Avstyckad gård. What's the point?

Jag har fortfarande väldigt svårt att tro att "hela" små gårdar skulle vara så mycket svårare att få sålda än billigare avstyckade, trots höga bostadspriser i området.
Jag bor själv i en stad där bostadspriserna är omänskligt höga men trots det blir dom små gårdarna sålda innan dom knappt har hunnit läggas ut hos mäklaren så en efterfrågan finns absolut och folk har uppenbart råd med små, dyra gårdar trots skyhöga priser.
Dom stora gårdarna däremot, med 200kv/m hus, 20 hektar mark och lika många boxar i stallet kan bli ståendes utan ny köpare i ett par år innan dom blir sålda men det är ju en annan femma.

Jag är en sån som gärna har en sådan "gård". Vårt hus har 2500 kvm tomt, skulle gärna ha lite större för plats för hundträning och bin osv.

Jag har fortfarande väldigt svårt att tro att "hela" små gårdar skulle vara så mycket svårare att få sålda än billigare avstyckade, trots höga bostadspriser i området.
Jag bor själv i en stad där bostadspriserna är omänskligt höga men trots det blir dom små gårdarna sålda innan dom knappt har hunnit läggas ut hos mäklaren så en efterfrågan finns absolut och folk har uppenbart råd med små, dyra gårdar trots skyhöga priser.
Dom stora gårdarna däremot, med 200kv/m hus, 20 hektar mark och lika många boxar i stallet kan bli ståendes utan ny köpare i ett par år innan dom blir sålda men det är ju en annan femma.

"Hela" små gårdar är nog inte alls mer svårsålda. Men om bonden som köpt paketet vill behålla åkermarken och det är lika lätt att sälja bara hus + trädgård så förstår jag att de gör så. Eventuellt kanske det går att slänga med halvtaskig betesmark om den ligger i anslutning till husen. Men betesmarken ligger oftast en bit bort och blir då ändå ointressant för ev hästägare.

2000 kvm är i minsta laget, men en gård med 4000 kvm hade jag lätt kunnat tänka mig att köpa. Den marken räcker för några shettisar som ej ska ha sommarbete. Har motsatt problem egentligen, alla gårdar har mer mark än vad jag är intresserad av att betala för :p Var intresserad av en gård med sex hektar, men kan säga att fem av dem hade jag inte vetat vad jag skulle göra med. Inte ens lönt att stängsla och hyra ut som sommarbete, stolparna kostar mer än vad jag hade fått in i pengar.

det vanliga scenariot är väl att man köper en granngård när de som bor där flyttar in till stan av åldersskäl.
Gården är för liten att brukas som självständig enhet. Man köper gården , införlivar jord o skog med den egna gården och styckar av bostadshus o ev. ekonomibyggnader.

De här gårdarna har ofta under lång tid arrenderats av köparna och kommer inte sällan aldrig ut på marknaden.

Man bjuder på spekulationsvärdet gällande jord o skog, vad man sedan kan klämma ut för kåkarna blir då en bonus.

Hästgårdar övervärderades för några år sedan och är idag inte lika attraktiva att stycka av. det mervärde man skickar med i form av mark återspeglas inte i slutpriserna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 840
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar