avstånd vid ledning

Sv: avstånd vid ledning

Där jag vill ha hästen såklart.

Herre gud vad folk söker efter REGLER hela tiden i hästvärlden. Allt hänger på hur saker och ting ska vara.
Släpp taget och agera spontant med sunt förnuft säger jag. ;)

TS - ta det inte personligt. Jag syftar på hästfolk i allmänhet, inte på dig. Tycker att folk bara skaffar sig fler och fler problem pga av detta hela tiden.

Jag har samma problem, och anledningen för mig att starta denna tråd var att få höra hur ni gör då hästen tränger fram för långt för er smak. Visst, i trygga situationer kan den väl få gå på, men i trafik eller andra lägen, med stressingredienser vill man gärna ha mer kontroll.
Monty Roberts skriver i sin senaste bok att man ska stanna hästen och backa den. Samma råd som min NH-tränare gav.
OK, det har jag gjort en miljon gånger... Kanske behövs det två miljoner.

cristobal skrev:
En fundering.Var tycker ni att hästens huvud ska befinna sig då ni leder hästen? Bakom, snett bakom eller bredvid dig?

Precis där jag för tillfället talar om för hästen att den skall befinna sig. ;)

Hälsning Maja

cristobal skrev:
Jag har samma problem, och anledningen för mig att starta denna tråd var att få höra hur ni gör då hästen tränger fram för långt för er smak. Visst, i trygga situationer kan den väl få gå på, men i trafik eller andra lägen, med stressingredienser vill man gärna ha mer kontroll.
Monty Roberts skriver i sin senaste bok att man ska stanna hästen och backa den. Samma råd som min NH-tränare gav.

Då sticker jag ut min arm som är närmast hästen framför nosen på den burdust och ryter "nej". Tränar den ett tag att vara uppmärksam på ledaren och följa snett bakom. Stanna när jag stannar och gå när jag går. För att få hästen att stanna bakom så stannar jag tvärt framför hästen. Om behövs så viftar jag upp en armbåge, eller om det är en riktigt påstridig häst en fot. Det är också bra att ha ett långt rep att leda med och när hästen går snett bakom håller man änden av repet i den andra handen. Viftar med repet bakom sin rumpa om hästen kommer för nära, som hästar viftar sin svans till varning. Det fungerar alldeles utmärkt. Då kan man ge fina signaler till hästen som den begriper.

Hälsning Maja

*KL*

ALLT beror på häst...

Men jag föredrar snett bakom eller helt bakom...

samt alltid slakt grimmskaft, inte som vissa som går och "tjuvhåller" av rädsla...

Det beror på vilket ledarskap du vill ha. Högst rank: framför hästen. Du får lite lägre rank om du är bakom hästen och lägst rank om du är bredvid. Har man bestämt sig för den högsta ranken (framför) så får man tänka på hur "reglerna" ska vara. Om hästen stannar, accepterar du att han/hon går och ställer sig bredvid dig? Vart går gränsen? Jag går framför min häst och om jag stannar ska hon stanna bakom mig, inte går fram med huvudet eller dylikt bredvid mig. Med andra hästar är jag inte så bestämd, det är ju inte min häst och jag ska inte uppfostra den. Speciellt inte om ägaren vill ha hästen bredvid sig och inte bakom...

Vilken häst jag än leder så vill jag att den ska gå ca1.5m snett bakom mig med grimmskaftet hängandes. så jag kan få kontroll på hästen om den springer förbi mig (har varit med om detta flera gånger).:bump:

Destinys_Child skrev:
Vilken häst jag än leder så vill jag att den ska gå ca1.5m snett bakom mig med grimmskaftet hängandes. så jag kan få kontroll på hästen om den springer förbi mig (har varit med om detta flera gånger).:bump:
Jag vågar inte riktigt leda helt okända hästar (om de inte är "lata") eller hästar som är oroliga bakom mig..För några månader sedan blev jag nämligen nersprungen av en häst när jag hade morgonfodring. Det var något som skrämde henne och hon for emot mig (jag ledde henne), mosade över mig och stannade troligen en stund över mig eftersom jag kände att hennes hovar var alldeles bredvid mig och stampade runt oroligt. Som tur var trampade hon mig bara på handen och jag fick lite repor i kläderna.

Mina går alltid bakom, men är vi ute på längre promenader vill jag ha dom bredvid mig med huvudet.

Unghästar som jag inte känner föredrar jag att ha lite mer framför mig så man inte får ett framben i huvudet helt plötsligt.

Yenetai skrev:
Det beror på vilket ledarskap du vill ha. Högst rank: framför hästen. Du får lite lägre rank om du är bakom hästen och lägst rank om du är bredvid. Har man bestämt sig för den högsta ranken (framför) så får man tänka på hur "reglerna" ska vara. Om hästen stannar, accepterar du att han/hon går och ställer sig bredvid dig? Vart går gränsen? Jag går framför min häst och om jag stannar ska hon stanna bakom mig, inte går fram med huvudet eller dylikt bredvid mig. Med andra hästar är jag inte så bestämd, det är ju inte min häst och jag ska inte uppfostra den. Speciellt inte om ägaren vill ha hästen bredvid sig och inte bakom...

Då har du tydligen inte sett ledarhästar valla runt de andra. Sedan kan man skapa ett partnerskap genom att ha hästen bredvid sig. Har hört uttrycket "tvillingleken" då två hästar går sida vid sida i hagen. En är ledare men god vän med den andra och tillåter därmed jämlikhet och partnerskap. Så det går inte av position tala om vem som är ledare över vem. Värst är väl om man har hästen bakom sig som utmanar ens ledarskap och ger sig på vallning. :eek:

Däremot kan man genom position vid hästen få hästen att röra sig i olika riktningar. Där måste positionen vara precis när man driver hästen från sig. Lite snett bakom eller bakom för att få framåt. Vid bogen, magen för att få rakt åt sidan och steg framåt huvudet för att få hejd på hästen eller att få den att backa. I alla positionerna så är man givetvis dominant över hästen, annars kan man inte få den att flytta på fötterna.

Mina hästar älskar när jag låter dem komma upp och "tvillingleka" med mig. Vid min sida. De blir uppmärksamma både framåt (spetsade öron) och på mina signaler. Detta går utmärkt när man redan bekräftat sitt ledarskap. Dessutom är det en nödvändighet att man kan visa hästen vid sin sida vid t.ex. vetbesiktning vid tävling. Ingen vet kan se en häst som springer bakom en. Har sett NH frälsta som kommit ut på sin första distanstävling och första vändan hos vet stolt visat upp hur hästen lydigt följer dem, för att sedan få göra om upptravningen och då inte lyckats få hästen att våga springa vid sidan. Fått ta hjälp av omgivningen som fått jaga på hästen.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Då har du tydligen inte sett ledarhästar valla runt de andra. Sedan kan man skapa ett partnerskap genom att ha hästen bredvid sig. Har hört uttrycket "tvillingleken" då två hästar går sida vid sida i hagen. En är ledare men god vän med den andra och tillåter därmed jämlikhet och partnerskap. Så det går inte av position tala om vem som är ledare över vem. Värst är väl om man har hästen bakom sig som utmanar ens ledarskap och ger sig på vallning. :eek:

Däremot kan man genom position vid hästen få hästen att röra sig i olika riktningar. Där måste positionen vara precis när man driver hästen från sig. Lite snett bakom eller bakom för att få framåt. Vid bogen, magen för att få rakt åt sidan och steg framåt huvudet för att få hejd på hästen eller att få den att backa. I alla positionerna så är man givetvis dominant över hästen, annars kan man inte få den att flytta på fötterna.

Mina hästar älskar när jag låter dem komma upp och "tvillingleka" med mig. Vid min sida. De blir uppmärksamma både framåt (spetsade öron) och på mina signaler. Detta går utmärkt när man redan bekräftat sitt ledarskap. Dessutom är det en nödvändighet att man kan visa hästen vid sin sida vid t.ex. vetbesiktning vid tävling. Ingen vet kan se en häst som springer bakom en. Har sett NH frälsta som kommit ut på sin första distanstävling och första vändan hos vet stolt visat upp hur hästen lydigt följer dem, för att sedan få göra om upptravningen och då inte lyckats få hästen att våga springa vid sidan. Fått ta hjälp av omgivningen som fått jaga på hästen.

Hälsning Maja

Jag har sett hästar som "vallar" och jag har läst om det också. Ledarhingsten går bakom och bredvid för att hålla ihop gruppen. Ledarstoet går först och det är den hästen som är den mest erfarna. Jag har haft kontakt med N.horsemanship-tränare och har även haft sådana uppstallade i det stall jag är i. Jag har läst i artiklar och böcker om ledarskapet. Så det jag har sagt står jag för.

Självklart ska man inte vara framför hästen hela tiden, man måste ju vara bredvid den när man handskas med henne/honom. Är man en ledare ska man kunna vara bredvid och överallt och hästen accepterar det, men som jag sa förut, framför hästen är den högsta ranken (om man t.ex. ska leda hästen). Det beror på vilken relation man vill ha. Om hästen är rädd för en, vågar inte göra det den blir tillsagt/frågad har man inte lyckats helt. Hästen litar inte på en då. Jag går framför min häst när jag leder henne och jag kan få henne att stanna när jag vill, flytta sig när jag vill och fortsätta gå när jag stannar. För mig är det inget negativt av att gå framför.

Intressant att ta del av alla synpunkter.
Idag var jag i en inhägnad och gick runt och tränade pållan att stanna då jag stannar, och det blev bra till slut utan en massa tjafs. Som avslutning kopplade jag bort grimskaftet och gick omkring med henne bakom mig, en skön känsla att hon följer mig.
Men - då jag ska leda henne på stora vägen med trafik och så, då blir det annorlunda. Hon ska fram framför mig, tittig och dan, så jag stannar henne och backar henne. Detta kan upprepas femti gånger på 300 meter. Ibland lugnar hon sig, sänker huvudet och går där jag vill ha henne, men dessa gånger då hon inte gör det... Till slut blir man ju förbannad och tar till mer och mer adrenalin, och hur mycket hjälper det! Det är ju inte samma sak som att vara tydlig.
Nåja, ska prova igen i morrn, får vi se...
Förresten, vilken typ av grimma skulle ni ha vid ledning av osäker häst på trafikerad väg? Ibland har jag repgrimma, ibland vanlig grimma och ibland bara tyglarna.

cristobal skrev:
anledningen för mig att starta denna tråd var att få höra hur ni gör då hästen tränger fram för långt för er smak. Visst, i trygga situationer kan den väl få gå på, men i trafik eller andra lägen, med stressingredienser vill man gärna ha mer kontroll.
Vet inte vad Monty skriver lever som jag lär. Men jag använder mig sällan av backa metoden, tycker att den är omständig och lite farlig när man håller på med hingstar som inte är rätt uppfostrade från början (gå emot hingst =utmanande) Jag skrev tidigare att jag hade hingsten 1 meter bort i sidled och i höjd med axeln. Vill bara påpeka (eftersom det verkade som om någon hintade att jag var tokig) att man ser hästen utmärkt ur det perspektivet samt att man slipper det där jävla "hingstklängandet" som lätt uppkommer hos ouppfostrade hingstar när man går vid bogen... för att få hingsten att hålla sig bakom var jag (tyvärr) tvungen att ta i med hårdhandskarna i början, dvs han fick en varning när jag tog i grimskaften (hingstkedja över nosen) för att han försökte gå förbi, sedan tvärstannade jag och slet till rejält, han tittade förvånat på mig som vad f-n gör du? och sen försökte han igen, varvid jag gjorde om samma sak och hästen satte sig nästan på bakbenen i chock över att någon sa ifrån och lunkade sedan efter mig och funderade ut vad som hänt.. Efter det behövde jag sällan ta i med hårdhandskarna (lättlärd hingst den där, han hade gjort precis som han ville i 12 år och genom att säga ifrån på skarpen löste jag mycket på 5 minuter) utan det räkckte oftast att slänga ut grimskaftänden försiktigt sörsiktigt mot näsan som en påminnelse kommandot "passa" i kombination med hålla upp vänsterhanden i öonhöjd och ge honom en blick gick bra och jag har även använt mig av att vända så fort han försökte gå förbi. Jag har helt enkelt kombinerat allt och efter detta använt mig av metoden utan hårdhandskarna när jag hanterat mer väluppfostrade hingstar. Tycker att det är ett utmärkt avstånd att ha hingstar på just för att det ger mig lite spelrum.

Säga vad man vill om Monty Roberts som ju enligt mig ät helt fantastisk, men man glömmer ofta bort att han precis som vissa andra otroliga hästmänniskor har en stor grundrespekt som vi vanliga dödliga saknar, därför anser jag att vi vanliga dödliga ibland behöver använda oss av hårdhandskarna om vi gör det ENBART när det behövs, inte ger oss förän vi fått en reaktion och inte och försöker tänka som en häst. Ex. om en ranghög häst vill gå förbi en ranglåg behöver den oftast bara gå det ska vi också kunna göra, men ibland flyttar inte den ranglåga hästen på sig varpå den ranghöga oftast grimserar och lägger öronen bakåt, den ranglåga brukar då flytta på sig, men OM den inte gör det brukar det ta fyr i helvete, ingen ranghög häst låter sig negligeras på det sättet... det borde inte heller vi människor om om vi bara fortsä'tter grimasera (putta, vifta etc.) kommer vi aldrig att vinna respekten, en född ledare har redan respekten, men om respekten skulle tryta är den inte sen att säga ifrån...

Visst, jag kommer aldrig att bli någon MR, så et gäller att finna metoder som gör att det funkar säkert för mig o min häst.
Har ju inte en hingst utan en gammal märr, kan vara enormt envis och så...
Jag ser ju på hur andra mänskor kan acceptera hur hästarna går lite hur som helst, men jag uppfattar det som viktigt att min häst ska gå där jag vill ha henne!
Du, Irish Draft, skriver om kedjan. Jag vet vad som avses, men jag tänker inte skaffa någon sådan och tror inte det ska behövas, men en undran - en repgrimma känns väl inte heller något vidare för hästen om man rycker till med den. Eller är det stor skillnad i skarphet?

Jag är inte så fixerad på exakt vart hästen går, men föredrar att gå bredvid eller ha den snett bakom. Men vart den än går så är det viktiga att den fokuserar på mig hela tiden.

kl

Små Pysar :devil: vill man ha i ett fast grepp, i grimman, bredvid sig. Annars får man lätt tandmärken i arslet eller en snabb lektion i hur man INTE tolkar bakom en häst. :D

Heja Pysen, heja! Ta kål på de där nedrans hästtjuvarna. :banana: :devil:

*kl*
Jag leder alla hästar vid bogen.
Då är man lixom, mitt emellan. :idea:
Man är tillräckligt långt bak för att undvika flaxande framben,
och tillräckligt långt fram ifall hästen slår.

Jag har inom Nh-hantering fått lära mig att inom hästvärlden är det fölen som går vid bogen. Detta borde innebära att man är underlägsen om man befinner sig i den positionen. Själv vill jag gå några steg framför med ett öga hela tiden på hästen jag leder. Min unge häst är van att gå bakom väldigt långt. De tidigare stallägarna ville inte ha det på det sättet. Nu har jag problemet att han försöker tränga sig före och inte respekterar den som leder.

kedja, repgrimma, kapson... jag ser ingen egentlig skillnad om man kopplar dom rätt. Alla är dom skarpare än grimman och bör bara användas när man behöver. Och man strävar alltid efter att plocka bort dessa. Jag pratade dessutom om en hingst, det vore oansvarigt att leda en hingst under uppfostring utan kedja, farligt för folk och hästar runt omkring. (Man kan inte läsa allt bokstavligt, för då måste vi här på buke börja skriva om våra egna erfarenheter så att storyn passar allas huvud) Även en ponny eller märr kan behöva skarpare än grimma om dom har "bomull på nosen" (jmf. bomull i öronen) men i brist på kedja/kapson/repgrimma dra grimskaft över näsan fungerar lika bra. Vad jag egentligen menar är att en häst som lyssnar fungerar utmärkt med vanlig grimma o grimmskaft. En häst som inte fungerar och man måste antingen rycka tag i eller snärta till med grimskaftet avskyr vissa människor att snärta till med grimskaftet och vissa hästar blir stressade av det. Om hästen då skiter kapitalt i när du ger ett kraftigt ryck i grimskaftet, vad gör du då? Det är som att sitta och nöta med skänklarna när du rider, det tjänar ingenting till. Som jag sa innan:

Ex. om en ranghög häst vill gå förbi en ranglåg behöver den oftast bara gå det ska vi också kunna göra, men ibland flyttar inte den ranglåga hästen på sig varpå den ranghöga oftast grimserar och lägger öronen bakåt, den ranglåga brukar då flytta på sig, men OM den inte gör det brukar det ta fyr i helvete, ingen ranghög häst låter sig negligeras på det sättet... det borde inte heller vi människor om om vi bara fortsä'tter grimasera (putta, vifta etc.) kommer vi aldrig att vinna respekten, en född ledare har redan respekten, men om respekten skulle tryta är den inte sen att säga ifrån...

Du väger kanske 1/10 av vad din häst gör om den lyssnar behöver du inga hjälpmedel om den inte gör det kommer du aldrig att få respekten om du inte kan säga ifrån när det verkligen krävs. Hästar blir inte ledsna av att bli tillsagda på skarpen under förutsättning att vi är rättvisa och konsekventa så att dom förstår oss...

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 456
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama