Avsutten eller uppsutten "vilodag"

H

Helan

Om hästen ska ha en lugnare dag med bara skrittpromenad, spelar det egentligen någon roll om man sitter uppepå eller går bredvid?
Om hästen gått ett hårdare pass innan, så behöver den återhämta sig i senor, leder och muskler, även i ryggen, och då borde det väl vara bättre att inte ha ryttare på ryggen. Eller vad har ni för teorier?
Rider ni hästen för att ändå arbeta den i form den dagen?
Rider ni för att ni är lite "lata" och gärna åker häst istället för att gå?
Anser ni att hästen behöver ryttaren på ryggen av någon positiv anledning (som jag inte kan räkna ut) ?

Sv: Avsutten eller uppsutten "vilodag"

Jag vill att min häst helst ska ha en dag i veckan där hon slipper ha nagon pa ryggen och en dags vila per vecka är lagom för henne da hagen inte inbjuder till mkt rörelse sa hon maste fa röra sig ordentligt när hon rids och därför blir det bara en vilodag per vecka.

För mig beror det pa vad hästen ska göra pa sin vilodag, om hon ska skrittas ut en runda sa sitter jag pa för jag har större koll da. Om hon bara ska skrittas runt pa anläggningen sa leder jag.

Jag går alt. springer med min häst "vilodagar". Inget åkande här inte ;) Och om jag vill ha en "vilodag" fast vill att hästen ska arbeta i form tömkör jag (men då blir det ju inte vila direkt egentligen)

Jag går gärna med mina hästar. Om jag ändå bara ska skritta kan jag lika gärna gå bredvid så får jag lite motion oxå. Dessutom sparar det tid. Jag tror oxå att det är bra att hästen får slippa sadeln ibland. Men det är viktigt att man själv går på i hyffsad takt så att man inte krymper hästens steg (blir lätt att den höjer huvudet och sänker ryggen vilket jag inte tror är så bra). På vinern håller man dessutom värmen bättre än om man sitter på. På sommaren väljer jag oftare att rida eftersom jag har mer tid och det är varmare. Så jag tycker att det är bra att leda hästen ibland, brukar bli 1 gång i veckan för det mesta.

Jg rider ändå inte min häst varje gång den arbetar (kör, tömkör, longerar) så han får bra avlastning av ryggen ändå. Har han vilodag brukar han vila helt, alltså bara gå i hagen den dagen (brukar vara mest huvudet och inte kroppen som behöver vilan). Ska han ha en lugn dag och bara skrittas rider eller kör jag. Enda gången han har promenerats var när han hade feber :o eller på tävling då...

En vilodag för min häst är väldigt olika beroende på hur han är, jag ser en lättare ridtur i skogen som en vilodag och ibland om han inte är i behov av direkt rörelse den dagen så skrittar vi bara och jag går brevid någon timma antingen ute eller inne.

Rider inte heller på honom varenda dag endå, varierar mellan tömkörning, longering någon dag eller dagar i veckan.

*kl*
Jag tror det här med vila beror på mycket vilken kondition hästen är i och vad det är för hage den går i, min häst går inte i så stor hage och rör sej ingenting nästan nu när det är så fruset, då är det bättre för honom att jogga runt lite i manegen eller göra en längre skrittrunda ute än att bara stå still ett dygn. Sen beror det väl en del på vad man gör när man inte vilar, joggar man bara då eller är det krävande pass i olika former man gör. Tror egentligen att hästar mår bättre av att inte vila på de sättet att den står helt stilla.

Jag gör lite olika beroende på vad jag känner för. Om det är mörkt eller halt går jag brevid. Känner mig säkrare där och han är lugnare med mig brevid än på ryggen. Tycker också det är mysigt att gå promenader ibland och känner att jag får fin kontakt med honom efter det, särskilt om vi passat på att öva lite ledarskap.

beror på är det en vilodag och det är för att hon ska få röra på sig för att hon har tränat igår så går jag, känns bara onödigt att sitta på och "åka häst" när man ändå inte kräver något, men är det en lugnare dag och vi ska ut och skritta bara så kan jag rida så att hon ändå får jobba i skritten.

Skönt att höra att det inte bara är jag som promenerar runt med hästarna i snöre då...
Vi tränar alltid lite lydnad om jag går promenader, det stärker även ridningen, fast på ett annat plan.

jag brukar köra skrittpromenaden uppsutten oftast men barbacka och på långa tyglar...

Skulle dock aldrig sätta på sadel osv.. så om jag inte av nån anledning kunde rida barbacka skulle jag promenera...

Jag vet dock inte vad för skillnad det gör sådär men det känns bäst så för mig i alla fall :)

Så här års, blir det ett par avsuttna skrittpromenader i veckan i näromgivningen. Dels pga att det fort blir mörkt, livlig trafik och halt väglag.

Min dam blir gärna extra spänd när det är halt väglag, även om vi kör välbroddat och jag med min ihopskruvade halskotpelare, känner av små ryck, som när hon halkar till och liknande. Då tycker jag det känns tryggare både för min och min gamla dams hälsa att promenera avsuttet.

För röra på oss, det mår både hon och jag bra av. Inga rena vilodagar här inte.

Om hästen ska ha en lugnare dag med bara skrittpromenad, spelar det egentligen någon roll om man sitter uppepå eller går bredvid?
Om hästen gått ett hårdare pass innan, så behöver den återhämta sig i senor, leder och muskler, även i ryggen, och då borde det väl vara bättre att inte ha ryttare på ryggen. Eller vad har ni för teorier?
Anser ni att hästen behöver ryttaren på ryggen av någon positiv anledning (som jag inte kan räkna ut) ?

Förutsatt att det är en normal frisk häst, så behöver den knappast vila ryggen så till den milda grad att en ryttare inte kan sitta ovanpå och skritta ut, istället för att gå. Däremot är det viktigt att arbetet inte är statiskt, och att det som sagt sker en nedtrappning i arbetet, för att kroppen får återhämta sig.

Min häst brukar normalt vara hel ledig en dag, ytterligare en dag sker vilan i form av en skritt tur uppsuttet, på långa tyglar.

ser många som promenerar med sina hästar i stället för ett vanligt ridpass, tycker det ger väldigt lite, motionen hästen får är rent intill obefintlig.

Nej jag går aldrig med hästen i stort sett om den inte är konvalesent, det är jag för lat eller för tidspressad för, om det är vila är det hagen och behöver den gå dvs skritta kontrollerat så har vi den utmärkta skrittmaskinen......Eller en skrittur uppsuttet som avkoppling.

ser många som promenerar med sina hästar i stället för ett vanligt ridpass, tycker det ger väldigt lite, motionen hästen får är rent intill obefintlig.

Jag kan hålla med om att det från hästens sida kanske inte blir jättemycket motion, men det kan ju vara kul att komma ifrån stall/hage en stund och aktiveras mentalt och det sparar tid att slippa borsta så noga eller plocka på både mig och häst massa grejor när tiden är knapp.
Jag ser inte en promenad som att den är i stället för ett vanligt ridpass, utan i stället för ett skrittpass eller i stället för ingenting.

Dock kan jag inte instämma i att det ger lite om man ser till andra saker. Jag tycker jag lär känna min häst på ett helt annat plan när vi är ute och går tillsammans och att det ger mycket på pluskontot vad gäller tillit, lydnad och ledarskap

Förutsatt att det är en normal frisk häst, så behöver den knappast vila ryggen så till den milda grad att en ryttare inte kan sitta ovanpå och skritta ut, istället för att gå. .

Det lär väl ändå bero på ryttarens tyngd....

En häst som arbetat hårt en dag har fortfarande mjölksyra-rester kvar i musklerna, även i ryggmusklerna om de har tränats ordentligt. Om en ryttare på exv 80 kg då sitter på ryggen så är det klart att det är bättre att inte belasta ryggen alls.

Och jo, hästen får motion. Slaggprodukter transporteras ut ur kroppen när den rör på sig. Däremot så är det inte 10 min vid hand i snöre runt stallplan, utan 45-60 minuter frisk promenad som gäller.

Flashlight; du sparar tid på att promenera, du slipper borsta noga & slipper sadla:D

jag har ju en oinriden unghast an sa lange men vi gar mycket promenader i hand, och gar man ute i skog och mark, och skuttar over diken och stockar plus lite klattring sa kan han bli trot och det marks at han har "jobbat" samt det marks pa mig att jag har jobbat ocksa, sa nar han sen ar inriden sa fortsatter jag nog dom har passen, plus att han gar i losdrift sa han ror ju pa sig aven dom dagar vi gor inget alls...

jag tror for hatsar som ar installade mycket ar det bra mycket battre att fa komma ut ock stracka pa benen i hand an ingen motion alls..hastar maste ju fa rora pa sig:)

Flashlight; du sparar tid på att promenera, du slipper borsta noga & slipper sadla:D

Ja men med skrittmaskinen kan jag göra annat samtidigt:p
Nej allvarligt, så är skrittmaskinen väldigt bra motion, det blir jämn lugn skritt som är bra för kroppen.:idea:

Men unghästar som nåns krev, är en annan sak, dem kan jag gå ut med för det bir även miljöträning. Hade vi inte skritten skulle jag nog också kunna tänka mej att masa mej ut som avkoppling men då troligen med hunden för att få två flugor i en smäll:angel: (så här års när jag åker bilen till stallet är han sällan med, åker ju direkt från jobbet ofta då)

Jo det är trevligt att promenera med hästen:idea: tycker jag också men eftersom jag vill svara ärligt så blir det aldrig av pga det jag skrev innan:o

Min dam på 17 år rids ( i vanliga fall, när det inte är halt) ca. 3 ggr i veckan, 2-3 dagar går vi promenader utan ryttare och 1-2 dagar står hon still ihagen. det är inget hon mår dåligt utav, hon har stoora hagar att röra sig i och med respekt för hennes ålder och ben så blir det så:) Att gå i hagen mår egentligen ingen häst dåligt av (såvida de inte har överskottsenergi) s.k "sällskaps hästar" går ju i hagen dagarna i ända och det är inte många som klagar, sådana hästar bygger upp en kondition på ett annat vis än vad rid och kör hästar gör, så även de klarar sig.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix