Sv: B-vitaminsprut
När jag ger penicillin är jag inte orolig för en böld....
Snarare för reaktinon på prokain eller penicillinet.
Den enda böld jag haft på mina under åren är efter en kramplösande struta intravenöst som vet gav, för 10 år sedan. Hela undersidan av halsen svullnade upp.
Efter utlandstävlingarna innan hemfärd så har jag alltid gett vitaminsprutor på rekomendation av min vet för de ska klara resan bättre.
stommen skrev:Ja, fast penicillinet du som djurägare sprutar är ju fortsättning på en behandling som en veterinär har inlett pga din häst är sjuk på ett eller annat sätt. Dessutom får du inga bölder när du sprutar penicillin (eventuella bakterier du för in tas av penicillinet), men visst kan du få en reaktion vid injektionsstället.
Att jämföra det med att spruta B-vitamin tycker jag är lite fel. När det gäller B-vitamin har du ju ett helt klart bättre alternativ, dvs att ge ett flytande preparat via fodret som medför betydligt mindre risker/problem för din häst.
När jag ger penicillin är jag inte orolig för en böld....
Snarare för reaktinon på prokain eller penicillinet.
Den enda böld jag haft på mina under åren är efter en kramplösande struta intravenöst som vet gav, för 10 år sedan. Hela undersidan av halsen svullnade upp.
Efter utlandstävlingarna innan hemfärd så har jag alltid gett vitaminsprutor på rekomendation av min vet för de ska klara resan bättre.