Avvänjd föl som diar ett annat sto

sorbifolia

Trådstartare
Vad skulle ni göra om ni hade ett föl på drygt 7 månader, som var avvänjd från sin mamma, men som efter avvänjingen börjat dia ett av de andra stona på lösdriften? Skulle ni skilja dom från varandra?

Vilka problem skulle detta beteende kunna orsaka?

Hoppast på svar från många kunniga avelsmänniskor!
 
Vad skulle ni göra om ni hade ett föl på drygt 7 månader, som var avvänjd från sin mamma, men som efter avvänjingen börjat dia ett av de andra stona på lösdriften? Skulle ni skilja dom från varandra?

Vilka problem skulle detta beteende kunna orsaka?

Hoppast på svar från många kunniga avelsmänniskor!

Min unghäst diade på ett annat sto när hon var över 1.5 år gammal. Det har inte gett några problem alls.
 
Så ni gjorde inget för att få henne att sluta med det?

Vi såg ingen anledning till det.

Stoet i fråga tog hand om alla föl som ville dia och var tjock som en välgödd gris. Alla var glada och nöjda och gick på lösdrift tillsammans. Min unghäst blir fyra i vår och är den mest lättsamma unghäst jag stött på, så hon har inte fått några men av att dia tills hon nästan var två år gammal.
 
Som jag ser det så är väl det problem som kan uppstå att stoet och 'fölet' knyter an och man får problem om de ska säras åt.
 
Vad bra, @Tonto . :)

Kanske ska tillägga att det är grannens föl som diar mitt sto. Grannen är bekymrad över att fölet ska få för mycket näring iom att det fått krafftfoder senn avvänjingen från sin riktiga mamma.
Hon tycker även synd om fölet som ska behöva avvänjast ännu en gång, det är ju en påfrestande process för fölen.

Personligen tycker jag inte det är någon stor grej, men tänkte höra vad ni tycker som har lite mera erfarenhet.
 
Oavsett om det är mamma eller något annat sto som dias så tycker jag det viktigaste är att lära dem att kunna komma och gå som andra hästar i flocken. Dvs att man kan ta ut mamma eller fölunge var för sig och gå en sväng eller åka en runda i släpet, eller vad man nu gör. Då brukar separationen oftast ordna sig av sig själv, när fölungen är trygg nog i sig själv och de andra hästarna.
 
Vad bra, @Tonto . :)

Kanske ska tillägga att det är grannens föl som diar mitt sto. Grannen är bekymrad över att fölet ska få för mycket näring iom att det fått krafftfoder senn avvänjingen från sin riktiga mamma.
Hon tycker även synd om fölet som ska behöva avvänjast ännu en gång, det är ju en påfrestande process för fölen.

Personligen tycker jag inte det är någon stor grej, men tänkte höra vad ni tycker som har lite mera erfarenhet.

För mycket näring? Nej det tror jag inte. Är den smällfet? Föl bör egentligen dia längre än de 6-7 månaderna de flesta låter dom gå kvar hos mamman. Mitt föl fick kraftfoder från månad 3. När vi röntgade henne vid två års åldern hade veterinären sällan skådat finare kotor! :up: (Om det är det grannen oroar sig för.)


Ang. Separationsångest så kan min unghäst lämnas ensam både i stall och ute i hagen utan problem, så bara man övar så går det bra.
 
Det är ju inte större problem med att fölet skaffat en ny mamma än vad det var när det hade sin egen mamma.
Om den nya mamman är i bra hull och klarar av att ge di till fölet, är det inte några problem mer än att det kan behövas en till avskiljning med tiden. Men idag är rekommendationen att man ska låta fölet dia till att det är minst 8 månader och helst 10 för att matsmältningen ska vara fullt utvecklad klar för att tillgodo se näringsupptaget ur gräs eller grovfoder. Så i det här fallet när fölet bara är 7 månader är det nog det bästa som kunde hända fölet ;)
 
Jag har en bekant med araber där MORMODERN till ett avvant föl satte mjölk och lät henne dia :meh: stoet var i gott hull och det var fölet också och blev en välväxt dam. Stona i den släkten är extremt bra mödrar så det var inte så oväntat.

Det värsta är väl om stoet faller ur, då måste man ju skilja på dem.
 
Det är ju inte större problem med att fölet skaffat en ny mamma än vad det var när det hade sin egen mamma.
Om den nya mamman är i bra hull och klarar av att ge di till fölet, är det inte några problem mer än att det kan behövas en till avskiljning med tiden. Men idag är rekommendationen att man ska låta fölet dia till att det är minst 8 månader och helst 10 för att matsmältningen ska vara fullt utvecklad klar för att tillgodo se näringsupptaget ur gräs eller grovfoder. Så i det här fallet när fölet bara är 7 månader är det nog det bästa som kunde hända fölet ;)

Jag håller helt med dig, och om det vore mitt föl så skulle jag vara glad över att det hittat en reservmamma!
Men tyvärr har två veterinärar avrådd från att låta dom gå tillsammans (enligt fölets ägare)... Så hon är jätteledsen och rädd för att fölet ska bli sjukt.
 
Jag håller helt med dig, och om det vore mitt föl så skulle jag vara glad över att det hittat en reservmamma!
Men tyvärr har två veterinärar avrådd från att låta dom gå tillsammans (enligt fölets ägare)... Så hon är jätteledsen och rädd för att fölet ska bli sjukt.

Sjuk??? Sjuk av vad? Skulle veterinärer påstå att ett föl blir sjuk av modersmjölk? Modersmjölk kan väl knappast göra ett föl sjukt. Det är snarare "onaturligt" kraftfoder som gör dem sjuka. Våra föl har gått med sin mamma alltid, alltså även sedan de blivit vuxna (ja, inte hingstfölen om de inte kastrerats). De har löst det själv utan vår inblandning och de är inte mer beroende av varandra än vad de andra i flocken är. Om de sedan diar sin mamma eller ett annat sto gör ingen skillnad.
Nä, du kan lugna din granne med att det är säkert inga problem.
 
Jag håller helt med dig, och om det vore mitt föl så skulle jag vara glad över att det hittat en reservmamma!
Men tyvärr har två veterinärar avrådd från att låta dom gå tillsammans (enligt fölets ägare)... Så hon är jätteledsen och rädd för att fölet ska bli sjukt.
Fölet mår snarare sämre av att vara utan mjölk när den egentligen behöver det.
 
Jag håller helt med dig, och om det vore mitt föl så skulle jag vara glad över att det hittat en reservmamma!
Men tyvärr har två veterinärar avrådd från att låta dom gå tillsammans (enligt fölets ägare)... Så hon är jätteledsen och rädd för att fölet ska bli sjukt.
Tyvärr så är inte alla veterinärer uppdaterade på forskning runt utfodring av föl och ännu mer sorgligt inte heller alla fodertillverkare.
Det som kan göra fölet sjukt är inte stomjölk oavsett från vilket sto den kommer utan om den får fel kraftfoder.
Jag vet att det finns att hitta forskning som visar att ett föls matsmältning är anpassad till att börja med stomjölk och sakta gå över till gräs och vid ca 10 månader helt kunna klara sig på gräs. Tyvärr har jag inte möjlighet att leta upp det för tillfället.
Däremot är inga hästmagar anpassade till kraftfoder, det är därför man behöver tillvänjning vid foderbyte o s v.
Så faran för fölet ligger inte i stomjölken utan kraftfodretur om det nu finns något att vara rädd för.
 
Vad jag fattat så anser dom problemet vara att den kan växa för snabbt el.dyl. pga. att den får mjölk i tillägg till sitt krafftfoder, alt. få för lite vitaminer om man drar ner på krafftfodret och den inte dricker "tillräckligt". Det går ju inte att mäta eksakt hur mycket mjölk han får i sig, men på sistonde har han börjat putta bort stoets egna föl för att få dricka.
Min granne har ett mycket stort förtroende för krafftfodertillvärkarna och vill gärna följa deras rekommendationer... Hon valde dessutom att skilja ifrån sitt föl vid drygt 6 månaders ålder, utan någon bra motivering enligt mig, utöver att det var "dags".

Fölis har dessutom haft en släng av kolik i förra veckan, utan någon tydlig anledning, och då nämnde den veterinären som kollade på honom att det var viktigt att ha koll på eksakt vad och hur mycket han åt och drack. Jag tänkar ju snarare att mjölk brukar förebygga kolik, men jag är ju inte veterinär...
 
Vad jag fattat så anser dom problemet vara att den kan växa för snabbt el.dyl. pga. att den får mjölk i tillägg till sitt krafftfoder, alt. få för lite vitaminer om man drar ner på krafftfodret och den inte dricker "tillräckligt". Det går ju inte att mäta eksakt hur mycket mjölk han får i sig, men på sistonde har han börjat putta bort stoets egna föl för att få dricka.
Men då får de väl ta bort kraftfoder istället! Det är stomjölk som är den mest naturliga födan för ett föl... :idea:
 
Men då får de väl ta bort kraftfoder istället! Det är stomjölk som är den mest naturliga födan för ett föl... :idea:

Jag håller helt med, men tydligen är jag den enda som tycker så här.

Nu vägrar ägaren fullkomligt att ha sitt föl tillsammans med mitt sto, så för grannfredens skull har jag börjat ha stoet med mina andra vuxna hästar under dagarna, medans fölen går själva. Så går hon med sitt föl på lösdriften under natten.
På så vis får min lille ha kvar både sin mamma och sin kompis så länge som möjligt...
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 658
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 290
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 244
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp