Avtal? (lite långt...)

Bubbla

Trådstartare
När anses det som att man ingått ett avtal om en försäljning om en häst? Rent lagligt? Vad anser ni?

När man muntligt avtalat om att köp av hästen ska ske? När handpenning är erlagd? När hästen är betald och hämtad?

Har nämligen idag varit med om något jag anser mycket fult och för mig helt främmande.:mad:

Jag var i torsdags och tittade på en ponny. Hörde av mig på fredagen och sa att jag ville köpa ponnyn. Säljaren sa att det var helt ok och vi bestämde att ponnyn skulle hämtas på söndag. Jag skulle återkomma om tid eftersom jag måste låna ihop bil och släp och egentligen inte hade räknat med att hämta så snart (säljaren ville bli av med ponnyn fort).

Jag har under dagen idag försökt få tag på säljaren men inte lyckats trots många samtal ringda och upprepade meddelanden lämnade. Får sedan ett meddelande på min mobil att ponnyn är såld och hämtad till en annan familj :cry:.

Jag blev helt chockad! Vi hade ju (trodde ju i alla fall jag) avtalat om att jag skulle köpa ponnyn. Någon handpenning var det aldrig tal om. Jag skulle ju ändå hämta ponnyn så pass fort.

Är det så här det går till i hästbranschen?:(

Senast ändrad:
Sv: Avtal? (lite långt...)

Med undantag för fastighetsaffärer gäller muntliga avtal. Det som brukar vara svårt vid muntliga avtala är att bevisa vad som avtalats, speciellt om man saknar vittnen.

Så i princip har säljaren brutit ett avtal vi ingått?

Hon erkände idag i telefonen att hon sagt att jag skulle köpa ponnyn men tyckte inte att det gällde som avtal eftersom jag inte betalat handpenning eller likande.

Ett muntligt avtal gäller. Men ofta är det så att man inte har varit helt tydlig när man har pratat om köpet och därför har säljaren missförstått situationen. Då blir det fråga om att tolka om man har varit överens om försäljning eller inte och då har den som påstår att avtal finns bevisbördan för det. Det har nog dessutom utvecklats en kutym inom branschen att man inte är säker på att hästen är köpt förrän man antingen har skriftligt avtal, betalat handpenning eller hämtat och betalt hästen. Det handelsbruket kan vara en anledning till att säljaren missförstår situationen med muntligt avtal. Anledningen till att en sådan kutym har växt fram är att det inte är ovanligt att spekulanter säger muntligt att de ska ha hästen och sedan inte hörs av mera. Men kan man visa att man har muntligt avtal så gäller det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik För att undvika igenkänning vill jag inte gå in på alla detaljer, jag är bara intresserad av det juridiska läget, inte vad som är rätt...
2
Svar
38
· Visningar
2 724
Senast: Tora
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 543
Senast: Tibben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar