar i, ett h*te iaf! (en i stallet hade, inte kul med kvällsfodring å få på de där)

vilka som är bäst beror väl på vad du skall ha dem till och när. Vill du ha dem när du rider är det de tunna paddarna. Vill du ha dem på natten tycker jag bäst om de tjocka med kardborre. De är lite jobbiga i början innan de formar till sig och kardborren är "för" bra, sitter som berget, men när de väl format sig funkar det, glider inte och omsluter verkligen hela benet + kotan.

Jag har de tjocka paddarna som nattbandage... Bästa paddar jag någonsin har haft. Tycker storleken är toppen, antagligen eftersom min häst har låååånga ben :rofl:

Jag har alla sorter paddar och tycker sämst om de tunna :crazy:

De jag använder mest är de färdiga bandagen med kardborre dvs

26_m.jpg

De är jättebra och ger inga tryck, annars gillar jag de tjocka bättre än de tunna

Jag tycker att de tunna paddarna fungerar bra. Slåss lite med de nu första tiden så får du snart in snitsen :D Sedan såklart så formar de ju sig lite. Som ngn sa så är det ju supersmart att märka upp och ned samt ävan höger, vänster, bak och fram. De borde forma sig bättre och snabbare då.

Har hört att paddarna med kardborre är supersmidiga men att kardborren är dålig. Kan iofs bytas ut men betalar jag så mkt pengar vill jag ha genomgående kvalitet på varan :)

Mvh Jate Volim

Mina har tom hållt för rundtur i hagen. haft mina nu i snart ett år och det är bra kardborre på mina

Jag har dom med kardborre. Tycker dom funkar bra. Min häst har haft dom i hagen ibland och dom sitter bra! Han har haft hål på neprenet en gång men det var lätt att laga.

Okej :) Roligt att höra! Som sagt har jag hört att kardborren är dålig, dvs inget jag upplevt själv då jag ännu inte testat dem eftersom de vanliga paddarna har fungerat så pass bra. Så det jag hört kan alltså vara felaktigt :)

Mvh Jate Volim som nu överväger att testa ändå, kanske ngn mer som kan övertyga om att kardborren visst är bra?

Jag har de tjocka paddarna fram, och kardborre bak. Jag upplever absolut inte att kardborren skulle vara dålig, den är riktigt bra faktiskt. Mycket stark och hållbar. Dock väljer jag att linda fram då jag har märkt att hennes ben ser trevligare ut av det, frambenen är hennes problemområde. Med lindorna blir det ett jämnare tryck och det kommer väl antagligen närmre benet. Kardborre bak har jag för "säkerhets skull". Hon är inte gallig eller så bak, så jag tycker att de räcker, och de är definitivt tidsbesparande. Jag tror för en häst utan problem räcker kardborreskydden alldeles utmärkt, men har man mycket gallor osv är det nog mer effektivt att linda, utifrån vad jag har provat mig fram till.

Jag har de med kardborre. De är jättebra - enkla och smidiga. Kardborrebandet är definitivt inte dåligt - det sitter superbra. Kanske menar man att det är svårt att få upp, det kan vara så i början, sitter som berget, men det anser jag vara bra.

Har paddar som är runt 5 år gamla, de är ganska bra formade men de har jag om kusen ska vara lindad i hagen eller under skrittvila t ex.

Till N som står inne jag har sådana tjocka med kardborre, himla smidigt!

KL*
har ett BoT- hasskydd på en av mina hästar och nu har han fått skav av det! på ...vad ska man säga... knölen/spetsen på insidan av hasen. nån som har nått tips på vad jag kan göra??:confused: det blir bara värre, trodde att det skulle försvina när skyddet formats efter benet, men icke...

ja tycker dom är jättebra och lätta att linda med, man måste bara få in rätt teknik med dom för i början tyckte jag med att dom va svåra att få släta och jämna runt benen.

jag har dom med korreborre också och dom glider ner såfort hästen rör sej så dom gillar ja inte, kanske lättare på hästar med tunna ben för min häst ganska så grova ben.

Senast ändrad av en moderator:

min häst är 175+ och har därmed inga små spensliga ben, och de sitter jättebra på henne.

tror faktiskt inte att höjden på hästen har någon betydelse, ja känner en 176cm häst som har smala smala ben..

min är liten..bara 163 och ganska så grov hela han och har betydligt kraftigare ben än dom flesta normala hästar.
annars så kanske de är nåt slags fel på mina sånna skydd för dom sitter inte kvar där ja satte dom hur hårt ja än sättet dom, dom glider ner och hästen blir irriterad och börjar sparka av sej dom.

finns det olika storlekar på skydden? isf kanske du fått för stora? Min får ha XL i alla vanliga skydd så hon har vekligen stora ben, och långa. Kanske kan det vara att skydden på något sätt är för långa för din hästs ben eller något, för så ska de inte göra.

Jag hade först ett par vanliga paddar, men tyckte de var svåra att linda och veckade sig. Nu använder jag mig bara av Nobow-paddarna, tycker de är super:) Lätta och linda och blir inga veck.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 039
Senast: Scata
·
Hästvård Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 972
E
Utrustning Jag har ett litet bekymmer, jag verkar inte kunna hitta padar som sitter bra på min ponny! Det blir liksom tjockt och klumpigt, och så...
Svar
10
· Visningar
1 390
Senast: -moa-
·
Hästvård Ni som har Back-on-track-paddar med kardborreknäppning: vilken storlek skulle ni köpa till ett normal-stort halvblod (normalt tjocka...
Svar
11
· Visningar
5 601
Senast: Olympus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka