B-vitaminsprut

Sv: B-vitaminsprut

stommen skrev:
Ja, fast penicillinet du som djurägare sprutar är ju fortsättning på en behandling som en veterinär har inlett pga din häst är sjuk på ett eller annat sätt. Dessutom får du inga bölder när du sprutar penicillin (eventuella bakterier du för in tas av penicillinet), men visst kan du få en reaktion vid injektionsstället.
Att jämföra det med att spruta B-vitamin tycker jag är lite fel. När det gäller B-vitamin har du ju ett helt klart bättre alternativ, dvs att ge ett flytande preparat via fodret som medför betydligt mindre risker/problem för din häst.

När jag ger penicillin är jag inte orolig för en böld....
Snarare för reaktinon på prokain eller penicillinet.

Den enda böld jag haft på mina under åren är efter en kramplösande struta intravenöst som vet gav, för 10 år sedan. Hela undersidan av halsen svullnade upp.

Efter utlandstävlingarna innan hemfärd så har jag alltid gett vitaminsprutor på rekomendation av min vet för de ska klara resan bättre.
 
Sv: B-vitaminsprut

hillevie skrev:
därimot har vi fått pencillin chock 2 gånger, en gång riktigt illa (vi stack inte "fel", troligen brast ett finare kärl i musklen av den stora mängden pencillin. trots att vi satte 20 ml/sida)otur sa vet.(fast 2 gånger på 30 år är ju inte så mycket :angel: )

det va helt klart bland det värsta jag varit med om, hästen fick alla symtom dom kan få.(utslag över hela kroppen, svettningar överallt, såg bara ögonvita, samt att hon kastade sig hysteriskt. så jag va glad att hon stod i boxen och inte på gången)den andra fick "bara" lite utslag och lite svettningar, hon "kastade heller inte omkull sig"
Usch, har hänt mig också!

Blev lite fundersam när jag såg veterinärerna för något år sedan när veterinären sprutade 2 olika hästar med penicillin i samma avsnitt.
Gissa var hon stod??
Javisst, i stallgången såklart :confused:
 
Sv: B-vitaminsprut

Enligt min veterinär tar de upp vitaminet bättre om de sprutas än om man ger det i fodret, det kan kanske skilja på storleken på dosering att jag gett henne morgon och kväll istället för en ggr/dag?
 
Sv: B-vitaminsprut

det är helt tvärtom, sprutar man tar hästen upp b-vitaminet på 30 minuter, i foder tar det allt från 1½-3 månader innan b-vitaminen ger verkan..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 378
Senast: mars
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 561
Senast: Squie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp