B-vitamin vid ryggont??

B

**BORTTAGEN**

Min häst är öm i ryggen. Kan extra tillskott av B-vitaminer hjälpa?? Vilken B-vitaminprodukt är bäst?? Hon har gått igenom böjprov utan anmärkning och jag ska byta sadeln, det blir en bomlös. Rider henne inte nu när hon är öm. Hon har en väldigt kort rygg, hon är ca 155 cm i manken och ryggen är ca 118 cm från manke till svansrot. Alla tips för ryggond häst tas tacksamt emot. :)

Det troligaste är väl att sadeln har orsakat det ryggonda... Att skippa den är nog det första och bästa man kan göra.. Massage lär nog hjälpa till, eftersom cirkulationen hjälper musklerna att läka.. Massor med markövningar som stärker ryggen... Promenera och klättra med hästen utan ryttare..
Tja, ryggstärkande åtgärder helt enkelt..
Såklart är det viktigt med en väl balanserad kost, men jag tror sällan man behöver tillsätta "köpevitaminer".. lite morötter är aldrig fel däremot, blir nog inte så dyrt heller ;P

Är det inte bättre att du tar ut en equiterapeut som kan kolla igenom ryggen på hästen och ev. rätta till det om det är något problem.

B-vitamin hjälper ämnesomsättningen på traven och har bland annat betydelse för nybildning av celler. Hästen tillverkar det mesta av B-vitaminerna med hjälp av mikroorganismer i grovtarmen (källa: Utfodringens ABC) men åtminstone jag anser att ett extra tillskott är bra för pälssättningen och välbefinnandet.

När det gäller att "bota" ryggont är jag däremot skeptisk. Det finns en orsak till din hästs ryggproblem och den behöver du hitta och göra dig av med. Felaktigt tillpassad sadel, för tungt arbete/för tung ryttare i förhållande till styrkan, kissing spines eller andra ryggradsproblem, muskelskada, hudskada eller vad det än må vara - orsaken är INTE B-vitaminbrist och alltså löser inte B-vitamin problemet. Sedan kan det vara bra att ge B-vitamin ändå. Och då spelar det nog inte någon större roll vilket preparat du ger. Det som skiljer är hur många B-vitaminer som ingår i blandningen och hur koncentrerat preparatet är. Mindre koncentrerat - billigare, men större dos. Så jämför kostnaden per dos, inte kostnaden per liter.

mvh
Lejonelle

Det sitter i musklerna och förmodligen var sadeln den största boven, men den använder jag inte längre. Jag har hört att det finns hästar som blir ömma i ryggen vid pälssättning/fällning och då kan väl B-vitamin hjälpa?? Min häst blev nämligen öm i ryggen när hon började sätta päls. Sadeln har hon inte haft på länge men hon är fortfarande lite öm i ryggen, hon sänker inte ryggen när jag drar utmed ryggraden längre men jag kan känna hur musklerna drar i hop sig lite. Vad kostar det att ta ut en sån där Equiterapeut på ett ungefär och vad gör en sån egentligen?? :confused:

Ja som sagt så är B-vitamin bra för välbefinnandet eftersom det tar på kroppen att sätta ny päls. Hästarna blir trötta och ur slag, pälsen ömmar och de känner sig hängiga eller lite retliga. B-vitaminen hjälper inte ett smack mot stela muskler men eftersom ämnesomsättningen ökar så kan det hjälpa hästen känna sig lite piggare. Se det som motsvarigheten till Ginseng eller vitaminer till oss människor. Man kan känna sig lite hösttrött och då kan det faktiskt hjälpa med lite extra vitaminer, man känner sig piggare. Men om din häst har problem med låsningar i muskulaturen eller spänningar pga felaktig belastning av muskulaturen så _löser_ ju inte B-vitamin detta problem, det måste också lösas om problemen helt ska försvinna.

En equiterapeut är en sjukgymnast för hästar. De kan muskler, leder och senor. Equiterapeuten känner igenom din häst och konstaterar hur läget är med hela rörelseapparaten. Om senorna börjar kännas ansträngda. Om det finns spänningar i musklerna, låsningar i leder. De kan behandla med manipulation, massage, stretching, akupunktur, vissa har även homeopatisk utbildning och kan ordinera naturpreparat eller ge träningsråd. Priserna är säkert lite olika, 375 kr inkl moms tar min för en undersökning. Blir det behandling så kostar det lite mer. Om du vet säkert att det är muskler och inget annat problem kan säkert en hästmassör hjälpa dig också. En massör behandlar musklerna och kan ge råd om stretching.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 448
Senast: Efwa
·
Hästvård Lite bakgrundsinfo: Min häst är ett 8 år gammalt halvblod som jag ägt i drygt ett år och som jag tränar dressyr upp till ca LA på. I...
Svar
14
· Visningar
2 037
Senast: Sar
·
C
Dressyr Hej! Letar "billigare" (Helst under 4000:- men kan ev. tänka mig att gå upp lite i pris) Ny eller begagnad dressyrsadel till ett...
Svar
1
· Visningar
960
Senast: majeld
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 483
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar