Babyshopping för nybörjare

Babybjörn är inte riktigt ergonomisk även om de själva såklart säger det.
Med ergonomiskt menas att bebis sitter med knäna högre än rumpan med vinklat bäcken och lätt rundad rygg. En nyfödd bör dessutom inte sära på benen mer än 90 grader. Det är nämligen små barns naturliga position :)

Det är förstås inte skadligt att bära i en babybjörn men inte optimalt. Många bärare får dessutom ont av de selarna samt klarar inte bära lika länge som man orkar i de riktigt ergonomiska.

Ergobaby tillverkar bra selar och är lika lätta att hitta som babybjörn. 360 är populär mest för att den går att bära framåtvänd i. Det är dock oftast en rätt onödig position och heller inte speciell bekvämt. Den behöver dessutom ett spädbarnsinlägg som kan kännas krångligt. Deras nya Adapt verkar däremot mycket smidig. Annars finns även Manduca och boba 4g som båda har smidiga spädbarnsinlägg. Och så finns Tula, beco, wompat, lenny lamb, fidella och mängder fler bra selar :angel: :D
Hahaha, jösses! Vilken djungel! Jag som trodde det värsta var gjort när vi beställde vagn liksom. Det verkar ju ha varit det lätta valet. :D Tack för info!

Hahaha, jösses! Vilken djungel! Jag som trodde det värsta var gjort när vi beställde vagn liksom. Det verkar ju ha varit det lätta valet. :D Tack för info!

Har du kikat på Gaia & ko tanke på skötväskor?
Har fått en begagnad svart i skinn av en kompis.
Värsta verkar faktiskt komma sen, nämligen bilbarnstol efter babyskyddet för där finns det minst sagt en djungel!!! :nailbiting:

Babybjörn är inte riktigt ergonomisk även om de själva såklart säger det.
Med ergonomiskt menas att bebis sitter med knäna högre än rumpan med vinklat bäcken och lätt rundad rygg. En nyfödd bör dessutom inte sära på benen mer än 90 grader. Det är nämligen små barns naturliga position :)

Det är förstås inte skadligt att bära i en babybjörn men inte optimalt. Många bärare får dessutom ont av de selarna samt klarar inte bära lika länge som man orkar i de riktigt ergonomiska.

Ergobaby tillverkar bra selar och är lika lätta att hitta som babybjörn. 360 är populär mest för att den går att bära framåtvänd i. Det är dock oftast en rätt onödig position och heller inte speciell bekvämt. Den behöver dessutom ett spädbarnsinlägg som kan kännas krångligt. Deras nya Adapt verkar däremot mycket smidig. Annars finns även Manduca och boba 4g som båda har smidiga spädbarnsinlägg. Och så finns Tula, beco, wompat, lenny lamb, fidella och mängder fler bra selar :angel: :D
Det finns numer även modeller av BB som är ergonomiska på riktigt, de var väl tvungna att hänga med i utvecklingen de med. Den "klassiska" Babybjörnselen är det ju dock inte.

Vi har haft Beco Butterfly 2 o varit kanonnöjda.

Du har fått väldigt mycket bra tips ser jag. Men vill igen slå ett slag för barnloppisar/ barnsecondhand precis som nån annan gjorde :) köpa begagnade kläder tycker jag är toppen, både för plånboken och miljön. Och mam kan hitta mycket bra kläder av bra kvalite till toppen priser.
Nu vet ju inte jag i vilken del av Sverige du bor men iaf i Stockholm finns det jätte bra secondhand butiker som är inriktade på barnkläder/barnsaker.
Kan pma med tips om du är intresserad :)

Nja, tyvärr är den nyaste babybjörnen inte heller ergonomisk, även om det helt klart gått åt rätt håll från att hänga och dingla i skrevet :p
Den ger en alldeles för rak rygg och knäna hamnar inte högre än rumpan, men fungerar säkert bättre till lite äldre barn där det inte längre är så viktigt :)
Har för mig att den är hiskeligt dyr också i jämförelse
Det finns numer även modeller av BB som är ergonomiska på riktigt, de var väl tvungna att hänga med i utvecklingen de med. Den "klassiska" Babybjörnselen är det ju dock inte.

Vi har haft Beco Butterfly 2 o varit kanonnöjda.

Ts: om ni båda är långa och bredaxlade skulle jag gissa på att manduca kan vara nåt. Tyvärr är det dock så att det sällan går att veta utan att prova och runt Göteborg iaf finns inte många butiker som har något större utbud av märken :down:
Vill man vara helt säker, så finns det ofta lokala bärgrupper där det anordnas träffar så att man kan få prova olika bärdon:D
Vill man chansa skulle jag säga Tula, manduca eller ergobaby original, de har alla hyfsat andrahandsvärde om man mot förmodan inte har behov av den/den inte passar/efter bärtidens slut :)

Du har fått väldigt mycket bra tips ser jag. Men vill igen slå ett slag för barnloppisar/ barnsecondhand precis som nån annan gjorde :) köpa begagnade kläder tycker jag är toppen, både för plånboken och miljön. Och mam kan hitta mycket bra kläder av bra kvalite till toppen priser.
Nu vet ju inte jag i vilken del av Sverige du bor men iaf i Stockholm finns det jätte bra secondhand butiker som är inriktade på barnkläder/barnsaker.
Kan pma med tips om du är intresserad :)

Pma gärna mig om vilka butiker :)

Vänta med sele om det inte är något du vet att du vill ha. Man kan köpa det i efterhand med. Jag valde begagnad manduca pga priset och jag visste inte om den var rätt för mig/oss. Kan sälja vidare för samma pris sen då ju och köpa en ny i samma modell om jag vill ha nytt. Jag var även säker på att jag ville bära då det passar mig bäst.

Vänta med sele om det inte är något du vet att du vill ha. Man kan köpa det i efterhand med. Jag valde begagnad manduca pga priset och jag visste inte om den var rätt för mig/oss. Kan sälja vidare för samma pris sen då ju och köpa en ny i samma modell om jag vill ha nytt. Jag var även säker på att jag ville bära då det passar mig bäst.

Jag håller med @Amha. Vänta med att köpa sele tills barnet är ute. Det går ändå inte att prova ut en när man har gravidmage och man vill väl helst ha en som passar båda föräldrarna. Det finns butiker som har en massa olika sjalar och selar så man kan komma dit och få hjälp att prova om man känner sig lost. Det kan man göra när barnet är ute. Sjal kan man förstås köpa i förväg.

Jag har en Petite Chérie skötväska, tycker dom är väldigt fina iaf och rymliga, får plats med skötgrejer, extra kläder, blöjor, extrafilt m.m. Känns väldigt hållbar och slitstark dessutom. Dock är skötskyddet inget att hurra över som man får med (åtminstone inte det jag fick, tunt och litet) så det hade jag köpt ett bättre separat.

Och ang bärselar så har jag en Ergobaby 360 som börjar användas mer och mer, tycker det är väldigt smidig jämfört med sjalen jag har :p Men sjalen är trevlig den med, var bra att ha när bebis var mindre iaf och skaffar vi fler barn så är det sjalen som kommer användas först igen för att sedan övergå till sele.
Framåtvända positionen i Ergon är faktiskt uppskattad här då bebis kan titta runt så mycket mer.

Storksak har jättefina skötväskor, sen beror det lite på vad ni har för budget.

Annars tycker jag det är smartare att köpa valfri stor väska man gillar och sen ha lös skötmadrass och bag organizers för blöjor, nappar och så vidare.
En skötväska har ju rätt begränsad användningstid, bättre då att skaffa en väska man verkligen gillar som man kan ha sen också.

Vi hade skötväska till första, nu med andra har jag en stor Malene Birger. Funkar precis lika bra! :up:

Jag hade en Storksak till mina barn, tvillingmodellen, så där fick man plats med allt och lite till! Behövde aldrig någon annan väska, den var perfekt.

Jag köpte set från ellos (egna kläder) i ekologisk bambu till en kompis när hon fick barn. Hon säger att det är hennes favoriter för att bambun är så fantastiskt mjuk.

Jag är rätt petig med vilka väskor jag tycker är snygga och lyckades inte hitta ngn skötväska som jag tyckte var värd sitt pris. Så jag kör vanlig med axelrem (som gör att den går att hänga över vagnen vilket jag dock i princip aldrig gör) som har normalt med fack. Har inte kännt behov av att kunna dela in ytterligare. Jag kör dessutom med engångsliggunderlag när vi är på offentliga platser. Jag skulle faktiskt inte kunna tänka mig att lägga ner ett underlag i väskan igen efter att ha haft det på en del skötbäddar/golv.

Apropå skötväska på vagn, det är enbart några få modeller barnvagn som är godkända för att hänga vikt på handtaget.
Skulle man ha otur och behöva reklamera kan det bli att man inte får det godkänt för att man använt vagnen på fel sätt. Kan vara bra att veta, kan tänka mig att de flesta vagnar klarar det, bara att de inte är testade för det (precis som viktgränserna, där det i vissa länder är godkänt med ex vis 25kg på en modell medan det i Sverige bara är 15 på exakt samma vagn osv), men det är ju såklart en avvägning man får göra själv :)

Apropå skötväska på vagn, det är enbart några få modeller barnvagn som är godkända för att hänga vikt på handtaget.
Skulle man ha otur och behöva reklamera kan det bli att man inte får det godkänt för att man använt vagnen på fel sätt. Kan vara bra att veta, kan tänka mig att de flesta vagnar klarar det, bara att de inte är testade för det (precis som viktgränserna, där det i vissa länder är godkänt med ex vis 25kg på en modell medan det i Sverige bara är 15 på exakt samma vagn osv), men det är ju såklart en avvägning man får göra själv :)
Oj, det hade jag inte en tanke på, har liksom tänkt att det är standard i alla fall på de modeller som själva säljer skötväskor till sina vagnar... :o bra tips!

GOTS är ett superbra tips! Tack för det!
Bärsele har vi ögonen på, om inte annat inför resor osv - varför inte Babybjörn? Ngn annan tillverkare som du kan tipsa om istället?

Den babybjörn vi köpte "One" godkändes av bebisens sjukgymnast så jo det finns Babybjörns som funkar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka