B-vitaminsprut

_Runaway_

Trådstartare
Jag vet att man ger hästen b-vitaminsprutor för att få igång pälsfällningen, men kan den även påskynda fällningen? Min valack är rätt långsam, han är också 19 år så han kanske behöver lite hjälp på traven.
Hur mycket kostar det, och hur många sprutor ges?
 
Sv: B-vitaminsprut

min gammla får B spruta för att "få fart" på fällningen. ring din vet. har du bra kontakt kan du säkert ge det själv, det gör vi.
då kostar det inte "många kronor".
 
Sv: B-vitaminsprut

Har en 25 årig vallack med mega päls, jag ger B-vitamin i flytande form från det att jag ser de börjat fälla tills all päls är av.Gör man detta så brukar de fälla rätt snabbt.
 
Sv: B-vitaminsprut

100 ml kostar en hundring. Recept behövs.
20-40ml ges per häst.
Vi brukar ge 2 eller 3 gånger 20 ml (några dagars mellanrum).

Tänk på 96 h karens för tävling...
 
Sv: B-vitaminsprut

Oj, visste inte om karensen. Tack för att du sa det, ska nämligen tävla om två veckor. Gäller karensen även Shy Feeder B?

Hillevie: Hjälp, jag kan inte ge själv :D Då måste man väl veta exakt hur djupt och var man sticker.
 
Sv: B-vitaminsprut

Karensen gäller för att man har gett injektion av B-vitaminen inte om du ger B vitaminin i maten ;)
 
Sv: B-vitaminsprut

_Runaway_ skrev:
Oj, visste inte om karensen. Tack för att du sa det, ska nämligen tävla om två veckor. Gäller karensen även Shy Feeder B?

Hillevie: Hjälp, jag kan inte ge själv :D Då måste man väl veta exakt hur djupt och var man sticker.

Du bör inte ge det själv!
Hästar får lätt bölder om man inte sprutar tillräckligt djupt i muskeln och det finns ju faktiskt en anledning till att det är på recept.
Mycket enklare och säkrare att ge flytande blandat i fodret (finns på Granngården och andra hästaffärer).
Dessutom är B-vitamin vattenlösligt vilket gör att det inte stannar kvar nån längre tid i kropppen utan bör tillföras dagligen under en period för bästa effekt.
Jag brukar alltid rekommendera via fodret till "mina" djurägare (är distriktsveterinär) och ger även mina egna hästar via fodret.
 
Sv: B-vitaminsprut

_Runaway_ skrev:
Oj, visste inte om karensen. Tack för att du sa det, ska nämligen tävla om två veckor. Gäller karensen även Shy Feeder B?

Hillevie: Hjälp, jag kan inte ge själv :D Då måste man väl veta exakt hur djupt och var man sticker.

jo, fast jag tänkte inte på att alla inte har gjort det:o . man sticker i "trekanten" först sätter man kanylen, den kan gå in en bra bit. sen sätter man på sprutan och ger preparatet(inte för fort).
samma som med pencillin, stelkramp osv.

be en vet. visa, det är jättebra att kunna.;)
 
Sv: B-vitaminsprut

stommen skrev:
Du bör inte ge det själv!
Hästar får lätt bölder om man inte sprutar tillräckligt djupt i muskeln och det finns ju faktiskt en anledning till att det är på recept.
Mycket enklare och säkrare att ge flytande blandat i fodret (finns på Granngården och andra hästaffärer).
Dessutom är B-vitamin vattenlösligt vilket gör att det inte stannar kvar nån längre tid i kropppen utan bör tillföras dagligen under en period för bästa effekt.
Jag brukar alltid rekommendera via fodret till "mina" djurägare (är distriktsveterinär) och ger även mina egna hästar via fodret.

Penicillin är också receptbelagt och det lämnar veterinärerna
till oss djurägare för att vi ska sticka själva.
Visst, varje injektion är en risk, men jag tycker det är 100gånger värre att spruta penicillin än beviplex...
 
Sv: B-vitaminsprut

pälsfällningen kan påskyndas om man har tänt längre in på kvällen, fler ljustimmar betyder sommar för hästhuden och då fälls pälsen..
och det fanns en annan tråd där någon märkt STOR skillnad under vintertid på sin häst i 2 olika stall, det ena släckt oftast och då mycket päls, det andra tänt väldigt länge på kvällen och då mindre vinterpäls..
 
Sv: B-vitaminsprut

stommen skrev:
Du bör inte ge det själv!
Hästar får lätt bölder om man inte sprutar tillräckligt djupt i muskeln och det finns ju faktiskt en anledning till att det är på recept.
Mycket enklare och säkrare att ge flytande blandat i fodret (finns på Granngården och andra hästaffärer).
Dessutom är B-vitamin vattenlösligt vilket gör att det inte stannar kvar nån längre tid i kropppen utan bör tillföras dagligen under en period för bästa effekt.
Jag brukar alltid rekommendera via fodret till "mina" djurägare (är distriktsveterinär) och ger även mina egna hästar via fodret.


Stämmer det att B-vit som ges intramuskulärt är väldigt vävnads irriterande? Hörde det av någon, så därför ger jag alltid mina hästar via fodret. Köper B-vi-plex forte på apoteket för 93 kr litern. Ger 1 dl/dag i 10 dagar.
 
Sv: B-vitaminsprut

Jag brukade tidigare ge min äldre pålla 2 ggr/dag i fällningstider intramuskelärt utan några som helst biverkningar. Kommer inte ihåg hur länge, men det brukade gå åt ca 1,5 flaska. Hon hade inga problem tidigare vid fällningarna, men på ålderns höst märkte jag att hon behövde lite extra och gav då på veterinärs rekommendation. Inga svullnader eller irritationer. Kommer att ge det igen om någon av de andra behöver. :bow:
 
Sv: B-vitaminsprut

Hon sprutades morgon och kväll eftersom överskott kissas ut, totalt sett per omgång förbrukade vi ca 1,5 flaska varje vår och varje höst.
 
Sv: B-vitaminsprut

sita skrev:
Stämmer det att B-vit som ges intramuskulärt är väldigt vävnads irriterande? Hörde det av någon, så därför ger jag alltid mina hästar via fodret. Köper B-vi-plex forte på apoteket för 93 kr litern. Ger 1 dl/dag i 10 dagar.

Ja, B-vitamin liksom en hel del annat som sprutas i muskeln på hästar vara kraftigt vävnadsretande och ge upphov till en inflammatorisk reaktion eller en böld.
Helt klart mycket bättre att ge flytande via fodret. Om jag behöver ge patienter B-vitamin (tex vid kolik eller korsförlamning) ger jag det alltid direkt i blodet aldrig i muskeln.
 
Sv: B-vitaminsprut

lundsbo skrev:
Penicillin är också receptbelagt och det lämnar veterinärerna
till oss djurägare för att vi ska sticka själva.
Visst, varje injektion är en risk, men jag tycker det är 100gånger värre att spruta penicillin än beviplex...

Ja, fast penicillinet du som djurägare sprutar är ju fortsättning på en behandling som en veterinär har inlett pga din häst är sjuk på ett eller annat sätt. Dessutom får du inga bölder när du sprutar penicillin (eventuella bakterier du för in tas av penicillinet), men visst kan du få en reaktion vid injektionsstället.
Att jämföra det med att spruta B-vitamin tycker jag är lite fel. När det gäller B-vitamin har du ju ett helt klart bättre alternativ, dvs att ge ett flytande preparat via fodret som medför betydligt mindre risker/problem för din häst.
 
Sv: B-vitaminsprut

Mitt tips är att ge foderjäst till hästen! Ett tag innan det är dax att börja fälla,sen under pälsfällning.
Min häst blir 18 år nu,och han har jättefin blank päls,och inga problem med fällningen.. Tror stor del i det ligger i just foderjästen!!
Ge även foderjäst när de ska sätta vinterpäls! Är kanon!
 
Sv: B-vitaminsprut

jag har aldrig under årens lopp fått reaktion av B-spruta (därimot får man ju som hästägare inte ge i blodet, om man inte är vet. längre)

därimot har vi fått pencillin chock 2 gånger, en gång riktigt illa (vi stack inte "fel", troligen brast ett finare kärl i musklen av den stora mängden pencillin. trots att vi satte 20 ml/sida)otur sa vet.(fast 2 gånger på 30 år är ju inte så mycket :angel: )

det va helt klart bland det värsta jag varit med om, hästen fick alla symtom dom kan få.(utslag över hela kroppen, svettningar överallt, såg bara ögonvita, samt att hon kastade sig hysteriskt. så jag va glad att hon stod i boxen och inte på gången)den andra fick "bara" lite utslag och lite svettningar, hon "kastade heller inte omkull sig"

men vi har fått reaktion på finadyn som vi skulle spruta i musklen, det blev en "böld" av att det är vävnadsretande(-98)
tror inte det rek. av vår vet. att ge så längre.

därimot har vi fått tromboflebit på 2 hästar när dom på klinik blivit sprutade med vävnadsretande medel i venen.(en akut, som förutom medicin krävde opration. hur det gått för den andra har vi inte fått besked på än, hände nyss, 3 v. sedan på just finadyn. hon medicinerar nu för det. men den sitter längre ner)
 
Sv: B-vitaminsprut

Mia_R skrev:
Hon sprutades morgon och kväll eftersom överskott kissas ut, totalt sett per omgång förbrukade vi ca 1,5 flaska varje vår och varje höst.
Aha...
Fast jag har lärt mig att om man srputar im så tar det längre tid för kroppen att ta upp det än om man ger i fodret och att man därför inte behöver ge fullt så ofta.
Vet någon hur det är??
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 378
Senast: mars
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 561
Senast: Squie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp