Babyskydd - framsäte vs. baksäte

Kanintant

Trådstartare
Funderar på vilket som är bäst, sätta babyskyddet i framsätet eller i baksätet? För- resp. nackdelar?

Vi ska snart ha in bilen på service och funderar därför redan nu hur vi ska göra, om vi ska sätta det fram tänkte vi nämligen passa på att koppla bort krockkudden när den ändå är på verkstaden.

Jag valde att ha den i baksätet dels för att inte frestas att titta på barnet eller ge nappen eller något sånt, och dels för att det känns som en säkrare plats i bilen. Det var också praktiskt att kunna sätta sig brevid barnet i sätet när man stannat för att t ex amma eller trösta lite vid längre resa (speciellt om det regnade, då man inte behöver ta ut barnet ur bilen för att ta det i famnen).

Jag valde att ha den i baksätet dels för att inte frestas att titta på barnet eller ge nappen eller något sånt, och dels för att det känns som en säkrare plats i bilen. Det var också praktiskt att kunna sätta sig brevid barnet i sätet när man stannat för att t ex amma eller trösta lite vid längre resa (speciellt om det regnade, då man inte behöver ta ut barnet ur bilen för att ta det i famnen).

Rent spontant hade jag hellre haft i baksätet, det känns på något sätt smidigt också när man ska ta sig ut ur bilen på parkeringsplatser osv. Sen är jag också rädd att man börja greja med barnet när man kör. Har man det bak så måste man köra till kanten/parkeringsplats och det känns säkrare. Men säkerhetsmässigt så har jag dålig koll, är det lika säkert både och?

Ett tips om man har barnet bak är att skaffa en liten spegel som man fäster i nackstödet så ser man barnet i sin backspegel och kan med ett kort ögonkast se om det sover/tappat nappen/vad det nu kan vara.

Har fått höra att det är säkrast att ha barnet bak och vår son har åkt där.

Det verkar vara dubbla budskap hur tryggt det egentligen är att koppla ur airbag fram varför jag valde att sätta barnet bak. Dessutom var det jättedyrt att koppla ur den. En spegel kan vara en idé och om barnet är väldigt osäkert och skriker mycket kan man ju göra en riskbedömning och koppla ur airbagen då. Dottern har sovit för det mesta i bilstolen men hade det alltid varit skrik hade jag nog satt henne fram då jag tappar koncentrationen lätt med henne skrikande. Upplever att det skulle vara lättare att ha henne bredvid då.

Det verkar vara dubbla budskap hur tryggt det egentligen är att koppla ur airbag fram varför jag valde att sätta barnet bak. Dessutom var det jättedyrt att koppla ur den. En spegel kan vara en idé och om barnet är väldigt osäkert och skriker mycket kan man ju göra en riskbedömning och koppla ur airbagen då. Dottern har sovit för det mesta i bilstolen men hade det alltid varit skrik hade jag nog satt henne fram då jag tappar koncentrationen lätt med henne skrikande. Upplever att det skulle vara lättare att ha henne bredvid då.

Ja det känns lite onödigt att koppla ur om det ändå fungerar bra bak. Sedan känns det som det är skönt att ha kvar passagerarsätet, man sitter så mycket bättre där än i baksätet om man ska åka en bit eller om man ska ha någon äldre människa med som behöver sitta lite bättre.

Jag tror vi testar bak först och som ni säger, montera dit en spegel så man ändå kan ha koll och sedan om det inte fungerar så får vi lämna in den då istället. Precis i början känns det som man ändå kommer åka båda två och då kan ju en av oss sitta i baksätet bredvid.

Vi hade dottern fram tills hon bytte till en större stol. Kändes smidigast så bara. Med kommande barn blir det nog lite olika. Är dottern med så får nog båda sitta bak, men åker jag själv med bäbis känns det som att jag kommer sätta den fram. Behöver koppla ur airbagen i vår andra bil, men min man är bilmekaniker och fixar sånt där enkelt själv :)

Hela graviditeten med lillebror sa jag att han ska sitta i mitten bak, absolut säkraste platsen på hela bilen. Men jag kollade för säkerhetsskull upp på verkstad om jag hade airbag på passagerarsidan, nej det fanns ingen.
Lillebror föddes, tung som bly att bära i babyskyddet så han hamnade i framsätet. Där har han blivit kvar :o Lätt att hålla koll på honom ifall han spyr, tappar nappen osv.

Beror kanske på vad du har för bil, men när jag kontaktade min verkstad för att fråga om de kunde koppla ur airbagen fram för att ha barnstol där så sa de att man inte längre får koppla ur dem om inte bilen är utrustad så att man själv kan koppla ur med nyckel. Detta enligt tillverkarens regler. Så det skulle jag kolla upp först om jag var du. Barnstolen fick vara i baksätet och det har fungerat utmärkt för oss.

Den här frågan har jag också funderat på.
Vi har en hund som inte alltid är helt tyst när vi åker bil, rastlös typ, så för att komma längst från hunden så vill jag ha barnet fram. Men det känns som att det är säkrare att ha barnet bak. Känner mig kluven.

Räcker det att stänga av airbagen fram med nyckeln eller behöver verkstaden göra något mer?

Vi räknade få en liten son som tokgrinade direkt man satte honom i bilbarnstolen. I stora bilen hade vi honom bak i mitten och så fick en av oss åka bak med honom.

I lilla bilen hade vi honom först bak men efter att jag fått psykiskt nervsammanbrott och vägrade åka bil så köpte vi faktiskt en ny bil där airbagen gick att stänga av och sätta på. Då kunde jag ha honom fram så att han såg mej. Jag kunde snabbt peta i nappen eller sitta och sjunga. Nöjdare bebis = trafiksäker mamma!

Mitt tips är att kolla hur det känns, vad det är för bebis och hur ni kommer att åka. Sen kan ni koppla ur airbagen om ni behöver.

När jag köpte ny bil för två år sedan hade jag en lista på grejer jag absolut skulle ha. Avstängningsbar airbag låg två på min lista :) Så en sån kommer nya lilla familjemedlemmen få åka runt i i framsätet :up:

Mvh Miks

Den här frågan har jag också funderat på.
Vi har en hund som inte alltid är helt tyst när vi åker bil, rastlös typ, så för att komma längst från hunden så vill jag ha barnet fram. Men det känns som att det är säkrare att ha barnet bak. Känner mig kluven.

Räcker det att stänga av airbagen fram med nyckeln eller behöver verkstaden göra något mer?
Vi har kopplat ur med nyckel. Det ska räcka enligt biltillverkaren.

Senaste jag hört (av en Sverigechef för ett av de största bilmärkena) är att man nu inte längre ska bara stänga av airbagen på verkstäderna utan att de har uppdraget att montera ur hela airbagen. Detta betyder att det är betydligt dyrare att få den bort och absolut inte ekonomiskt försvarbart att få den tillbaka. Därav har nyckelavstängning blivit vanligare och vanligare. Vi har det på båda våra bilar nu. Båda är från 2013.

Mvh Miks

Det beror HELT på vad du har för bil, är du säker på att airbagen kan kopplas ur med nyckel?
Vi har två BMW, ena måste airbagen kopplas ur manuellt samt att säkerhetsbältet på passagerarsidan måste bytas ut (totalkostand på ca 3500 kr). På den andra går det att koppla ur med nyckel men de måste göra något mer som jag inte heller minns.

Vi har barnet fram. Jag hade aldrig kunnat slappna av och köra vettigt med honom bak. Han har heller inte varit en kille som sovit i stolen längre stunder, utan behöver kunna prata, klappa och peta i napp under resan. Hade fått totalt psykbryt av att inte kunna trösta när han är ledsen.

Dottern har fått sitta fram.
Orolig (visade sig vara magont) och ville ha mig nära så det blev säkrast bilkörning att ha henne framme. Lätt att smeka lugnande på armen.
Nu när hon är två vill jag ha henne under uppsikt, hon kan klättra ur bälte och öppna dörr, så hon sitter fortfarande fram och lillebror som brukar sova eller sitta tyst i bilen.får sitta bak.

Vi har babyskyddet bakom förarsätet med en spegel så att föraren kan se barnets ansikte i backspegeln. H blir ledsen i bilen om hon tappar nappen, och den hade jag ändå inte kunnat stoppa tillbaka under färd på ett trafiksäkert sätt om hon suttit fram. Möjligtvis vid stopp vid ett rödljus, men H avskyr att sitta i bilen när den står still (även när någon av oss sitter bredvid i baksätet) så risken är stor att hon inte hade tagit nappen då ändå.

Valde att ha dottern bak redan från början, då hon ändå skulle sitta där i nästa stol. Gillar att tänka långsiktigt ;)

Vi kommer ha vår lilla bak på passagerarsidan det passar oss bäst då jag inte kör och det kommer inte vara ofta pappan åker iväg med lillan själv så när vi är ute och åker kommer jag sitta bak.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag har just köpt ny bil. Krockkudde på passagerarsidan i fram. Hörde av mig för att kolla vad det kostar att koppla ur den och det...
Svar
8
· Visningar
1 223
Senast: Ja88
·
Övr. Barn Precis som med barnvagnar så känner jag att det är rena djungeln gällande bilbarnstolar, så tänkte att vi kunde ha en tråd för detta...
2
Svar
36
· Visningar
4 239
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar