• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hendelpendel
  • Startdatum Startdatum
H

hendelpendel

Hejsan!

Jag skulle vilja ha information om hingsten AXI RW 70. Tex. avkommor, mor, far härstamning helt enkelt. (jag har ett av hans föl) det enda jag vet är att han dog 2003 och är New forest eller Welsh. Någon som vet?

Och vilken ras är han? Finns det någon hemsida för den rasen där man kan söka på härstamningen?

Någon som kan svaret på dessa underliga frågor? :laugh:

Sv: Axi rw 70

Det borde vara den här hästen du letar efter?

Axi RW 70

I så fall var han Welshponny och tre av hans stambokförda döttrar finns längst ner till höger på den länkade sidan.

Här är en bild jag fotat på en Axi-avkomma, en korsningsponny med angloarab som morfar:

21151131.jpg

Axi RW 70 var en fuxhingst, 134 cm hög.
Efter Ekelunds Anjo RW 30, (Cawdor Hywel RW 16)
Undan Vallrum Aniara RW 530 (Roman Fidel RW 26)
Han föddes 1981 på Ransta säteri, och premierades 1984.
Sänktes senare till C och avled 2003.
Han var verksam hos sin uppfödare.

Användes inte så mycket i aveln.

Silverbelönad på utställning.

Hingstpremieringens omnämnande:

Ngt oädel, annars god typ. Vackert huvud,grovt ansatt hals. Låg manke. Marktrång annars välbenad. Vägvinnande och lediga rörelser. 7-7-8-8-8=38 p.

Ja, det är den axi jag letade efter =D Men jag kunde inte riktigt läsa "trädet" men dom två första är hans föräldrar och sedan..?

Trädet är upplagt så här:

.......................................farfars farfar
...................farfars far
.......................................farfars farmor
.......farfar
.......................................farfars morfar
...................farfars mor
.......................................farfars mormor
far
.......................................farmors farfar
...................farmors far
.......................................farmors farmor
......farmor
.......................................farmors morfar
...................farmors mor
.......................................farmors mormor

.......................................morfars farfar
...................morfars far
.......................................morfars farmor
.......morfar
.......................................morfars morfar
...................morfars mor
.......................................morfars mormor
mor

...................................... mormors farfar
...................mormors far
.......................................mormors farmor
......mormor
.......................................mormors morfar
...................mormors mor
.......................................mormors mormor

Hoppas det blev någorlunda läsligt även med punkterna som utfyllnad...

Axi RW 70 var en fuxhingst, 134 cm hög.
Efter Ekelunds Anjo RW 30, (Cawdor Hywel RW 16)
Undan Vallrum Aniara RW 530 (Roman Fidel RW 26)
Han föddes 1981 på Ransta säteri, och premierades 1984.
Sänktes senare till C och avled 2003.
Han var verksam hos sin uppfödare.

Användes inte så mycket i aveln.

Silverbelönad på utställning.

Hingstpremieringens omnämnande:

Ngt oädel, annars god typ. Vackert huvud,grovt ansatt hals. Låg manke. Marktrång annars välbenad. Vägvinnande och lediga rörelser. 7-7-8-8-8=38 p.

Är det samma Axi vi tänker på så var han inte verksam hos sin uppfödare hela livet. Han stod hos Jan Johannesson på Klintebys gård på Gotland.
När Gimmic RP 101 gick bort (var det 92-93 någonstans?) så tog en fuxfärgad welshhingst över som hette Axi, rätt knubbig och inte särskilt ädel hingst. Det måste väl vara samma hingst?
Han gick bort runt 2000, jag red inte in den sista generationen efter honom men jag red in ca 25 st avkommor under 4-5årsperiod.
Han betäckte en hel de för att vara ponnyhingst (innan semin var så utbrett blan även ponny), han gck på fribetäckning med runt 15 ston varje sommar.

Han lämnade ofta väldigt bra temperament och snygga fölungar som ibland dock tenderade att bli lite "bullig" när de växte upp. Inga superstjärnor i varken dressyr eller hoppning men passade utmärkt som ridskolehästar eller tävlingsponnyer i lättare klasser. Han har någa avkommor som gått msv hoppning och fälttävlan i alla fall och en som gick SM i hoppning för några år sedan (ue Son of a Gun xx).

Många avkommor är sålda till ridskolor och ridläger, Sjöstjärnans ridläger har nästan uteslutande avkommor efter honom eller andra hingstar från Klintebys/stall Anderse.

Det är möjligt att han på ålderns höst flyttade från uppfödarna, jag minns bara att han stod där LÄNGE.

OM det är samma Axi (det låter ju så) så kan avsaknad av avkommor bero på att han användes mkt i korsningsaveln på Gotland.(= ej reggade i SWF)...

Vore skoj att få reda på OM det var den Axi.

Han har samma far, samma färg och samma bokföringsnummer så det bör nog vara samma hingst.
Avkommorna han fick på Gotland är registrerade som ridponnyer. Jag anar att den förkortningen du angav står för welsh? Rätt mig gärna om jag har fel?

Ja att RW står för welsh är jag med på men jag gissar också på att SWF kan stå för Svenska Welsh Föreningen eller något likanade?

*K-L*

Det var verkligen roligt att höra om Axis liv på äldre dar.
och JA SWF står mkt riktigt för Svenska welsh föreningen.

Till: ancan

Hej. Den Axi RW 70 du skrev om där upp är pappa till en av hästarna jag har ridit =)

Jag hyr Dream från sjöstjärnans ridläger. Har du ridit in henne Nelle?

Är det samma Axi vi tänker på så var han inte verksam hos sin uppfödare hela livet. Han stod hos Jan Johannesson på Klintebys gård på Gotland.
När Gimmic RP 101 gick bort (var det 92-93 någonstans?) så tog en fuxfärgad welshhingst över som hette Axi, rätt knubbig och inte särskilt ädel hingst. Det måste väl vara samma hingst?
Han gick bort runt 2000, jag red inte in den sista generationen efter honom men jag red in ca 25 st avkommor under 4-5årsperiod.
Han betäckte en hel de för att vara ponnyhingst (innan semin var så utbrett blan även ponny), han gck på fribetäckning med runt 15 ston varje sommar.

Stämmer bra. Jan har fött upp flera ponnyer e.Axi RW 70, ofta med ston e.Gimmic

I våran databas har vi flertalet hästar som är reggade som ridponnyer. Han har ävet ett stamboksförd ridponnysto som heter Paxi RP 1126 som just är uppfödd hos Jan, ue.Gimmic och russmöderne.

hej såg att du pratade om axi rw 70. jag har ett av hans föl och de står många avkommor från han på den ridskolan jag rider på ( sigtunabygdens ryttarförening):) om du vet något mer om honnom skulle jag gärna vilja höra:) tack på förhand:):p

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967
Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
2
Svar
20
· Visningar
5 296
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 710
Senast: Blyger
·
Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
4 030
Senast: sinpol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka