Avvänjning

Zoya

Trådstartare
Det verkar som om många här inne avvänjer sina föl väldigt tidigt, vid fem månader och så. Varför?

Är det ingen annan än jag som tänkt låta sto och föl gå ihop LÄNGRE än sex månader?
Det stod ju till och med i näst senaste ridsport om detta och där tyckte de att man skulle låta dem gå ihop i åtta-nio månader åtminstone. Detta skulle vara bäst för både sto och föl tydligen.

Så min fråga är då - varför har många så bråttom med avvänjningen??

Sv: Avvänjning

Om mammorna är dräktiga eller har svårt att hålla hull eller är dumma åt sina ungar då avvänjer vi. Vissa kan vara 5-6 månader ja.

Ett sto som är dräktig är mer intolerant åt sin unge på hösten.

AM

Mitt sto är inte dräktigt igen.
Jag kommer att börja avvänjning då fölet är 6 månader. Då får han egen box på nätterna, men dom kommer att få gå tillsammans dagtid så länge det går. Fölet är hingst.

Jag har skiljt mina åt på nätterna men de går ihop på dagtid så länge det går. Jag har satt stolp så jag kan dela av hagarna om det behövs.

Mitt stos fölunge är lite över sex månader nu och har börjat bo i egen box på natten. Går ihop dagtid. Fölungen skall vid sju månaders ålder ut på lösdrift med andra föl i samma ålder. Känns bra att börja vänja av henne från mamman så blir det inte SÅ hjärtslitande när det är dags att åka.

Min fölis står i egen box om nätterna men går med mamman om dagarna, det får han göra ett tag till. Om det är så att jag märker att han blivit könsmogen, då skiljer jag dom åt även dagtid.

Stoet är inte dräktigt, men var det och resorberade. Skall betäkas tidigt igen nästa år.

mitt föl är nu 5 månader o står i box när jag rider o grejar med mamman,dessutom får hon sin mat i egen box.

mitt sto avvänjer henne själv. hade tänkt runt 6-7 månaders ålder men ja kollar först o främst om hon e mogen för seperation då. annars väntar jag.

CosmicQueen skrev:
Mitt sto är inte dräktigt igen.
Jag kommer att börja avvänjning då fölet är 6 månader. Då får han egen box på nätterna, men dom kommer att få gå tillsammans dagtid så länge det går. Fölet är hingst.
Kom bara ihåg att det inte är ovanligt att hingstföl är fertila redan vid 8 månaders ålder, kanske ännu tidigare?
DET är skälet till att JAG väljer att plocka bort mina hingstföl senast vid 6 månaders ålder.

Och i övrigt, jag tycker inte att det är superviktigt att fölungen går så länge som möjligt ihop med sin mamma. Det viktigaste enligt mitt sätt att se det är att fölet får i sig den näring det behöver, att det är tryggt i sin flock och att där finns en klok uppfostrare.
(mina senaste hingstföl har fått gå ihop med min dåvarande avelshingst hela vintern och det har varit super! Nu är den hingsten inte kvar här, men årets hingstföl är ändå sålt och levereras till köparen direkt vid avvänjningen och kommer DÄR gå i en lagom stor flock med äldre hingstar/valacker. Han kommer vara runt 6 månader vid avvänjning.)

Det var just därför jag skrev så länge det går... ;)
Är medveten om att dom kanske kommer att behöva säras helt runt 8 månader, el tidigare, men att dom kanske kan gå ihop längre... Hoppas ju på sistnämnda förståss.
Om inte, så kommer han att få gå med stallets 2 valacker. :)

Hur vet du när det inte går längre då? De kan hinna göra massor i hagen när du inte ser dem...

Jag låter mina gå ihop på dagtid så länge mamman själv vill då mina är ombetäckta igen så stöter de bort fölen själva när de tycker det är bra och det är än så länge ingen som har haft ont av att vara dräktiga och att ha föl vid sidan om . Fast de som har hingst föl vänjs av lite tidigare så när de är 6 månader så åker de över till de andra unghingstarna och sen får de stå inne på natten så jag ser att de får i sig tillräckligt med mat + att jag kan få dem tama ordentligt då :smirk:

Så länge Ida är snäll mot fölis så får de dela box. Då vi ska ha henne kvar så är det ingen brådska. ida är dessutom en köttbulle så hullet är det inget fel på. De föl som ska säljas vänjs av vid 6 mån ålder eller vid 5 mån om stoet är i dåligt hull. Då alla ston utom 1 är dräktigt så har hingstfölen fått stanna kvar i stohagen med avelshingsten (gallstoet i annan hage).

Så du menar att alla skiljer sina hingstföl HELT ifrån mamman iom avvänjningen :confused:
Nu verkar jag väl dum, men isf får jag väl ta den risken att dom "hinner göra en massa" i hagen då jag inte ser... :smirk:

Mitt föl är drygt sex månader, hon får gå korta stunder i sin nya box bredvid mamma. Inom snar framtid får hon sova där också, men fortsätta gå med mamma bra länge. Minst 8 månader. Fölens tarmflora är väl inte utvecklad förrän vid den åldern (enligt äldre forskning i alla fall). Maja är dräktig igen men MYCKET rund och behöver gå ner i vikt snarare än gå upp...
Nu har ju jag begåvats med stoföl de senaste åren, ja Maja har inte ens fått något annat. Men när jag har haft hingstföl så har det varit ungefär likadant. Jag vet förvisso att det finns risk för könsmogna hingstar, MEN har aldrig varit med om en bättre fostrare för hingstfasoner än mitt gamla sto. Då har jag inte haft andra ston i hagen utan lekherrar.

Nina

Jag lät min hingst unge gå hoss mamman tills han var 11 mån på dagtid. Det fungerade perfekt. Då skiljde vi dom helt
Han diade dagtid.
Nu är hon dräktig igen.H an är 11/2 snart och nu går de tillsammansigen. Fungerar bra

Har också mina föl tillsammans med mammorna länge. Den senaste fölungen är nu 1½ år och har gått tillsammans med mamman hela tiden. Hon slutade dia vid ca 12-13 månaders ålder.

När fölen har varit omkring 1 år har mina ston sagt ifrån själva, vänligt men bestämt, så vi har inte behövt lägga oss i avvänjningen.

Dock har mina ston lätt för att lägga på sig och massor av mjölk, jag förstår de som vänjer av fölen tidigare p.g.a. att stona inte håller hullet, men 5-6 månader är väl tidigt eller.....? :crazy:

Jag tänkte skicka min på lösdrift vid 6,5 månaders ålder av två anledningar. 1. Vi har dåliga hagar som inte passar sig riktigt för avel (de går dock i den största så de kan springa ordentligt) och alla tar in sina hästar rätt så tidigt då de är tävlingshästar. 2. Jag kommer att vara rätt så gravid då så jag vill bli av med den så januari passar fint, och den har ju i alla fall hunnit bli 6,5 månader. Stoet är väl ganska less på henne också även om det går bra. Jag hade tänkt låta fölet bo i egen box, antagligen tillsammans med det andra fölet i stallet som den går ihop med i hagen omkring två veckor innan jag kör iväg henne. Någon som vet om det är lagom länge?

Ja, den största anledningen till att fölet ska gå på lösdrift är att jag tycker att det är en suverän uppfödningsform för unghästar förstås! Men att det blir vid den åldern har mest med min graviditet och hagarna att göra.

Ett par veckor är säkert lagom. Jättebra att låta hästarna växa upp på lösdrift. Hela vår flock, unga som gamla går på stor lösdrift med mycket skog vintertid, och naturligtvis en stor ligghall. :).
Men de går väl ute till januari också? Kan vara lite tufft kanske att släppa ut dom i januari om de har varit installade till dess.

Jag vande av mitt föl helt vid 6 mån ålder och då flyttades hon på lösdrift med en jämnårig. Innan dess hade de stått i varsin box nattetid i ca 1 månad men gått ihop hela dagarna. Stoet började tröttna på fölet ungefär då, eller de började tröttna på varandra, så det var precis lagom. Fölet åt mat redan från ett par månaders ålder utan problem så det var helt lugnt. Gick inte ner i vikt alls. Som ettåring går hon nu igen med sin mamma.

Mina föl kommer 2005 gå med både hingsten och deras mammor (2-3 ston) i väldigt stora hagar. Vilket kön som märker man när det börjar bli dags att plocka bort de små. Detta är en hingst som alltid gått på fribetäckning och tillsammans med sina barn på detta vis, så han är van och föräldrarna hjälps åt att uppfostra och vänja av de små. Tycker det är toppen om det fungerar!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 229
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg