Avvand fölunge - bästa fodret?

Sv: Avvand fölunge - bästa fodret?

*kl*

Tar upp den här tråden igen, istället för att starta en ny.

Fölungen ifråga äter nu allt jag serverar, vad det än månde vara. ;) Han har byggt rejält med muskler och växer normalt. Men är fortfarande lite för tunn över revbenen.

Jag ger just nu linfröolja + betfor, hösilaget har riktigt bra kvot men är ganska näringsfattigt. Finns det något annat fodermedel förutom olja och betfor som är energitätt? Dvs mycket energi per dl?

Om inte, hur mycket olja och betfor törs jag ge? Han borde väga runt 200 kg i dagsläget.

Jag hade nog i ditt ställe (vet ju inte värdena på ditt ensilage) bytt ut betforen mot betfiber mix som innehåller fler olika näringsämnen. Det viktiga är faktiskt att fölet får behoven av aminosyror, mineraler, kalk och fosfor (som dessutom ska vara i rätt proportion) till godoställt sedan att den får upp hullet.
För mig låter det inte som om olja och betfor skulle göra det. På en vuxen häst möjligen men inte på en växande unghäst.

Som exempel får mina två föl som fortfarande går med sina mammor på dagarna detta:
Fri tillgång på ett bra ensilage med bra värden
0,5 kg betfiber mix
1 kilo lusern
0,5 kg avelskoncentrat
4 dl linfrökuber.

*kl*

Tar upp den här tråden igen, istället för att starta en ny.

Fölungen ifråga äter nu allt jag serverar, vad det än månde vara. ;) Han har byggt rejält med muskler och växer normalt. Men är fortfarande lite för tunn över revbenen.

Jag ger just nu linfröolja + betfor, hösilaget har riktigt bra kvot men är ganska näringsfattigt. Finns det något annat fodermedel förutom olja och betfor som är energitätt? Dvs mycket energi per dl?

Om inte, hur mycket olja och betfor törs jag ge? Han borde väga runt 200 kg i dagsläget.
OM han är rund över rygg och rumpa hade jag inte brytt mig om att han är tunn över revbenen. Jag hade inte gett någon olja alls. Kom ihåg att för mycket energifoder kan göra att han växer för fort och det kan skapa tillväxtrubbningar i ledbrosket - som du inte vill ha.

Rund över rygg och rumpa = tillräckligt med protein, tunn över revben = för lite energi tänker jag? Men då är jag bara onödigt nojjig? Han är den enda som får tillskott och jag slutar gärna med att stå i hagen och hålla i hinken medan han slabbar. ;)

Vad är betfiber mix för något och hur kan det fodret vara bra innan du vet min analys? Jag sökte energitätt foder.

Hösilaget är analyserat med 5,4 MJ, 51 g smb. rp, 4,5 g kalcium, 1,8 g fosfor och 1,5 magnesium. Det går åt cirka 60 kg/dag, så jag tror han äter runt 10 kg. Har svårt att tänka mig att de vuxna får i sig mer än 20 kg var. :)

i min värld (finns inget som säger att den är "det rätta", men det är så jag tänker) är risken med att ge mer energifoder att han växer fortare istället för att lägga det på hullet. Och snabbare tillväxt vill man bara ha på köttdjur som ska slaktas tidigt och ge så mycket kött som möjligt...
Den form av "tunna unghästar" som jag vill slippa se är de som lever med proteinbrist, är tunna (ibland spetsiga) i hela överlinjen, tunna över revbenen och har en stor buk.

Den form av "tunna unghästar" som jag vill slippa se är de som lever med proteinbrist, är tunna (ibland spetsiga) i hela överlinjen, tunna över revbenen och har en stor buk.

Ja, sådana stackare ryser jag när jag ser. :(

Han skulle må bra av att gå upp kanske 20 kg till, men då har jag is i magen och ger honom bara olja så den tar slut. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har idag suttit och tittat lite på olika kraftfoder och jag känner att det är svårt att välja vilket foder man ska använda sig av...
Svar
14
· Visningar
2 866
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404
Trav Vad ger ni för foder till era avvanda fölungar (varmblod el kallblodtravare) Visst, det beror mycket på vilka värden man har på...
Svar
3
· Visningar
1 056
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt