Avvänjning

Sv: Avvänjning

Förra årets 2 hingsföl skildes vid 6 månader; skulle flytta och var tvungen att ha pojkarna i ett stall och flickorna i ett pga platsbrist. De åt då hö och kraftfoder bra och behåll vikten bra. Funkade jättebra, hingstfölen fick gå med sin pappa som de kände sen tidigare, han har varit otroligt bra fostrare och de tre går tillsammans än i dag utan problem, tvärtom.
Årets 2 stoföl födda i april resp. maj kommer att gå i storbox med sina mammor (jag ger kraftfoder uppbundet) till december ca (om de inte säljs), sen får dom två dela box och fortsätta gå med sina mammor dagtid till betet nästa år, då stona ska betäckas igen (fribetäckning).

Jag kommer att avvänja då fölis är ca 7 månader och det av den anledningen att vi köpt gård som vi har tillträde till då så fölis får i samband med flytt egen box och nya hagkompisar. Tycker hon kan gå med sin mamma fram till dess då mamman ej är dräktig, det är ett stoföl och de över huvud taget inte är så himla tighta. Det är väldigt sällan hon diar i hagen osv. Tycker mest hon snuttar om mamma varit borta på ridtur, lite "äntligen hemma!-snuttning". Annars äter hon kraftfoder och hö med bra aptit.

Vi ställer våra föl i egen box vid installningen, runt 1/10. En del är då över 6 månader och en del yngre. De får sedan gå med sina mödrar på dagarna.
Ett av våra ston släpper inte in sin fölunge i boxen på kvällen förrän hon har ätit upp sitt kraftfoder och då kan han ju likagärna bo i egen kupé så han också får lite käk. Snacka om ego-mamma...
En del föl som vi har sålt har fått lämna gården vid 5,5 månaders ålder av olika anledningar och det har inte inneburit några bekymmer. Helst vill jag att de ska vara minst 6 månader.
De som stannar kvar får gå med flocken och om alla ston är dräktiga får även hingstfölen gå kvar tills efter nyår. I år blir det dock en separat pojk-hage eftersom vi har tre ston som inte är dräktiga.

Mitt föl är nu fem månader och jag tänkte börja vänja av honom i början på nästa månad. Han tär lite väl mycket på stoet. Hon håller det hullet hon har nu men, skulle behöva lägga på sig lite. Men, ju mer mat jag ger henne desto rundare blir fölet :smirk: . Så nu får det räcka. När vet, var ute för ett en månad sen undrade hon om det inte var hög tid att avvänja fölet. Hon trodde han var äldre än 4 månader då. Anledningen att jag inte vänjer av honom på studs är att vi byggt nya boxar i stallet så jag vill att det ska bli klart först.

Ston som har fina runda föl är BRA mammor. Var glad för det.
Värre är det med smällfeta märrar som har tunna ungar..
AM

Jag läser och förundras lite över att så många har hakat upp sig på att man bara måååste ha stoet och fölet tillsammans så länge osm möjligt.
Ingen som reflekterar över att fölungen ofta skiter fullständigt i mamma mer än som matplats efter några månader? Ingen som reflekterar över att märrarna ofta är så j***a less på sina fölungar att de inte vill se dem efter nån månad till?

Det är fortfarande så att om fölungen är trygg i sin flock, där finns en bra uppfostrare (spelar ingen roll om det är mamma, en gammal valack eller nån annan häst) och den får i sig den näring den behöver så går det precis alldeles lika bra att ha dem borta från mamman redan från 4-5 månaders ålder.
Sen kan det naturligtvis finnas skäl som att man inte har fler hagar/fler hästkompisar eller annat som gör att man ÄNDÅ har dem tillsammans under llång tid framöver, Men det är inget självändamål att de måste leva ihop medmamma tills de är minst 8 månader!

Har också haft fölungar som varit mycket självständiga och till synes skitit i mamman. Fast det har blivit annat ljud i skällan när man har plockat bort mamman. Så jag tror nog att mamman fyller en funktion som mer än matplats, fast naturligtvis kan en bra flock ersätta mamman.

Även våra hingstföl har gått länge med sina mammor. Mest för att mammorna ordentligt, och enligt naturen, sparkat ifrån ordentligt när det ev blir fråga om betäckningsförsök.

Skulle däremot inte ha hingstföl tillsammans med sina mammor om mammorna visar minsta tendens att vilja bli betäckta av sina egna fölungar.

Debatten om avvänjning kan nog bli densamma som den mänskliga varianten om amningens vara eller icke vara, hur lång som helst...

Vet att man för samma diskussion om katter bland annat. Ska man ta dom från mammorna vid sju eller vid tolv veckors ålder? (Forumhopp kanske) :crazy:

Personligen tycker jag bara att det är skönt att inte lägga mig i avvänjningen, eftersom stona sköter det själva. Dessutom har vi valt att ha en enda bamsehage till alla hästar, förutom de äldre hingstarna som går i en hage tillsammans.

De fölungar som förlorar sina mammor redan vid födseln brukar inte skilja sig något markant från de som har gått med mamma i flera år, så något rätt eller fel går nog inte att hitta. :)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 229
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg