back on track hasskydd

Sv: back on track hasskydd

Min häst hatade dem :devil:

Däremot satt dem kvar hela natten till skillnad från magnet hasskydden men han fick sår av den övre kanten. Väntade tills det läkt å sydde på ett fårskinnsludd men det hjälpte inte tyvärr.
Jag klippte också hål vid hasspetsen så dem skulle sitta bättre.

men ajdå det lät inge vidare :( min häst är svullen på hasen och därför tänkte jag köpa ett sånt...vad drygt om det inte sitter kvar

Om du inte vet varför han är svullen så kanske det inte är så bra att använda BoT?
Eller har veterinären ordinerat det?
BoT är bra till mycket, men svullna haser är läskigt, tycker jag.

Han är inte halt, han är inte öm eller nånting utan bara svullen. han har nog gått omkull och fått en smäll bara. Svullnaden har ju gått ner..men inte allt.

Problemet med min var att precis när man satt på dem, först ville han inte gå fram alls, lyfte benet högt å sparkade bakåt, sen när han väl gick så lyfte han benet superhögt i typ tio steg. Så dem kanade alltid ner en bit när han gjorde detta. Rättade jag till dem efter så var det samma procedur igen, å då kanske jag bara dragit upp dem en bit.

hmm ok :( Ja i värsta fall får jag väl isåfall lämna tillbaka dom..
Jag läste iaf nu när jag googlade att det ska vara bra för svullna haser..

Hur blir det om du lägger ett vanligt vaddstycke och stallbandage på bakbenet och sedan sätter på hasskyddet?

Har gjort det å det kanar inte ner lika mkt när han sparkar å lyfter i början men han får tyvärr skav/sår av den övrekanten iallafall :(

Men tack ändå för tipset :)

kl

Jag använde BoT hasskydd på mitt sto då hon hade en senskada (blödning i senfästet till senan som kopplar ihop knät med hasen). Tyckte att det fungerade bra, men efter ett tag blev det lite utslitet och satt inte uppe lika bra. Jag hade alltid lindor (fleecelinda + pad) under för att hålla skyddet på plats.

//Julia

jag köpte mina under globen, fick tipset att dom skulle vara lindade bak då för att det skulle bli mindre risk att dom skulle kana ner...

Nu har jag iaf satt på det och han v erkar konstigt nog inte bry sig nånting om att det sitter på hasen, vilket är skönt =)
Men vadå ska man linda med vanliga lindor utanpå hasskyddet om det kanar ner..förstår inte riktigt?

Ok va bra att han inte verkar bry sig om dem :D

Det me lindningen menas att man kan linda bakbenen som när man har vanliga nattbandage eftersom dem slutar ungefär vid nedre delen av hasskydden. Så då hindrar lindorna att skydde kanar ner.

till mig sa dom att dom skulle helt ara lindade bak så dom inte skulle åka ner, så ja fatta de som att dom typ skulle va lindade upp till själva skyddet, men kan ju ha fattat helt fel...skulle inte va första gången =)

Jag har inte provat hasskyddet men behandlade skadad has och knä.till knäet fick vi sy "byxor"som träddes på under ngn timme morgon o kväll med värme eller kyla i.

till hasen lindar jag först med en fleece lind apå själva benet-men jag lindar som allra mest precis under hasen så det blir en "bulle"som skyddet kan vila på.

Det hasskyd jag använd evar eg ett neoprenknäskydd för människor o det sattes så att hasen kund eflexa fullt ut.däri lägger vi en värmemicrokudde,fäster överdelen av hasskyddet och lindar sedan en linda utanpå-men i 8or för att allt skal kunan röra sig ordentligt.

detta görs två ggr /dag pga artros.
Han nar tom gått ut med det när vi glömt det utan problem.Vi fick ju då springa ifatt o ta av det naturligtvis.

Gumsan inte för att skrämma dig men om det är en skada, han har antagligen busat med lillskiten, så kommer det bli värre med BoT. Den botar mest muskler. Hejda dig med BoT ett par dagar och linimenta bara. Han är väl inte halt eller?? Kollar till honom imorgonbitti

Kram

Jag har det på min häst som har en rörelsestörning bak (yttrar sig som tuppspatt), och på honom är effekten kanon. Han håller sig varm och hans bakben "beter sig som ett normalt".

Däremot är jag besviken på skyddets kvalité. Kardborren är värdelös och stropparna har töjt sig. Har dock inte märkt av att det åker ner...

Har ingen erfarenhet av hasskyddet, men min häst har BoT knäskydd som sitter väldigt bra! :)

Gumsan inte för att skrämma dig men om det är en skada, han har antagligen busat med lillskiten, så kommer det bli värre med BoT. Den botar mest muskler. Hejda dig med BoT ett par dagar och linimenta bara. Han är väl inte halt eller?? Kollar till honom imorgonbitti

Kram

Ajdå!! Vad konstigt, det stod att det skulle vara bra mot svullnader också..nu blir jag riktigt orolig! Nej han är inte halt alls..och ömmar ingenting.
snällt vännen!

Kram

vaaa... asså den ökar blodgenomströmningen = läker skador... en muskel kan ju oxå vara skadad så att säga...

jag håller inte riktigt med i ditt resonemang! :)

en fråga, är det BoT på "framsidan" oxå? eller är det bara runt själva hasen och sen typ resårband på framsidan av benet? (Skulle själv behöva ha lite BoT på min hästs framsida-av-has)

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
120
Senast: aglaonema
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
427
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
11 897
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 836
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka