Avvand fölunge - bästa fodret?

Habina

Trådstartare
Jag har precis köpt en fölunge (6 mån) som lekkompis till min fölunge (4 mån). Den nya fölunge har varit ifrån sin mamma nattetid sedan 5 mån ålder, men inte dagtid.

Han är invand på hö och havre, här kommer han få fri tillgång på hö (senare hösilage) och något proteinfoder då i alla fall höet har sämre kvot.

Jag har även en hink med Krafft Milk vars bäst före-datum är i februari. Är det någonting som jag kan ge honom? Eller stjälper det mer än det hjälper?

Tyvärr bor jag så till att det inte går att få tag på andra foder än de på Granngården, jag har försökt tidigare och misslyckats. :(

Sv: Avvand fölunge - bästa fodret?

Det är bara att inse att du har inte rätt förutsättningar för att ha den hästen där du bor. En hästs matsmältning är inte utvecklad för att klara sig på "bara" hästmat förrän den är ca 10 månader. Så din fölunge borde inte varit utan sin mamma ännu på minst två månader. Det blir ju inte bättre av att du inte kan få tag ett foder som är anpassat till den heller.

Jag vet inte hur Krafft Milk har det med hållbarhet, så jag kan inte svara på hur det är att använda det. Så jag skulle råda dig att köpa en ny paket som inte gått ut och blanda ut kraftfodret i det så att fölet får en ärlig chans att klara sig från magsår m m.

Varför har du tagit hem en så liten en? Han borde varit kvar med mamma än.

Varför skall jag köpa nytt Krafft Milk när det jag har går ut i februari? Det måste väl vara lika ok att ge som om jag köpte nytt. Det har alltså inte gått ut ännu, utan om tre månader.

Då provar jag att blanda kraftfodret med Milk och hoppas att han tycker om det. :)

Alla har inte samma syn på avvänjning, därför kom han hem till mig nu. Min fölunge kommer gå kvar med sin mamma tills han är minst tio månader, men alla uppfödare gör ju olika.

Jag har en liten förhoppning om att mitt sto skall falla till föga och låta nya fölet dia, men annars vill jag göra det bästa av situationen så som den är.

Jag missuppfattade dig och trodde att den hade gått ut i februari i år ;)

Haha, nä jag är så feg så det skulle jag aldrig våga ge till fölungen då. :p Mjölk känns som något man måste servera ganska färskt, även om det här är pulvermjölk. ;)

Att ge krafft milk är ingen dum idé alls. Problemet med småttingar är att de tappar i hull eftersom de inte tar upp näring från vanlig mat för fullt. Sen har jag läst att gränsen är 8 månader för när de tar upp mat fullständigt men det betyder inte att de inte kan ta tillvara den alls innan.

Att ge krafft milk är ingen dum idé alls. Problemet med småttingar är att de tappar i hull eftersom de inte tar upp näring från vanlig mat för fullt. Sen har jag läst att gränsen är 8 månader för när de tar upp mat fullständigt men det betyder inte att de inte kan ta tillvara den alls innan.

Mina föl tappar inte hull, trots att jag avvänjer vid 6 månader.

Tyvärr var han inte intresserad av att dricka mjölken. :( Inte heller att äta den utblandat med havre. Däremot var valackens lusernhack gott, så jag ger honom det så länge och hoppas att det går bättre med mjölk när han landat lite mer i flocken.

Tyvärr bor jag så till att det inte går att få tag på andra foder än de på Granngården, jag har försökt tidigare och misslyckats. :(
OM jag vore du så skulle jag försöka få tag i D&H Foal creep pellets och få någon att skicka det till dig.

Jag håller med om att det inte är någon större katastrof att välja av vid 6 månaders ålder, men det är då viktgt att man hjälper till att täcka näringsbehovet.

Alternativet är väl att du använder Kraffts fölpellets - som jag personligen INTE är någon fan av. Och att du blandar fölmjölk som du blöter dem med, börja med bara lite och öka mjölkmängden när han äter det bra. Det går ju utmärkt att blanda med "förlite" vatten för att slippa fodra med pellets-soppa, när du ska ge det i krubban.
Ge inte upp för att fölet ratar det de första fem gångerna utan var lite ihärdig!
Bara havre och grovfoder är inte särskilt idealiskt...

Jag har alltid vant av mina fölungar på nätterna från 6 månader och sedan helt och hållet från 7 månader.

Har aldrig haft några problem med det, fölungen äter hösilage, havre betfor, morötter och mineraler.

A

Om du läser igen ser du att han inte får havre, det har han fått förut. Just nu är det lusernhack som är gott, jag sparar experimenten med blött foder och mjölk till helgen då jag har dagsljus och mer tid. :)

Jag tror att han även kan rata foder för att han är stressad över ny flock, det har alla mina hästar gjort någon/några dagar när de bytt stall.

Här hemma finns Krafft Pluss Protein och soja att tillgå, förutom tidigare nämnda lusern.

D&H försökte jag få tag på redan när jag bodde i Uppsala, men det var omöjligt. Återförsäljare som inte hörde av sig och svenska kontaktpersonen hänvisade till Täby som inte hade när jag kunde ta mig dit. Tror inte det blir lättare att få tag på när jag flyttat 40 mil norrut. ;)

Problemet med en halvårsunge är att dess tarmflora inte är färdigutvecklad än, så den kan inte tillgodogöra sig grovfodret tillräckligt bra för att det ska täcka näringsbehovet. Och de "kommer efter" ganska fort om man inte ger mat som de tillgodogör sig. Så, som sagt, försök få i den av mjölken (som du ändå behöver bli av med) tillsammans med lämpligt kraftfoder.

Jag har alltid vant av mina fölungar på nätterna från 6 månader och sedan helt och hållet från 7 månader.

Har aldrig haft några problem med det, fölungen äter hösilage, havre betfor, morötter och mineraler.

A
Dina föl kanske har klarat sig bra på det, men i mina öron låter det som högriskläge för proteinbrist hos fölen.

Ett problem med så "små" hästar är att dom precis som småbarn inte förstår att man kan äta allt som serveras. Normalt lär dm sig av sin mamma vad som går att äta. Det är därför som fölen äter av sin mammas foder innan avvänjningen inte för att dom kan tillgodogöra sig det i någon större utsträckning.

Så om ditt föl ätit havre innan är det inte underligt om den inte vill äta något annat hos dig med en gång. Möjligt att lusernet är något den ätit innan, liknar något den ätit innan eller så har den sett när andra hästar ätit det. När du nu ska försök med nytt foder så måste du vara tålmodig och verkligen ge fölet chansen att förstå att det går att äta.
Jag har själv tyvärr råkat ut för att bli med moderlösa föl två gånger. Det föl som var äldst när mamman dog var det definitvt inte självklart för att den skulle dricka/äta fölmjölk. I mitt fall var räddningen för det fölet den andra fölungen vars mamma dog när den var mycket yngre och som då var åring med kom ihåg mjölken. Så när hon drack mjölk i hink började även det yngre fölet dricka.
Det kan därför vara ide för dig om det är möjligt att under några dagar låta fölet få äta ihop med en annan häst som äter det foder dölet ska ha sedan. Bara för att lära fölet att det går att äta.

Dina föl kanske har klarat sig bra på det, men i mina öron låter det som högriskläge för proteinbrist hos fölen.
och enligt forskningen från bl a SLU väldigt stor risk att dom har magsår, även om det inte syns utåt.

Kraft föl pellets..kraft groov..
jag ger alltid pellets uppblött till min hästar..skraj för foderstrupsförstoppning..

Min unge förlorade sin mamma vid 3 dagar.
Han har ätit kraft fölmilk..och kraft fölpellets..nu är han 5 månader+ och vägrar äta sin "välling" han tycker den är så trist..så han slipper mjölken (har massor kvar)men vad gör man kan ju inte tvinga honom att dricka det..
Blanda i maten gills inte heller på äter han bara sitt hösilage.han får nu kraft föl+lusern och fritt med bra höslilage.
Han är rund och go och har börjat få fin vinterpäls.

Just nu är det ingen som vill ha fölungen bredvid sig, men förhoppningsvis är han och mitt föl mer kompisar till helgen och kan tänka sig att dela mjölkhink. Mitt föl får pellets uppblött i mjölk och tycker att det är supergott. :d

Kan uppdatera med att pellets + mjölk var blä hela lördagen och halva söndagen, men på söndag kväll så åt han upp både sin portion och den andra fölungens. ;) Så förhoppningsvis kommer jag kunna ge honom alltmer mjölkblandat kraftfoder nu. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har idag suttit och tittat lite på olika kraftfoder och jag känner att det är svårt att välja vilket foder man ska använda sig av...
Svar
14
· Visningar
2 866
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404
Trav Vad ger ni för foder till era avvanda fölungar (varmblod el kallblodtravare) Visst, det beror mycket på vilka värden man har på...
Svar
3
· Visningar
1 056
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur