Avtalets betydelse?

B

Bellyra

Jag har skrivit ett kontrakt med den som hyrde min häst.
-
Nu har jag sagt upp kontraktet och hästen har nu kommit tillbaks till mig.
Uppsägningen var inget vi kom överens utan det var jag som fick nog av fodervärdens skötsel (eller icke existerande) och handhavanden med hästen.
Så fodervärden är minst sagt avigt inställd mot mig nu.
I kontraktet står att fodervärden ska stå för transport till och från mig.
Detta vägrar h*n nu och det slutade med att jag själv fick betala transporten som inte direkt är billig från det ställe fodervärden sett till att hästen hamnat på.
Kan jag gå vidare med detta på något sätt?? Känns ju för jäkligt att jag ska betala när det är h*n som sett till att hästen hamnat nära 60mil bort från mig. Och när det dessutom är skrivet i kontraktet vem som ska stå för transporten.

Sv: Avtalets betydelse?

Usch ingen rolig situation.

Men jag skulle låta udda vara jämnt i detta fall.Betala du transporten och var glad att du fick hem hästen om det var så bedrövligt hos fodervärden.Strunta i att krångla och må dåligt över det.Det var ju bara pengar.

Förstår att det känns tråkigt men jag hade ändå betalat och varit glad, för annars kanske personen ifråga sätter något annat emot dig, till din nackdel.
Bra att du får hem din häst i alla fall!

Du kan skicka en räkning till fodervärden på vad transporten kostat. Betalar h*n inte kan du då skicka den vidare till Kronofogden för indrivning. Det kostar lite, tror det omkring 800 kronor som du får betala först. Men de kommer att läggas det som drivs in så kommer att får tillbaka dem med ränta.

Ta gärna kontakt med KF för de brukar väldigt trevliga och hjälpsamma.

Jag tycker ju att rätt ska va rätt.
Finns inget som fodervärden kan klaga på hos mitt sätt att agera. Kontraktet var på ett år och den tiden hade passerat, men gällde fortfarande med 2 mån uppsägningstid. Under det år h*n haft hästen så har hästen flyttats 3-4 ggr och andra människor har fått haft hand om hästen och den viktiga träning hästen skulle ha har blivit rejält eftersatt. När jag skickade iväg hästen till fodervärden så var det 12 mil bort. Nu har fodervärden flyttat runt hästen så den till slut hamnade nära 60 mil bort från mig. Medan fodervärden fortfarande bor kvar på det ursprungliga stället:crazy:
Ska jag då verkligen strunta i det som står i kontraktet??

Kan jag verkligen skicka faktura till fodervärden?

Kan jag verkligen skicka faktura till fodervärden?

Ja, och dessutom med en kopia av ert kontrakt gärna understruket den delen som avtalar transport frågan. Du ska också tydligt ange sista förfallodag för betalning, och det ska tydligt framgå att fakturan kommer att gå till KF inklusive kopia på avtalet. Det är den delen som styrker att du har rätt till de pengar som du har lagt ut.

Då ska jag ta itu med det. Ska ringa och höra med KF också vad de har att säga.
Tack för svar!

Jaha, men då kom det hela i annan dager.....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 460
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 055
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 518
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Om ni har en häst ute på annons, någon tar kontakt och vill ta den på foder (prövotid) till en början för ett eventuellt senare köp. Hur...
Svar
10
· Visningar
1 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka