Avstånd för c-ponny?

R

Real_Life

På travbommar, gärna galoppbommar också :p
Är det farligt om det blir lite för långt/kort mellan bommarna?
Bör man ha markbom om man hoppar max 50 cm med en ganska orutinerad häst?
Om man har tex 3 travbommar och sen ett litet hinder, hur långt ska det vara till hindret då?

vet inte hur l´ångt avståndet ska vara, men aj brukar aldrig ha markbom på hinder som e typ 50-60 cm..

Meningen med markbom är ju att man ska hjälpa hästen att hitta ett korrekt avstånd, så om man bygger fel så lär det ju inte hjälpa hästen. Inge bra.

travbommar 1 m
galoppbommar 2,5-2,75 m

om du bygger för trångt får hästen korta sig, bygger du för brett måste hästen länga sig. kan vara olämpligt att göra om hästen är väldigt orutinerad, men annars brukar det inte vara någon fara.

hur långt det ska vara mellan travbommarna och hindret beror ju på hur långt du vill att det ska vara, vad ska du hinna göra emellan. man kan ha långt eller ha hindret direkt. har för mig att det ska vara 2 m mellan travbom och hinder, kan mkt väl ha fel.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 474
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar