avstånd vid ledning

Sv: avstånd vid ledning

cristobal skrev:
Förresten, vilken typ av grimma skulle ni ha vid ledning av osäker häst på trafikerad väg? Ibland har jag repgrimma, ibland vanlig grimma och ibland bara tyglarna.

Vissa anser att hästen har en punkt ungefär mellan öronen där man kan massera för att lugna eller pigga upp den (beror på vilken varv man masserar i). Bl.a. de i USA som använder repgrimma (med en knut uppe mellan öronen (eller ja, strax bakom blir det)) säger att den grimman lugnar ner hästen eftersom knuten masserar/trycker på den punkten. Jag har inte haft erfarenhet av detta så jag vet inte om det stämmer, men det skadar ju inte att testa. Repgrimmor brukar även vara ngt "skarpare" än de vanliga.

Efter att jag t.ex. har löslongerat henne (hon har fått springa lös i en rund inhägnad) så följer hon efter mig. Då brukar jag bara lägga grimskaftet över hennes nacke (ingen grimma på henne). Hon följer snällt med. Jättehärlig känsla :)

Sv: avstånd vid ledning

Ja OK, men hur många gånger ska man behöva säga till på skarpen?
Man vill ju också ha en relation till sin häst som bygger på gemenskap.
Visserligen måste ju ledarskapet vara befäst (säger så gott som alla, men jag har en vän som inte alls håller med om allt prat om ledarskap; ett annat ämne), men som jag förstår det är det just då man leder hästen som det funkar bra att jobba med ledarskapet.
Det är just det jag sliter med nu...

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 456
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama