Avstånd vid löshoppning

Sofie_B

Trådstartare
Jag ska hjälpa min kompis att löshoppa hennes femåring till helgen. Jag har aldrig haft yngre hästar, så jag har inte löshoppat någon häst tidigare. Vad är lagom att ha mellan hjälphindret och det "riktiga" hindret? Hästen är ganska liten, ca 155, kan tänka mig att den inte har världens jättegalopp.

Sv: Avstånd vid löshoppning

Du bör ha mellan 6,5 och 7 m mellan hindrena = helt vanliga kombinationsavstånd

Jag hade runt 6,8 m mellan hindrena när jag löshoppade mina 1 åringar och det var inga problem de brukar nämligen galoppera rätt så stor galopp när de väl har kommit på att det är roligt!

Lycka till tänk bara på att ha avstånd på kortsidorna så hästen ej går omkull på ca 5-6 m.
ha det så roligt!

Allt från 7 till 7.50. Ni får kolla vad som passar hästen :)

Om jag har fattat saken rätt är 7.20 standard på 3-årstest och vill man ha nåt annat får man säga till! Ganska bra att börja med standard och ändra om inte det funkar sen är min åsikt...

avståndet 6.80-7.50m är det reglementet för 3-årstestet säger, lämpligt avstånd första gången kan vara 7m, när hästen har förstått vad den skall göra kanske man kan behöva länga lite, 10-20 cm om den utvecklar sin galopp och börjar bjuda lite mer. Lycka till

Tack du!!

Vi brukar börja på 7.20 det fungerar bra tycker jag får sällan ändra men det är väl olika...

om hästen inte är storgalopperad så kan du behöva ha ännu kortare.. En häst som jag tog hand om innan var 169 cm mkh och vi hade 6 m i kombinationen och men en kompis häst som är 153cm var vi tvugna att ha 7.5.. så det är väldigt olika från häst till häst ;)

Ska hästen Visas på 3-års test eller kvalitetsbed så är det endast dessa avstånd som får användas. Ofta får man ett poäng avdrag på teknik/förmåga betyget om hästen är så kortgalopperad som nere på 6.80 avstånd, troligtvis räcker den inte till i framtiden för att hoppa en stor tre-kombination, Därav poängavdrag.

Hästar är ju väldigt individuella, det gäller att ha ett bra öga och snabbt kunna ana sig till om denna häst har stor, normal eller en liten galopp innan man sätter upp hjälphindret. sen måste man vara oerhört noggran och verkligen rätta avståndet utifrån hästens galoppkvalite, Rytm, Tempo och balans. Kom ihåg att mankens högsta punkt skall vara mitt över oxern, inte "bakom" hindret. Hoppar man på för kort avstånd så kan hästarna hoppa det som ett studs, man kan också försämra deras benteknik så att dom börjar att skruva sig över hindrena, samma sak om man hopar på för långt avstånd, hästarna blir flacka och hoppar utan rygg..,Kan skriva hur mkt som helst:)Löshoppning är svårt och man bör ha rutinerade och vana människor med sig om man inte kan själv. Det ska vara utvecklande för hästen och ge en positiv stund i ridhuset.

Haha ja jag vet vad du menar min första unghäst var född 82 så man har hållt på ett tag :D...

Tack för dina råd. :)

Kl

Nu har vi löshoppat iaf, och det gick jättebra. Det är en riktigt trevlig liten häst det där. Vi började på ungefär 6.80 för att sedan som längst ha ungefär 7.10. Vi hoppade inte så högt eftersom att den är väldigt grön, 110 fick den hoppa. Han tyckte att det var väldigt roligt och gjorde det på ett bra sätt, så det var nog en positiv erfarenhet för honom!

Kul att höra! Ja, dom brukar tycka att det är roligt, framförallt när man gjort det ett par ggr så dom vet vad det handlar om...

ja, på slutet var han jättetaggad. Vi hade inte tillräckligt med plastband för att ringa in hela fyrkantsspåret utan blev lite drygt halva, så vi hämtade honom i ena änden och gick ner med honom till andra där vi släppte honom. På slutet gick det knappt att hålla honom, han tyckte att det var jätteskoj!

Bara ett litet tillägg: Försök att hitta rätt avstånd så snabbt som möjligt helst inom tre språng för det blir svårt för hästen att göra sitt bästa om avståndet ändras hela tiden. Det blir poängavdrag på treårstestet om det begärda avståndet avviker mer än 2 dm från det standardiserade.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
454
Senast: Blyger
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka