Avstyckad gård. What's the point?

bejkonfis

Trådstartare
Jag drömmer om att i framtiden köpa en mindre gård. Gärna en litet stall med sisådär 3-4 boxar och några hektar mark till.
Hittar ofta perfekta gårdar med fint hus och lika fina ekonomibyggnader. Många gånger finns där dessutom ett färdigbyggt stall.
Men otroligt många av dessa är av någon anledning avstyckade till ynka 2-4000 kv/m mark.
Kan någon förklara för mig varför?!
En jättefin gård med alla dessa möjligheter lär väl knappast vara attraktiv på marknaden när marken består av endast en enorm gräsmatta?
Vem köper dessa "gårdar" egentligen? :confused:

Det är "storbönder" som köper upp gårdar inom ett visst område, styckar av de och sen säljer huset - medans de får all mark till sig själva. Det är alltså oftast en bonde som äger myyyycket mark i ett område, inte flera småbönder.

Jag drömmer om att i framtiden köpa en mindre gård. Gärna en litet stall med sisådär 3-4 boxar och några hektar mark till.
Hittar ofta perfekta gårdar med fint hus och lika fina ekonomibyggnader. Många gånger finns där dessutom ett färdigbyggt stall.
Men otroligt många av dessa är av någon anledning avstyckade till ynka 2-4000 kv/m mark.
En jättefin gård med alla dessa möjligheter lär väl knappast vara attraktiv på marknaden när marken består av endast en enorm gräsmatta?

Jag var nära att köpa en sådan, antar att jag kvalar in under epitetet "Stockholmare." I mitt fall föll jag pladask för boningshuset och uthuset/stallets utseende men har de facto inga egna hästar utan hade nog mest gått runt och myst eller hyrt ut boxar till stallägaren (med mark) som var granne.

Detta fenomen har jag också funderat över! 2000- 4000 kvm torde knappt räcka till stall hus och små rasthagar lixom? kanske är som @Gabbi att man mest bara vill åt huset då?

Det är "storbönder" som köper upp gårdar inom ett visst område, styckar av de och sen säljer huset - medans de får all mark till sig själva. Det är alltså oftast en bonde som äger myyyycket mark i ett område, inte flera småbönder.

Ja det va lite det jag misstänkte. Jag förstår att bonden vill ha så mycket mark som möjligt till sig själv men vore det inte både mer sjysst och framför allt smidigare och mer lättsålt om bonden kunde låta den uppköpta gården behålla åtminstone ett par hektar?

Ja det va lite det jag misstänkte. Jag förstår att bonden vill ha så mycket mark som möjligt till sig själv men vore det inte både mer sjysst och framför allt smidigare och mer lättsålt om bonden kunde låta den uppköpta gården behålla åtminstone ett par hektar?

Bonden borde dessutom kunna få mer betalt om han styckade av med lite mer mark också? Eller vill dem arrendera ut mark och tjäna pengar så?

Jag tror det är lika lättsålt utan marken, bara det att det inte blir till en hästintresserad utan till någon som bara vill ut på landet! Finns faktiskt många sånna också ;)

Ibland läser man om att det kan styckas av till ett "hästgårdsalternativ", då kan man vara lycklig om de har räknat med att gården ska få behålla 1-2 ha mark till hagar - och kanske finns det då utrymme i ladan att göra ett rejält stall, kanske 10-15 platser....

(jag är glad att vår gård styckades som det gjordes till ägaren före oss, all åkermark följde gården och skogen behölls av säljaren)

I vissa områden är markpriserna så höga, att det inte är lättsålt med tillräckligt många ha. Det finns helt enkelt för få personer som är intresserade OCH har ekonomin.

Då är alternativet att bredda marknaden för objektet genom att behålla marken själv, och kunna sänka priset på fastigheten mot om det ingått 5 ha.

Om man tittar på priserna så ser man att det oftast bara är ett bra pris för boningshus o tomt. De gamla ekonomibyggnaderna slängs med mer eller mindre gratis då de bara står o kostar pengar.

Och för den som är intresserad av bilrenovering, båt, husvagns eller bilförvaring passar ju en gammal hårdgjord loge rätt bra.

I vissa områden är markpriserna så höga, att det inte är lättsålt med tillräckligt många ha. Det finns helt enkelt för få personer som är intresserade OCH har ekonomin.

Då är alternativet att bredda marknaden för objektet genom att behålla marken själv, och kunna sänka priset på fastigheten mot om det ingått 5 ha.

Men finns det verkligen fler köpare som vill ha en villa med överflödiga ekonomibyggnader än köpare som vill ha en hästgård i den dyrare prisklassen?
Min magkänsla säger fortfarande att en hel gård är lättare att sälja än en halv.

Men finns det verkligen fler köpare som vill ha en villa med överflödiga ekonomibyggnader än köpare som vill ha en hästgård i den dyrare prisklassen?
Min magkänsla säger fortfarande att en hel gård är lättare att sälja än en halv.

Jag tänker på stadsbor som inte kan något om skog och mark men som ser ekonomibyggnaderna som butikslokaler, målarateljéer, mm. Finns nog fler av den sorten än av rika hästägare skulle jag tro ;)

Det är historiskt sedan man inte fick äga jordbruksmark utan att vara bonde.
Fram till 1991 så fick inte privatpersoner förvärvstillstånd för jordbruksfastighet.
Gårdscentrum styckades därför av med endast den yta mark som gick att taxera som villatomt.

Jag har inga hästar idag och skulle jag skaffa egna igen så skulle de få stå uppstallade någon annanstans. Det är ett skitjobb att ha hästarna hemma speciellt vintertid och man blir fruktansvärt uppbunden.

Skulle jag köpa idag så skulle jag mer än gärna köpa en avstyckad gård med ekonomibyggnader i hyfsat skick men bara liiiite mark.

Perfekt att ställa in jänkiebilen o husvagnen och eventuellt kunna hyra ut uppställningsplatser.

Jag har många fler vänner som skulle köpa en sådan gård än jag har vänner som skulle köpa med mer mark å ha hästarna hemma.

Många vill ha en villa med förvarningsmöjligheter, stall för getter, kaniner etc. Andra vill ha verkstad och andra gör om till kattpensionat. Möjligheterna är oändliga, särskilt när man slipper betala ränta på extra ha.

Många vill ha en villa med förvarningsmöjligheter, stall för getter, kaniner etc. Andra vill ha verkstad och andra gör om till kattpensionat. Möjligheterna är oändliga, särskilt när man slipper betala ränta på extra ha.

Från början hade vår gård över 50 ha skog, lite åkermark, lite öar i en sjö med mera. Men när den såldes för 10 år sedan valde man att stycka av den så gården fick 41000 kvm tomt. Den blev då Laholms kommuns näst största villa tomt.
De som hade vår gård innan oss hade inga djur däremot var mannen i huset möbelsnickare och använde husen till att försvara ved, brädor, gamla bilar, traktorer med mera. De 4+ ha som tillhörde gården, förlåt villan arrenderades ut till en lokal bonde.

Jag var nära att köpa en sådan, antar att jag kvalar in under epitetet "Stockholmare." I mitt fall föll jag pladask för boningshuset och uthuset/stallets utseende men har de facto inga egna hästar utan hade nog mest gått runt och myst eller hyrt ut boxar till stallägaren (med mark) som var granne.

Ett sånt hus har jag bott i ;) Jag är nog Stockholmare jag med.

Vi hade hästar där till att börja med, men över tiden flyttade jag dom därifrån ffa för att jag var ensam om att sköta om dom när döttrarna flyttat, jag blev extremt uppbunden. Stallbyggnaden/uthuset hade vi till förråd och hyrde ut endel boxar till grannen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 840
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar