Avvänjning? När?

superstar

Trådstartare
Jag har ett varmblodssto som troligen ska betäckas i vår. Jag har inte mycket erfarenhet av avel och föl, detta är första gången jag betäcker en av mina egna hästar, men självklart har jag mucket kunnigt folk samt veterinärer runt omkring mig. Känns ändå bra att läga ut en tråd här för att få höra fler åsikter.

Våra boxar (har stall hemma) är enligt mig för små för att fungera som fölboxar för en så stor häst som min. Därför funderar jag på att betäcka så att hon kommer att kunna föla ute. Men då är ju problemet att när hösten kommer och det är dags att ta in hästarna, måste jag ju börja avvänja fölet och ha dem i skilda boxar på nätterna. Visserligen kan dom gå ute länge efter som vi har en stor hage med mycket träd och ett ordentligt vindskydd, men någon gång måste jag ju ändå börja ta in dem. Hur gammalt/ungt kan fölet vara när man avvänjer, enligt er? Visst kan man då göra så att fölis och mamman står i varsin box på nätterna och tillsammans på dagarna?

Visserligen kan jag ju hyra in hästen någonstans där det finns bättre fölboxar, men det känns lite onödigt när vi har stall hemma...

Det här blev lite klantigt formulerat, men jag vill gärna höra era funderingar.

//Lilla jag :bump:

Men om ni har eget stall hemma, har ni då ingen möjlighet att tex ta bort en vägg mellan två boxar, så blir det en stor. Och sedan sätta dit väggen igen då fölet ska avvänjas. :idea:

Jag är inte heller något "proffs" när det gäller avel, men jag har läst mycket om hantering och regler. Detta är vad jag har fått reda på:

Måttet på en fölbox till en stor häst ska vara 11 kvadratmeter. Det kortaste sidan: 3 m. Fölet kan tas från stoet när den är ca 6 månader, men man kan succesivt börja vänja av dom tidigare. När fölet börjar äta kraft- och grovfoder kan man ställa den i en egen box t.ex. på nätterna och ha dom ihop på dagarna. Lycka till!

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 653
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Hästmänniskan Hej, det utlovas storm var jag bor. Har 2 hästar hemma. Häst A är helt ok med att stå på box, häst B hatar det enligt ägaren( har B på...
Svar
11
· Visningar
1 450
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 654
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar