B-kortslastbil med hög lastvikt?

DogsAndHorses4Life

Trådstartare
Hej!

Jag håller på och utforskar marknaden av hästlastbilar för B-körkort och har märkt att många har en väldigt låg lastvikt. Jag vill dock kunna köra mina två storhästar tillsammans lagligt och skulle därför gärna vilja ha lite tips på modeller som har en ordentlig lastvikt, gärna runt 1300 kg.

Jag har hittat en modell med lastvikt 1300, "Horsemaster Max Load" från Strömsholmsbilen, som verkar väldigt bra men om ni vet om någon annan modell med hög lastvikt får ni gärna berätta det.

Då jag inte direkt är miljonär skulle jag helst vilja hitta en begagnad lastbil i bra skick men det är väll synd nog ganska svårt att hitta en äldre modell med så pass hög lastvikt har jag förstått. Känner ni dock till nått begagnat alternativ som skulle kunna funka tar jag tacksamt emot era tips.

Sv: B-kortslastbil med hög lastvikt?

Paragan har nyligt kommit med en ny modell med en lastvikt på 1360 tror jag det var. Har bara sett annonsen men den kan du kolla upp.

Att de har låg lastvikt beror på att de får väga max 3500 kg totalt och att en stabil kaross väger sina kilo.
(hoppas du också kommer ihåg att i max lastvikt ingår även passagerare och hästarnas packning)

Varför inte ta ett C-kort istället så behöver du inte fundera så mycket på vikter.

De som får lasta så mycket som över 1300 kg, hur är konstruktionen? Har jakten på maximal lastvikt gått före stabilitet? Är det en Big Pack-burk på hjul?

Håller med angående C-kort. Utbudet är genast mycket större och man får (enligt mitt tycke) mycket mer för pengarna. Hästarna färdas i en lugnare miljö och bodelen är inte att underskatta även om man inte åker på tävlingar på avstånd som kräver övernattning. Att kunna gå in och lägga sig i soffan eller sängen och slötitta på en film eller ta en kopp varmt under höstruskiga dagar är värt mycket.

De som får lasta så mycket som över 1300 kg, hur är konstruktionen? Har jakten på maximal lastvikt gått före stabilitet? Är det en Big Pack-burk på hjul?

Håller med angående C-kort. Utbudet är genast mycket större och man får (enligt mitt tycke) mycket mer för pengarna. Hästarna färdas i en lugnare miljö och bodelen är inte att underskatta även om man inte åker på tävlingar på avstånd som kräver övernattning. Att kunna gå in och lägga sig i soffan eller sängen och slötitta på en film eller ta en kopp varmt under höstruskiga dagar är värt mycket.
Fast det känns fel att misstänkliggöra exempelvis Strömsholmsbilens konstruktionslösningar utan närmare grund, som jag tycker du gjorde nu. Just de bygger på Renault Master chassin, som det inte är något generellt fel på ifråga om stabilitet. Att använda lättmetaller och sandwichmaterial istället för traditionella material behöver inte heller innebära en vekare eller mindre stabil överbyggnad, utan möjligen till och med tvärtom.

Däremot är bilarna förstås dyra om man jämför med äldre begagnade tunga hästlastbilar i allmänhet. Men då är samtidigt många av de billigare tunga bilarna hemmabyggen, där kaross och inredning inte nödvändigtvis håller hög kvalitet eller säkerhetsnivå. Sen skall man nog inte glömma driftkostnaderna; det är viss skillnad både i bränsleförbrukning och i service- och reservdelskostnad mellan exempelvis en Renault Master och en Volvo FL6x eller FL7 som är populära (mindre) tunga chassin. Dessutom finns förstås miljözonerna som begränsar framkomligheten med äldre bilar.

Sen håller jag med dig om att det är komfortabelt både för hästar och människor att åka tung bil - även om man ju bara får köra i 90. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: Kristall10
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 672
Utrustning Hej, jag har länge velat införskaffa mig ett ps träns. Mestadels för att jag tycker ps tränsen är grymt snygga, men också för att jag...
Svar
4
· Visningar
1 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka