Avtal bindande?

M

Mims

Jag har en fråga nu som säkert kommer ramla ut lite svammligt, ha överseende.

Jag hittade en häst på internet som skulle säljas, jag mailar ägaren sedan för vi en lååång maildiskussion, och han behöver få sålt hästen fort eftersom han blivit vräkt.

Jag åker upp och hälsar på och provrider, jag trivs med hästen och åker hem och säger till honom att jag vill sova på saken och inte göra någonting förhastat.

Jag bestämmer mig sedan och skriver till honom att jag gärna vill köpa hästen och att vi då och då hämtar hem honom, vi skriver inte under något papper utan det skall ske när jag hämtar hästen, men vi ingår ett avtal per mail genom att jag säger att jag vill ha honom för det priset och om han går med på det har vi en deal.

Han skriver då tillbaka och accepterar mitt bud och säger att vi nu har ett avtal gemensamt.

Sedan pga personliga skäl kan jag inte hämta hästen det utsatta datumet, utan skriver till honom att han måste ge mig dispans för att jag fått förhinder.

Då blir han helt rabiat och hotar med polis om jag inte kommer på studs och hämtar hem hästen eftersom det är det vi hade avtal om.

Jag tappar lusten eftersom han är så förbannat oförstående, jag vill verkligen ha hästen ingen frågan om saken, men hela hans attityd gör att jag ändrar mig. För honom är det inte ett liv utan bara ett besvär.

Vad gäller?
Är vårt mail bindande?
Jag har inte skrivit under någonting, utan skrivit det jag skrev ovan i ett mail.

Sv: Avtal bindande?

Ditt mail är bindande så det är du som vill bryta avtalet. Jag kan till stor del förstå att säljaren blir irriterad på dig när du gör så. Kan ju vara att han sagt upp stallplatsen och/eller nekat andra köpare med hänvisning till att hästen är såld.
Alla avtal man är överens om är bindande om det är muntligt, skriftligt eller på mail (som ju är skriftligt) spelar ingen roll.

Hästen står hos hans far gratis, jag har erbjudit mig att betala för stallplats och foder under tiden tills jag kan komma.

Och jag gör det inte för att vara besvärlig utan jag har riktiga skäl!

Ska du dra dig ur köpet för att du inte gillar säljarens attityd? Du har väl fastnat för hästen eftersom du bestämde dig för att köpa den?
Det är väl bara att åka och hämta hästen vid ett senare datum?

Saken är att en närstående till mig precis gått bort och inte av naturliga skäl. Därför är allt i mig i uppror och jag har så mycket i huvudet just nu.

Jag har ju frågat honom om det går bra om jag kan komma lite senare och att jag står för ALLA kostnader under tiden, jag har förklarat för honom vad som skett och hur jag mår.

Och jag tycker väl själv att man skall tänka på hästen i detta läger, vad som är bäst för den?
Att han står kvar där några dagar så att jag kan samla mig innan jag hämtar hem honom.

jag råkade ut för nästan exakt samma som du, men ändå inte. Men säljaren hotade oss med massa, polisänmälningar och sånt. Då blev jag oxå osäker på om jag skulle köpa hästen eller inte pga säljarens attityd.

Har du...

Hur gick det för dig?

Det förstör ju alltihop, detta är ju inget som jag planerat och jag försöker verkligen visa framfötter och ta kostnaderna osv, men när han är sådan här så tappar jag lusten, jag har liksom längtat så mycket efter hästen och det som hänt är ju knappast något som jag planerat in osv.

Det är bara dåligt och jag tycker inte om när man inte kan se till hästens bästa utan att det endast skall handla om PENGAR!

Han har lagt ut honom på en ny annons nu, så nu vet jag verkligen inte hur det skall bli:confused:

Vill du verkligen ha hästen så hämta den på studs! Som sagt, avtal är bindande. Sen tycker inte jag heller om människor som inte har någon förståelse.
Men, det kanske kan vara skönt att få hem hästen och få ngt annat att tänka på i din annars så nedstämda tillvaro?

Vet inte, bara en tanke.
Hur som helst, Lycka till och ta hand om dig...

Usch, stackars dig! Och beklagar sorgen!

Om jag får gissa så kan det vara så att säljaren tror han råkat ut för ngn som ångrat sig, alternativt börjat strula "bara för att".
Tyvärr så finns det ju så många oseriösa människor, kanske har denna säljare råkat ut för sådana tidigare? Och tror att du bara är oseriös och i det närmaste ljuger?
Jättetrist, men tyvärr finns det ju rötägg! Och det leder ju till att de som verkligen har skäl till ett visst handlande (du) blir misstrodda pga alla som utnyttjar sina medmänniskor.

Hoppas det reder upp sig för dig i allafall!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Skola & Jobb Någon som kan bolla, ge råd eller vad som helst? Vill säga upp mig från mitt jobb eftersom jag vantrivs något fruktansvärt. Kort sagt...
Svar
15
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka