Baby signs

Lupino

Trådstartare
Någon som gör teckenspråk för sina hörande bebisar?

Jag använder ett par stycken men än har hon inte tecknat något själv (8,5 månader, började när hon var 7 månader).

Nyfiken på era erfarenheter!
 
Sv: Baby signs

Jag tecknar också lite med min snart 8-månaders. Hon tittar intresserat :D men jag har inte sett några tecken från henne ännu. Håller oss till några enkla som äta, kissa, katten, mera och liknande.
 
Sv: Baby signs

Jag tecknar i princip bara dricka och hund. Ibland "mera".

Om hon svarar med något tecken kommer jag få ny energi och lägga in många fler!!

Vi får hålla tummarna att de börjar snart, har hört att det inte är ovanligt vid 9 månader och framåt.
 
Sv: Baby signs

Tecken som hjälp använder man i skolan i vissa fall. Det är ett språk som är lätt att lära sig och som är enkelt att förstå. Det underlättar språkinlärningen.
 
Sv: Baby signs

Eftersom jag arbetat med funktionshindrade barn så har jag själv jobbat med både stödtecken och teckenspråk. Dock har jag inte hört talas om att man använder det till bebisar...
 
Sv: Baby signs

Jag har läst om det nånstans, att barnen egentligen kan förstå och göra sej förstådda tidigare än vad vi tror, fast språket inte är utvecklat än. Därför använder sej vissa av teckenspråk, så att babyn kan svara tidigare. Jag har också hört att de ger tecken ifrån sej jättetidigt, t ex att man inte behöver använda blöja för att barnet ger ett tecken att det behöver kissa så man hinner ta det till toaletten.

Ska se om jag hittar en länk till sidan jag läste på...

Edit: googla på baby signs så kommer det upp jättemånga sidor.
 
Sv: Baby signs

Eftersom jag arbetat med funktionshindrade barn så har jag själv jobbat med både stödtecken och teckenspråk. Dock har jag inte hört talas om att man använder det till bebisar...

Det är ganska vanligt och det hjälper språkutvecklingen även på barn utan några problem.

Jag har tecknat till båda mina barn, jag har tyvärr inte använt "rätt" tecken utan våra egna, men det har gjort att de tidigt har komminucerat med oss, och sluppit vara frusterade.

Vi har haft tecken om en massa saker, amma, dricka, äta, duscha/bada, vovven, gå ut, bilen osv, nästan varje mening har varit förstärkt med ett tecken för det viktiga ordet.

Jag vet inte riktigt när de började teckna tillbaka, en del tecken plockade jag upp som de själva använde för att visa vad de ville, andra lärde de sig relativt snabbt. Men kanske runt 10 månader?

Som sagt finns det massor att läsa på nätet och det finna även ett svenskt forum för att teckna med barn.
 
Sv: Baby signs

Tecken som hjälp som jag lärt mig används till fullt friska och hörande barn som ett stöd i språkutvecklingen. Det är också mycket användbart i undervisningen till barn, ungdomar och vuxna inom SFI och SVA, just därför att de är så logiska.
 
Sv: Baby signs

Som någon skrev gör man det för att kunna kommunicera med sina barn på ett bra sätt innan de lärt sig prata. Ett barn som blir förstått blir mindre frustrerat är tanken. Sen är det ju roligt också!

Att göra handtecken har de mycket lättare för än att behärska tungans muskler så förståelsen finns långt innan pratet kommer.

Enligt forskning är det ingen nackdel att teckna, inget har visat på att talet blir försenat, tvärtom! Många baby signs-barn pratar tidigt och med större ordförråd. Skillnaden håller i sig upp till 8-årsåldern enligt den bok jag har.

Tecknen är ofta en förenkling (i den mån det behövs) av det "riktiga" teckenspråket om jag har förstått det rätt.
 
Sv: Baby signs

Varför teckna till hörande barn?
För att det är roligt , stimularar språkutvecklingen som sagt och i bästa fall också innebär att man kan kommunicera med sitt barn titigare än om man skulle vänta tills det börjar prata!

Min kompis har en dotter med ett förståndshandikapp/språkstörning, och hon gick i samma förskolegrupp som min son. Där lärde sig personalen teckna för att göra det med hennes flicka, men de andra barnen snappade förstås snabbt upp det och lärde sig också en del tecken! Därför tyckte jag att det vore kul att lära mig lite själv också. Och nu tecknar jag som sagt lite med hans lillasyster och hoppas få se tecken tillbaka inom en snar framtid :)
 
Sv: Baby signs

Men det här måste ha blivit poppis de senaste åren, eller?

Nja jag läste om det i Vi föräldrar för drygt fem år sedan, och redan då var det många som använde det, egentligen använder man ju det till viss del utan att tänka på det. Man pekar, sjunger rörelssånger osv ger ju barn en möjlighet att uttrycka sig, det här är bara lite till...
 
Sv: Baby signs

Mina barn är ju lite äldre och när de var bebisar fanns det iaf inget om det här i föräldratidningarna...
 

Liknande trådar

Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
377
Senast: Tassa
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 960
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 324
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 432
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp