avstånd vid ledning

Sv: avstånd vid ledning

Centaur skrev:
Avskyr såna ouppfostrade hästar som går uppe på en eller snett framför och går alldeles för snabbt. :crazy: Av nån konstig anledning oftast travare som har så sjukt bråttom när man leder dom?

Av någon konstig anledning tycker vi hemma precis tvärtom..;)

HAr vi haft bökfior att leda så har det minsann varit äkta svenskt HALVBLOD..
Dom ska älga iväg, eller steppa runt..

Travarna kan vi däremot leda "knippvis" utan tjafs..:D
Lindy´s Crown märrarna går alltid med långa kliv målmedvetet framåt.. Dom har stor skritt och då har jag stort steg..
Men dom är snälla att leda ändå..

Hingstar har vi ALLTID vid sidan. Vi har så mycket snygga flickor hemma som dom gärna vill spana in..

Provhingsten går vid sidan när vi leder men om han får "provgrimskaftet" på så kan han gå lite före eller långt åt sidan utan problem.. Helst lite före då vi provar ston..

En av våra konvalecenter, en snäll valack, hade jag som rullator i vintras. HAn gick före och jag höll mig i manen när det var som halkigast. Han var ju broddad men inte jag. Det var ett steg i dag och ett steg i morgon..aj fan nu halkar jag..Vänta!!

Någon skriver att hästar SKA gå bakom..Varfördå??

HAr vi taskig relation till våra hästar??
Eller är våra osäkra individer??
Skitsnack.

AM

LIA skrev:
Försök förstå det du läser.

LIA
Ja, eller så lär dig dig skriva så man förstår....
Det är ju vanligt att du blir missuppfattad, så problemet kan ju ligga hos dig.

På min dator står det iallafall att hästar ska gå bakom, underförutsättning att det är rätt relation mellan häst och människa.
Det står oxå att nya okända hästar ska gå bakom... :idea:

Humelibumlan skrev:
Det står oxå att nya okända hästar ska gå bakom... :idea:

Då hanterar man förstås inga NYA avelshingstar....:smirk:
Men gamla fölmärrar och snälla ridisar kan man ju ha bakom sig förståss...

Men det gäller ju för den osäkre hästägaren så som barn och vuxna som inte har större vana att ha hästen BREVID och inget annat!!

AM

Nafayette skrev:
Då hanterar man förstås inga NYA avelshingstar....:smirk:
Men gamla fölmärrar och snälla ridisar kan man ju ha bakom sig förståss...

Men det gäller ju för den osäkre hästägaren så som barn och vuxna som inte har större vana att ha hästen BREVID och inget annat!!

AM
Jag kan bara tolka ett liknande inlägg som att det kommer från en person som helt saknar erfarenhet av en mängd nya hästar, hingstar och unghästar.
Hästar är individer och FLYKDJUR, något som oftast glöms bort i olika trådar. :crazy:

Humelibumlan skrev:
Varför skulle det vara säkrare, mer narturligt och enklare? :confused:
jo så här är det....

om hästen skulle bli rädd för något på sidan ex. så har den en valmöjlig het att kunna välja vart den vill ta vägen...

Jacksson_95 skrev:
jo så här är det....

om hästen skulle bli rädd för något på sidan ex. så har den en valmöjlig het att kunna välja vart den vill ta vägen...
Jaha? och en häst som blir rädd för något bakom sig då?? :confused:

som min häst sa till mej:
" matte å jag är ett tillsammans, men i bland är jag framför matte,då är vi två" Han är så go:love: :rofl: :love: :rofl: :love:

Jacksson_95 skrev:
som min häst sa till mej:
" matte å jag är ett tillsammans, men i bland är jag framför matte,då är vi två" Han är så go:love: :rofl: :love: :rofl: :love:
Vad säger han om man han blir rädd för något bakom sig då?
-Matte, var god kliv ur spår?

Humelibumlan skrev:
Vad säger han om man han blir rädd för något bakom sig då?
-Matte, var god kliv ur spår?
nej då då säger han inget alls! då kommer han upp brevid mej å söker lite trygghet.....:rofl:
nej då men då kan dom välja var dom vill gå!

Jacksson_95 skrev:
nej då då säger han inget alls! då kommer han upp brevid mej å söker lite trygghet.....:rofl:
nej då men då kan dom välja var dom vill gå!
Så det kan de inte om de går på sidan menar du? :confused:
Då undrar jag hur andra går med sina hästar, för mina kan då gå både fram, bak och åt sidan.... En häst bakom kan ju bara gå åt sidan...

Humelibumlan skrev:
Så det kan de inte om de går på sidan menar du? :confused:
Då undrar jag hur andra går med sina hästar, för mina kan då gå både fram, bak och åt sidan.... En häst bakom kan ju bara gå åt sidan...
nä då det tror jag inte mina kan då gå att alla möjliga håll:rofl: .... nä nu är kar jag inte svara på dina inlägg nå mer har annat för mej! men ha det så bra!:smirk:

På min dator står det iallafall att hästar ska gå bakom, underförutsättning att det är rätt relation mellan häst och människa.
Det står oxå att nya okända hästar ska gå bakom...
Det var märkligt. :confused: Det är inte så jag skrivit enligt min dator. Dessa apparater...

Är du säker på att du läst noga och förstått allt du läser?

LIA

LIA skrev:
Det var märkligt. :confused: Det är inte så jag skrivit enligt min dator. Dessa apparater...

Är du säker på att du läst noga och förstått allt du läser?

LIA
Tja, vi är ju några som suttit och funderat över ditt inlägg och det kan ju vara så att våra datorer har drabbats av en släng dyslexi, även om jag finner det en smula otroligt.:smirk:

Så här står det iallafall på våra datorer:
Först säger du :
Hästen bakom är säkrare, naturligare och enklare.
Men det förutsätter rätt slags relation häst-människa.

LIA

och sedan:
För mig nya hästar ska gå bakom.

LIA

Och vi förutsätter ju att du har en normal relation till en häst du inte känner=Ny häst.
Dvs. du gärna har ett öga på den så du vet/lär dig hur/när/varför den reagerar på olika saker.
Då är det ju ganska så dumt att ha den bakom ryggen? Eller har du backspeglar när du går?

Jacksson_95 skrev:
nä då det tror jag inte mina kan då gå att alla möjliga håll:rofl: .... nä nu är kar jag inte svara på dina inlägg nå mer har annat för mej! men ha det så bra!:smirk:
Det gör du helt rätt i. :smirk:

*KL*
vill tillägga att jag mötte en trimmad moppe som körde förbi oss på HÖGER sida.
Hästen som jag hade brevid mig satte sig i knät på mig och den som gick bakom kastade sig bakåt. Höll på att tappa den o då hade den sprungit över en starkt trafikerad väg.

Har numera alltid träns på och ung:devil: på moppen tog polisen.

jag vill att hästen ska ha sitt huvud ungefär brevid min axel.. vilket min fjording inte gör:( han går mycket längre fram.. skulle han bli rädd för nått på höger sida så får jag ju hela honom över mej:( men vet inte hur jag ska få honom att gå ordentligt..:(

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 456
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama