B - vitamin

T

Trotting_horse

Hej
Vad kan man ge en häst som inte är så fin i pälsen??
Jag blir galen på denna päls! jag har avmaskat han 2 gånger, han har fått matolja under en tid och för ett tag sen började jag ge honom B - vitamin också har jag tvättat honom men hästschampo och så (inte för att jag tror att det skulle hjälpa, det har jag bara gjort ändå) och jag har ju gett det tid och så men jag tycker liksom inte att det blir nå bättre.. eller ja.. han kanske har fått lite bättre päls, men det är inte mycket i så fall.. finns det nåt annat fodertillskott eller ska jag bara fortsätta att ge honom B - vitamin å ge det ännu mer tid? //Kia

Sv: B - vitamin

1.Hur gammal är hästen ,dom kan nämligen få riktigt risig päls med åldern det beror bla på att ämnesomsätningen inte är på topp längre,eller att tänderna är i dåligt skick.
2.vad har du avmaskat med?Se till att ta ett träckprov om du är
osäker på vad för slags mask hästen har.
3.Har hästen problem med magen eller ev lever njur problem,det kan bla märkas på att hästen har lös avföring,salthunger och minskad matlust.
4.Hur ser foderstaten ut kan det vara brist på mineraler,vitaminer och protein?
5.Om inte kan det vara något i foderstaten han är känslig för typ ensilage,korn osv.

hottis skrev:
1.Hur gammal är hästen ,dom kan nämligen få riktigt risig päls med åldern det beror bla på att ämnesomsätningen inte är på topp längre,eller att tänderna är i dåligt skick.
2.vad har du avmaskat med?Se till att ta ett träckprov om du är
osäker på vad för slags mask hästen har.
3.Har hästen problem med magen eller ev lever njur problem,det kan bla märkas på att hästen har lös avföring,salthunger och minskad matlust.
4.Hur ser foderstaten ut kan det vara brist på mineraler,vitaminer och protein?
5.Om inte kan det vara något i foderstaten han är känslig för typ ensilage,korn osv.

1. Jag tror knappast att det kan ha med åldern att göra för han är bara 6 år gammal.
2. Jag har avmaskat honom med nevomecin (eller vad det nu heter), jag tror inte att han har någon mask, det syns då inget i avföringen och han har inte magrat nåt.
3. Ja du... minskad matlust har han ju knappast.. :d å jag har adrig sett att han har vart lös i magen å saltstenen slickar han rätt ofta på.. :smirk:
4. foderstaten ja... jo han har ju nästan alltid tillgång till hö också får han Havre och B - vitamin och sen så får han ju godsaker som belöning som äpplen å morötter och sånt när han har jobbat.
5. ja som du ser på foderstaten så kan det ju knappast vara korn eller ensilage..
alltså jag fattar verkligen inte vad det är med hans päls!. :crazy:

Jag hade funderat på att ta ut vet och få gjort ett blodprov för att se så att allt är ok. Att pälsen är matt kan vara tecken på att något är fel.

Mvh
Camilla

Rykta mycket med rykt borsten!
jag är ingen specielist men jag kan tänka mig att det borde ju göra det bättre. köp en sån rikitgit fin rykt borste och rykta länge länge länge med den så kanske det blir lite bättre?

men hur är han i pälsen da? typ tovig eller inte alls glansig eller hur?

hehhe du ska bara veta vad jag ryktar å borstar den hästen.. :d heheh jag stog jättelänge idag men va fan det syns ju ingen skillnad... jag börjar fan ge upp hoppet.. men det är liksom inte totalt glanslös men den är.. om du tänker dej klyvna hårtoppar på människor... fast inte riktigt så heller.. eller ja... det är konstigt... man kanske borde satsa på ett blodprov.. eller kanske ge med vitaminer å mineraler.. finns det olika sorters mineraler eller?

Det kan kanske vara en god ide att avmaska hästen med baminth eller liknande avmasknings medel se till att ta den dubbla dosen det är många hästägare som missar att avmaska med det medlet men gör du det en gång per år och avmaskar som vanligt med nomek el ivomek så har du tagit alla maskar det är ju bäst att vara på den säkra sidan.

glömde att skriva att det nu i oktober är dags att avmaska mot styngflugans larver .

ja man borde väl ta och prova me det då.. det är ju värt en chans i alla fall.. ;) fast som det ser ut på han så verkar han ju inte ha mask, men man kan ju aldrig vara säker eller nog försiktig!

Glömde att fråga, hjälper baminth mot stynflugans larver eller hur menar du? :crazy:

Ge linfröpellets eller rena linfrö, ska visst ge en vacker päls. Förutom B-vitaminer och mkt rykt då! Använd en mjuk borste, funkar bäst på mina i a f.

Kanske har han en obalans i magfloran, då spelar det ju inte så stor roll vad du petar i honom. Försök få magen i balans också, antingen genom Proviva eller Magotarm från granngården.

Senast ändrad av en moderator:

Linfrökaka, fungerar samtidigt som balanserande för mage och tarm.

ja jag får väl ta å prova med det.. fast jag tror att han har blivit lite finare i pälsen i alla fall av B- vitaminen men han är ju fortfarande inte bra så...

Ger du några tillskott förutom B-vitamin? Det behövs nästan alltid ett minerlafoder också. Be någon kunnig att räkns ut en bra foderstat, så vet du iaf. att det inte är problemet :)

prova ge probiotika..dålig päls kommer ofta från magen..sen kan du ge typ linförolja också som är bra för mera än pälsen...

Trotting_horse skrev:
ja man borde väl ta och prova me det då.. det är ju värt en chans i alla fall.. ;) fast som det ser ut på han så verkar han ju inte ha mask, men man kan ju aldrig vara säker eller nog försiktig!

Innan du avmaskar hästen kors och tvärs så kan det vara läge med träckprov.

Då får du papper vilka parasiter hästen har.
Och kan då använda RÄTT preparat.

AM

Nafayette skrev:
Innan du avmaskar hästen kors och tvärs så kan det vara läge med träckprov.

Då får du papper vilka parasiter hästen har.
Och kan då använda RÄTT preparat.

AM

vart kan man ta träckprov då?

www.vidilab.se , eller så kan man köpa ett paket på bla. granngården som heter "kolla masken" (tror jag) för 275:- då ingår instruktioner för provtagning, handksar, påsar, avmaskningstips och en träckprovsundersökning.

lill_flesky skrev:
www.vidilab.se , eller så kan man köpa ett paket på bla. granngården som heter "kolla masken" (tror jag) för 275:- då ingår instruktioner för provtagning, handksar, påsar, avmaskningstips och en träckprovsundersökning.

okej då ska jag ta å fixa det

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 334
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 493
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar