Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle vilja höra era erfarenheter av babysim. Hur gamla var era barn när ni gick? Var det en bra erfarenhet? Har era barn som gått på babysim känts mer vattenvana senare i livet?
Vattenvana är en färskvara och fortsätter man inte att regelbundet gå till simhallen så spelar babysimmet ingen roll, men det kan vara väldigt mysigt och ett sätt att komma utanför hemmets fyra väggar.
Vi har börjat vid ca 5 månaders ålder med båda våra barn.Vi planerar att börja på babysim, vi vill att lillan ska få vana och en viss respekt för vatten, dels är jag och sambon badankor som gillar att vara i vattnet och sen så har vi båt så det är mycket vatten i vårt liv, så vi kommer underhålla vattenvanan.
Ni som gått, vilken ålder rekomenderat ni att mam börjar?
Här kan man börja redan vid 4 veckor men det känns lite väl tidigt.
Vattenvana är en färskvara och fortsätter man inte att regelbundet gå till simhallen så spelar babysimmet ingen roll, men det kan vara väldigt mysigt och ett sätt att komma utanför hemmets fyra väggar.
Kan fö lägga till att det inte handlar om att vara van vid vatten i plastbaljan utan att de i längden ska kunna rädda sig själva om de trillar i. Att bada/simma/dyka i en pool där man inte bottnar är långt ifrån samma sak som att sitta i en badbalja.
Nej, självklart är det inte samma sak. Är "rädda sig själv-förmåga" vad man menar med vattenvana är det ju en annan sak. Jag har inte så bra koll på vad barnen lär sig på babysim, har uppfattat att det vanligen handlat om att vara i vattnet med föräldrarna som stöd, och träna på att vara under vatten, och att det bara är på den mest avancerade nivån de får hoppa i från kanten och lära sig simma själva. Men det är ju super om de kan lära sig det! Men sen tror jag ändå att vill man ha ett riktigt "vattensäkert" barn som skulle klara sig i verkliga situationer så måste man nog också ut och bada i öppet vatten där det är kallare temperatur och vågor, inte bara i en bassäng.
Tanken är att de ska lära sig falla i, ta sig upp till ytan, in till kanten och hålla fast. Naturligtvis sker det anpassat till barnens ålder. Men min 1-åring kan numera utan problem "ramla i" baklänges från ett flytflak/kanten samt hålla i kanten och förflytta sig utmed den.
Han "simmar" också runt själv i bassängen med cheerekringar och kan hantera kallsupar och ta sig till kanten/mig/leksaker.
Det är något han aldrig lärt sig i en badbalja och även om jag ansåg honom vattenvan i bemärkelsen bada i balja och duscha går det inte att jämföra med det som är nu!
Det häftigaste är faktiskt att se honom åka vattenrutschkana (kanske 2 meter) på mage ner i vattnet med huvudet föreÅh vad häftigt att han klarar allt det som ettåring! Måste vara härligt att se! Och jag fattar ju vad ni menar, balja och bassäng är inte alls samma sak. Men vad jag menade i mitt första inlägg är att jag tror inte det är nåt måste att bada just i bassäng för att bli ett litet vattendjur som barn och vuxen, med en positiv känsla för vatten som gör det lätt att lära sig saker. Duscha och plaska i massor hemma om vintern och sen ut och bada riktigt i sjön/havet om sommaren tror jag går precis lika bra. Men det låter helt klart som att babysim kan ge en skjuts på vägen vad gäller vissa färdigheter, som är svår att få på annat sätt i den åldern.
Åh vad häftigt att han klarar allt det som ettåring! Måste vara härligt att se! Och jag fattar ju vad ni menar, balja och bassäng är inte alls samma sak. Men vad jag menade i mitt första inlägg är att jag tror inte det är nåt måste att bada just i bassäng för att bli ett litet vattendjur som barn och vuxen, med en positiv känsla för vatten som gör det lätt att lära sig saker. Duscha och plaska i massor hemma om vintern och sen ut och bada riktigt i sjön/havet om sommaren tror jag går precis lika bra. Men det låter helt klart som att babysim kan ge en skjuts på vägen vad gäller vissa färdigheter, som är svår att få på annat sätt i den åldern.
Jag tror faktiskt inte att det är lika bra. Är barnen vana vid djupt vatten och är vana vid att ta för sig i vatten så tror jag nog att de för det första har en bättre grund att stå på och sedan kan utvecklas snabbare ur det än ett barn som bara är van vid baljan.