Back on track-paddar vid ridning?

Alexandra_W

Trådstartare
De flesta verkar ha sina BoT under sallbandage. Men finns det egentligen någonting som hindrar att ha dem som padd under träningslindor?

/Avd dumma frågor ;)

Sv: Back on track-paddar vid ridning?

Det finns väl inga dumma frågor :)

När du har bandage på vid ridning/körning brukar man ju ha det som stöd, eller skydd mot ev slag. Då har då iaf jag gummipaddar under elastiska bandage för att det ska sitta bra samt skydda ordentligt.
BoT paddarna är ju mjuka och ska inte lindas för hårt, helst med fleecebandage. Då skulle de ju inte skydda något vidare, och de skulle inte heller sitta något vidare....
Däremot är de ju toppen att sätta på direkt efteråt!! :bow:

Om det är avdelning dumma frågor ska du få avdelningen dumma svar. Jag TROR att keramiken i lindorna i sådana fall skulle bli för varma, alltså att hästen genererar för mycket värme under rörelse.

/Jane

Jag känner en som har mkt problem med värk både här och där, alltså en människa... Hon använder BoT till sig själv och hennes uppfattning är att man får en större effekt om man använder BoT under rörelse, så hon har rekomenderat mig att använda dem vid ridning eller i hagen då hästen rör sig mera. Så dina tankar verkar ju vara som hennes egna tester visar....

Använder mina B o T under lindor när jag tränar. Lindar på dom i rätt så god tid innan jag sadlar/selar på hästen, så hon brukar hinna ha dom 1-2 timmar/dag iaf. Funkar alldeles utmärkt då jag använder paddarna i förebyggande syfte.

Lika väl som någon annan padd, varför inte.

Men man sliter ju och skitar ner paddarna man rider med, i större utsträckning än om man använder dem som stallbandage. Om man inte äger en bandageätare vill säga. Jag tycker nog att de är för dyra för att få följa med ut.

Som tidigare nämnts så fungerar paddarna bäst vid rörelse (fast jag tror nog de fungerar lika bra efter träning med tanke på att hästen då är varm) MEN under hård träning - vill man verkligen ha värmande effekt då? I så hög grad? :confused:
Skulle nog begränsa mej till att använda dom vid lätt träning/uteritter utan konditionsträning inblandad.

Knapplån

Det går iaf finfint att rida med dem ett lättare dressyrpass *provade igår kväll*. Hästen verkade inte bekymras och det var som med vilka andra paddar som helst.

Att jag undrar är för jag fnular på om jag ska låta herrn hoppträna med dem på, men det är just det där om det bli för varmt. Samtidigt är ju frågan om det egentligen blir så himla mkt varmare för att man hopptränar än dressyrar? Hästen är genomsvettig efter hoppträningarna ja, men hans BEN (utan lindor) är exakt lika varma/svala som när han klev ur släpet. Sen är det ju möjligt att paddar på gör det FÖR varmt, han kan ju svettas under benskydd t ex. Men paddar + fleecelindor borde ju andas bättre än skydd t ex, och han har ju aldrig reagerat på att han är blöt av svett under vanliga skydd?

Hmm, tål att funderas på. Att jag gärna vill ha dem på är för att de (BoT:en) gör underverk på gallorna som dykt upp bak, och eftersom vi balanserar på gränsen genom att hoppträna, så..

Fysioterapeften jag köpte mina av rekommenderade att använda den under arbete, dvs ridning.
För då skulle de bli ännu effektivare.

Men jag tycker de är lite för stora och klumpiga att passa som arbetsbandage.

Jag använder mina under träning och även som stallbandage... har hört att keramiken verkar bättre när hästen rör sig.. tex som med utetäcket

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 008
Senast: Scata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Hästvård Står ju att man ska vänja in back on Track snabbandage, 3-4 timmar och så öka en timme osv. frågan är ju vad som händer om man inte gör...
Svar
11
· Visningar
1 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka