Babyshopping för nybörjare

SaraMara

Trådstartare
Som helt oinsatta och tidigare helt (nu bara halvt ;) ) ointresserade av babyprylsshoppingen tänkte jag höra lite med proffsen eftersom jag dels är helt ointresserad av att gå i butiker och inte har upparbetade nätshoppingskills för barnprylar och de där stora barnsidorna gör mig bara yr och irriterad.

Vi har inte köpt en enda pryl än, förutom att vi beställt barnvagn, så börjar inse att det kan vara idé att fundera över typ skötväska, lite kläder o.s.v. - framför allt som jag är rätt kinkig med vad jag tycker är snygg och dessutom mår lite illa över den galna konsumtionshetsen vad gäller småbarn. Vill alltså hellre köpa bra än mycket i de delar där det är möjligt (förstår ju också att ombyten till bebis måste vara av viss kvantitet - men då får det vara bra och mycket i så fall).

Så: Skötväska först. Önskemål: snygg! inget mönstrat eller plastigt. Jag vill helst ha en i brunt läder men har googlat och hittar ingen snygg. Alternativt ngt i "Sandqvist-modell" (naturläder, grov canvas, enfärgat). Vill ha mkt utrymme för förvaring, den ska kunna hängas på vagnen men också bäras över axeln. Bra kvalitet och hellre dyrare och bättre än slit-och-släng. Ida Ising Copenhagen har jag googlat på, älskar stilen. Pros and cons? Hade varit praktiskt att köpa barnvagnstillverkarens egna, men de var inte snygga nog... :o

Babykläder nästa: vill ha sjysst framtagna kläder, gärna med ekologisk bomull och disneyfritt. ;) Också här är kvalitet och reko-nivå viktigare än pris, vill ha giftfritt såklart och producerat under sjyssta villkor. Några särskilda märken att kika på? Älskar Emma och Malenas kläder med västkustmotiv, men kan kanske vara skoj med ngt annat än marint tema också.
Överlag, vilka svenska märken är ok?

Kläder. Spontant skulle jag säga Villervalla (svenskt) men även Molo (danskt). Vet dock inget om den ekologiska biten. Villervalla uppfyller de andra kraven åtminstone ;)

Vi har ungefär samma önskemål då det kommer till barnkläder och svenska märken jag gillar är Mini Rodini, DUNS och Villervalla. Så kolla in dem :).
Skötväskor har jag tyvärr sämre koll på.

Little Green Radicals har fina ekologiska barnkläder, men ganska dyra. Även little lion design och liknande, finns en del webbshoppar med fina hemmasydda kläder som man kan hitta via typ instagram.
Villervalla tycker jag är gräsliga :o

Littlephant skötväskor kanske är ngt för dig, jag köpte den med grå mönster på. Canvastyg och läderdetaljer.

Modéerska huset, Koolabah
Och Mini Rodini är eko och reko. Gillar du retrodesign har du även DUNS, Maxomorra och Sture och Lisa.

Little Green Radicals har fina ekologiska barnkläder, men ganska dyra. Även little lion design och liknande, finns en del webbshoppar med fina hemmasydda kläder som man kan hitta via typ instagram.
Villervalla tycker jag är gräsliga :o
Villervalla-gräsligheten - är det pga villkor och material eller pga design? Jag är verkligen HELT oinsatt! :o

Littlephant skötväskor kanske är ngt för dig, jag köpte den med grå mönster på. Canvastyg och läderdetaljer.
Tack! För mkt mönster för mig tror jag, skulle nog tröttna alldeles för fort. Enfärgat i neutral färg (typ khakigrönt, svart, grått :o ) är nog säkrast kort för mig. :D

Som helt oinsatta och tidigare helt (nu bara halvt ;) ) ointresserade av babyprylsshoppingen tänkte jag höra lite med proffsen eftersom jag dels är helt ointresserad av att gå i butiker och inte har upparbetade nätshoppingskills för barnprylar och de där stora barnsidorna gör mig bara yr och irriterad.

Vi har inte köpt en enda pryl än, förutom att vi beställt barnvagn, så börjar inse att det kan vara idé att fundera över typ skötväska, lite kläder o.s.v. - framför allt som jag är rätt kinkig med vad jag tycker är snygg och dessutom mår lite illa över den galna konsumtionshetsen vad gäller småbarn. Vill alltså hellre köpa bra än mycket i de delar där det är möjligt (förstår ju också att ombyten till bebis måste vara av viss kvantitet - men då får det vara bra och mycket i så fall).

Så: Skötväska först. Önskemål: snygg! inget mönstrat eller plastigt. Jag vill helst ha en i brunt läder men har googlat och hittar ingen snygg. Alternativt ngt i "Sandqvist-modell" (naturläder, grov canvas, enfärgat). Vill ha mkt utrymme för förvaring, den ska kunna hängas på vagnen men också bäras över axeln. Bra kvalitet och hellre dyrare och bättre än slit-och-släng. Ida Ising Copenhagen har jag googlat på, älskar stilen. Pros and cons? Hade varit praktiskt att köpa barnvagnstillverkarens egna, men de var inte snygga nog... :o

Babykläder nästa: vill ha sjysst framtagna kläder, gärna med ekologisk bomull och disneyfritt. ;) Också här är kvalitet och reko-nivå viktigare än pris, vill ha giftfritt såklart och producerat under sjyssta villkor. Några särskilda märken att kika på? Älskar Emma och Malenas kläder med västkustmotiv, men kan kanske vara skoj med ngt annat än marint tema också.

Jag har en skötväska från Babymel, den skulle kanske falla dig i smaken. Den är rätt smart, bland annat med isolerat fack för flaska :up: Ingen canvas dock, den här är enklare att torka av och hålla ren ;)
Bildgoogla på Babymel skötväska eller Babymel Changig bag :)

Finns i både mönster och enfärgade:

265839.jpeg

Kan du inte be om en påse begagnade babykläder från någon? Det fick vi och det var jättebra (miljövänligt, gifturtvättat, ofta ekobomull...). Jag hade köpt kläder, några stycken till honom innan bara. Vi använde praktiskt taget inte alls kläderna jag köpt, han passade ändå inte i dem sedan vare sig storleksmässigt (han var mindre) eller smakmässigt. Mini Rodini har fina svenska kläder.

De vita bodys vi fått i bulk av vänner var mycket sötare på än de jag köpt och sedan köpte alla vänner och släktningar också kläder till när de kom på besök och eftersom vi inte hade handlat ihjäl oss kunde vi vara glada och tacksamma istället för sura :)

Skötväska köpte vi efter ett par veckor, vi tog oss ändå inte så långt första veckan och man kunde ha blöjorna i vanlig väska. Men det var bra att vi köpte en dedikerad med fack för begagnade blöjor tex :) Baba bing, Nästan alla ogillar faktiskt när man slänger begagnade blöjor i deras sopor (men alla svarar ja) så vi frågade aldrig, tog bara med hem. (De är nästan omöjliga att sälja vidare och de är tråkiga att ha om ett par år, så jag skulle inte överspendera.) (Ida Isings såg stor och åbäkig ut)
*länk borttagen av moderator*

Senast ändrad av en moderator:
och eftersom vi inte hade handlat ihjäl oss kunde vi vara glada och tacksamma istället för sura :)

Även de mest hiskeliga åkte på någon dag för fotografering eller besök hos givaren. (fick faktiskt bara ett set hiskeliga)

Jag har en skötväska från Babymel, den skulle kanske falla dig i smaken. Den är rätt smart, bland annat med isolerat fack för flaska :up: Ingen canvas dock, den här är enklare att torka av och hålla ren ;)
Bildgoogla på Babymel skötväska eller Babymel Changig bag :)

Finns i både mönster och enfärgade:

265839.jpeg
Rätt i stilen, men lite för "damig" i snittet (gillar mer rakt, unisex, använder tex just Sandqvists väskor på jobbet, både ryggsäck och "portfölj", eller PAPs grejer, ganska stram design alltså bortsett från de snygga läderdetaljerna) tror jag. :) Tack dock, ska googla vidare lite, kanske finns andra modeller som är mer "kantiga"!

Rätt i stilen, men lite för "damig" i snittet (gillar mer rakt, unisex, använder tex just Sandqvists väskor på jobbet, både ryggsäck och "portfölj", eller PAPs grejer, ganska stram design alltså bortsett från de snygga läderdetaljerna) tror jag. :) Tack dock, ska googla vidare lite, kanske finns andra modeller som är mer "kantiga"!
Noterade förresten att märket du funderade över hade många omlottbodys. När han var som allra minst var omlottbodys väldigt väldigt bra, vi hade inte köpt några... men fått många, efter ett par månader var vanliga bodys bättre.

Kan du inte be om en påse begagnade babykläder från någon? Det fick vi och det var jättebra (miljövänligt, gifturtvättat, ofta ekobomull...). Jag hade köpt kläder, några stycken till honom innan bara. Vi använde praktiskt taget inte alls kläderna jag köpt, han passade ändå inte i dem sedan vare sig storleksmässigt (han var mindre) eller smakmässigt. Mini Rodini har fina svenska kläder.

De vita bodys vi fått i bulk av vänner var mycket sötare på än de jag köpt och sedan köpte alla vänner och släktningar också kläder till när de kom på besök och eftersom vi inte hade handlat ihjäl oss kunde vi vara glada och tacksamma istället för sura :)

Skötväska köpte vi efter ett par veckor, vi tog oss ändå inte så långt första veckan och man kunde ha blöjorna i vanlig väska. Men det var bra att vi köpte en dedikerad med fack för begagnade blöjor tex :) Baba bing http://www.bababing.com/products/changing-bags/, Nästan alla ogillar faktiskt när man slänger begagnade blöjor i deras sopor (men alla svarar ja) så vi frågade aldrig, tog bara med hem. (De är nästan omöjliga att sälja vidare och de är tråkiga att ha om ett par år, så jag skulle inte överspendera.) (Ida Isings såg stor och åbäkig ut)
Tack för input! Blöjfack var en smart idé! Jag gillar just att väskan är stor och liksom utvikbar som skötplats - men det kanske inte är optimalt? Är det bättre med ett löst skötskydd?
Jag tänker att det kan vara en käck grej att den är stor, så att jag kan knö ned datorn om jag åker in till kontoret typ utan att behöva ha en separat datorväska också (även om det iofs kanske är mer praktiskt ändå). :)

Som helt oinsatta och tidigare helt (nu bara halvt

Babykläder; Polarn o Pyret är väldigt klassiska och fina och de har mycket ekologiskt (eller är allt ekologiskt? osäker). Kvaliteten i Polarn är också mycket bra, vi har flera plagg som vi ärvt, som våra två barn använt och som vi gett vidare, och de är fortfarande fina.

Annars är Mini Rodini (svenskt, designat, hållbart och ekologiskt) väldigt hett (och dyrt).

Skötväska; vi hade en stormönstrad cykelväska från Stadium för 200 kr så kan tyvärr inte råda. :angel:
Men såg ett par på tåget för ett tag sen som hade just Sandqvist. Väldigt snyggt.

Babykläder; Polarn o Pyret är väldigt klassiska och fina och de har mycket ekologiskt (eller är allt ekologiskt? osäker). Kvaliteten i Polarn är också mycket bra, vi har flera plagg som vi ärvt, som våra två barn använt och som vi gett vidare, och de är fortfarande fina.

Annars är Mini Rodini (svenskt, designat, hållbart och ekologiskt) väldigt hett (och dyrt).

Skötväska; vi hade en stormönstrad cykelväska från Stadium för 200 kr så kan tyvärr inte råda. :angel:
Men såg ett par på tåget för ett tag sen som hade just Sandqvist. Väldigt snyggt.
Har faktiskt inte ens tänkt på att Sandqvist kanske har väskor som funkar, de är så "civila" för mig - men vansinnigt snygga i mitt tycke. Får kolla vidare, kanske går att modifiera ngn av jobbväskorna så att vi får preciiiis vad vi vill ha. :bump:

Tack för input! Blöjfack var en smart idé! Jag gillar just att väskan är stor och liksom utvikbar som skötplats - men det kanske inte är optimalt? Är det bättre med ett löst skötskydd?
Jag tänker att det kan vara en käck grej att den är stor, så att jag kan knö ned datorn om jag åker in till kontoret typ utan att behöva ha en separat datorväska också (även om det iofs kanske är mer praktiskt ändå). :)
Löst skötskydd var väldigt bra, men du vill ha stort (vårt Bababingskydd var dubbelt så stort som andra och hela barnet fick plats på det, det var mer fodrat också, med baksida i slitstark yta (samma som väskan)) Det är lite guerilla över barn, du har ett toalettgolv.... (eller ibland ett skötbord som är äckligt och rickigt), sätter dig på knä, brer ut skyddet (du vill liksom inte ha barnet direkt mot golvet eller det äckliga skötbordet...), lägger dit barnet, har väskan öppen bredvid dig på golvet och använder ena handen till barnet och andra till att plocka ur väskan. Det känns som att man vill ha väskan separat från skyddet. De flesta väskor har alldeles för små skötskydd och för tunna, de är liksom för lyxpyxskötning på barnvänlig ren plats, inte på bibliotekets toalettgolv.

Har du för mycket och för tungt junk i skötväskan och har den hängande på handtaget så välter hela vagnen lätt. Så du vill nog ha datorn under vagnen istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka