avstånd vid ledning

Sv: avstånd vid ledning

axel skrev:
att gå bakom är inte att rekommedera, om man inte TK.

Man vänder hästen ifrån sig för att den inte ska kunna springa över en

att ha hästen bakom sig tycker jag är att rekomendera iaf.

Jag vill gå vid hästens hals.
Då blir jag inte översprungen men behåller den ledande rollen, vilken jag anser att jag har sålänge jag är framför bogen.
Men med mina hästar som jag känner väl får dom gå lite vart dom vill, vilket oftast blir bakom.

Senast ändrad av en moderator:

Snett bakom, men om det är en häst jag inte känner får den gå bredvid mig så den inte kan springa ner mig.

beror ju på men på hemmaplan utan konstighter ungefär ha hästens huvud vid min sida

Har fått lära mej att det för säkerheten är bäst att gå vid bogen. Man har då större chans att manövrera och undkomma hästen om den skulle bli rädd.

Vissa tycker att man ska ha hästen bakom sig för att det signalerar ledarskap osv, men vad gör man om hästen blir rädd för något bakom? eller går lite för fort? Hade en ardenner som klev på mig för han råkade komma för nära när han gick bakom, klev på hälsenan och gled ner. Det knakade i hälsenan i flera veckor...

Hästen bakom är säkrare, naturligare och enklare.
Men det förutsätter rätt slags relation häst-människa.

LIA

helst bakom, då jag som ledare ska gå först.
men kan även ha hästens huvud brevid mig så att jag går vid bogen och "driver" hästen samtidigt, men aldrig,aldrig att den passerar min höft med bogen, då hamnar hästen i "ledar fältet"

Nej inte direkt, det blir automatiskt så eftersom jag går nära o har g kort grimskaft som hänger när han går bredvid men om han försöker försvinna framåt eller uppåt räcker ju grimskaftet inte till....

Jag går alltid med hästarna snett bakom (förutom gammelmannen som absolut ska gå rakt bakom, det går inte att få honom på andra tankar). Detta för att jag faktiskt är den som bestämmer hastighet och riktning, om hästen får för sig att försöka gå förbi mig så har jag möjlighet att i tid stoppa honom/henne och visa henne/honom tillbaka till rätt position.

Jag har inte lett en häst vid bogen sedan jag red på ridskola (7 år sen...), och jag leder endast vid halsen när jag tränar saker som showmanship och kommandon med unghästarna. Om hästen kommer så långt som att h*n går med bogen vid min höft, har h*n tagit kommandot och jag har absolut ingenting att sätta emot om h*n bestämmer sig för att gå förbi. (som med alla "regler" finns det ju undantag även här)

Jag tror egentligen inte det finns någon korrekt position som fungerar för alla hästar, utan man måste titta på den enskilda individen och dess utbildningsgrad.

*KL*
Inte ens Kurt Pate hade hästen bakom sig utan reservation.

Han hade stenkoll på att hästens huvud var riktat åt höger om honom.
Just för att om hästen nu av ngn anledning skulle springa förbi honom.

Att rekommendera detta till folk som inte kan läsa hästen HELA tiden kan vara direkt farligt.

Frågar igen; vad gör ni om hästen vill förbi? Daskar till den, viftar till med grimskaftet, ut med en armbåge eller ngt annat? Jag frågar för att få tips om hur jag ska göra då min gamla dam ibland får för sig saker (ja, jag jobbar med ledarskapet så gott jag kan).

cristobal skrev:
En fundering.Var tycker ni att hästens huvud ska befinna sig då ni leder hästen? Bakom, snett bakom eller bredvid dig?

Huvudet vid min axel/sida ungefär. Inte före med huvudet, men inte heller bakom så att jag inte har koll.

De ska inte ens försöka gå förbi. Gör de det får jag ta itu med det, stanna, rätta tillbaka hästen, inte gå förrän den står rätt igen. Envist, även om det blir många gånger. Jag kan sätta ut handen framför och i allra värsta fall rycka till och samtidigt rappa till på bogen. Men det ska aldrig behövas. Envishet och tålamod brukar räcka.

Jag har alltid mina hästar bakom mig. Hingsten leds enbart vid huvudet när vi tränar på "visningsledning" annars går han alltid bakom och det fungerar väldigt bra.

Kan väl tillägga att jag leder "mina" hästar så, skulle jag leda någon annans häst skulle jag anpassa efter hur den är/hur den är van. Mina är vana att gå bakom och fungerar därför bäst så, dessutom behöver de inte "bråka" om vem som ska gå först utan de vet att de ska vara bakom mig.

*KL*
Har folk här ögon i nacken?
Jag har en häst framför mig o den andra bakom mig o iblsnd när jag vänder mig om är hästen riktigt grinig:devil:

Det har hänt att den bakre hästen blivit skrämd o då sprungit mot framförvarande hästens långa grimskaft.
Det har lett till att jag en gång tappade den främre och en annan att den blev tvärvänd o gjorde illa sig., för att jag vägrade att släppa.
Försöker att ha den lättskrämda hästen brevid mig o den snälla snett bakom till vänster. När det är för smalt för att de ska kunna gå i bredd.

Den snälla är smart;) När andra ska leda den biter den tag i skaftet o springer iväg.:devil:

(nästan) alltid vid bogen, om det är en unghäst föredrar jag att gå lite före.

*kl*

Strax framför bogen i normala fall. Osäkrare hästar vid bogen eftersom jag har störst chans att både läsa och påverka hästen i den positionen och där känner jag mig tryggast. Hästen kan göra i princip vad som helst och du är fortf säker vid bogen.

"Frågar igen; vad gör ni om hästen vill förbi?"
Beror på omständigheter, häst osv. Vanligen räcker det med en blick, ett hrrm som påminnelse eller kanske en uppsträckning av kroppen. Så lite som möjligt och så mycket som behövs! :)

När vi talar om "att leda".
Det är också olika från gång till gång. För min del är inte "gå här eller där" så viktigt annat än när t ex trafik kräver det. Annars kan häst och jag ha olika positioner sinsemellan. Den kan "tömköras" 2 m framför mig, jag kan hänga i svansen osv. Kul med omväxling.

Under inlärning använder jag långt grimskaft och övertydligt (för hästen) kroppsspråk. Stannar hästen, backar den, gör den uppmärksam osv. Det som passar bäst för stunden.
Daskar? Nej!
För mig nya hästar ska gå bakom.

LIA

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 456
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama