Då har du tydligen inte sett ledarhästar valla runt de andra. Sedan kan man skapa ett partnerskap genom att ha hästen bredvid sig. Har hört uttrycket "tvillingleken" då två hästar går sida vid sida i hagen. En är ledare men god vän med den andra och tillåter därmed jämlikhet och partnerskap. Så det går inte av position tala om vem som är ledare över vem. Värst är väl om man har hästen bakom sig som utmanar ens ledarskap och ger sig på vallning.
Däremot kan man genom position vid hästen få hästen att röra sig i olika riktningar. Där måste positionen vara precis när man driver hästen från sig. Lite snett bakom eller bakom för att få framåt. Vid bogen, magen för att få rakt åt sidan och steg framåt huvudet för att få hejd på hästen eller att få den att backa. I alla positionerna så är man givetvis dominant över hästen, annars kan man inte få den att flytta på fötterna.
Mina hästar älskar när jag låter dem komma upp och "tvillingleka" med mig. Vid min sida. De blir uppmärksamma både framåt (spetsade öron) och på mina signaler. Detta går utmärkt när man redan bekräftat sitt ledarskap. Dessutom är det en nödvändighet att man kan visa hästen vid sin sida vid t.ex. vetbesiktning vid tävling. Ingen vet kan se en häst som springer bakom en. Har sett NH frälsta som kommit ut på sin första distanstävling och första vändan hos vet stolt visat upp hur hästen lydigt följer dem, för att sedan få göra om upptravningen och då inte lyckats få hästen att våga springa vid sidan. Fått ta hjälp av omgivningen som fått jaga på hästen.
Hälsning Maja