Avställning och eksem

T

Tallbarret

När (under vilka månader) och hur länge ställer ni av era isisar nu på hösten/vintern? Lite nyfiken hur andra gör...
Undrar även: ni med eksemhästar, är era hästar "bra" nu i man och svans eller kliar de sig fortfarande? Min valack har fortfarande små sår i mankammen och kliar sig ganska friskt, både i man och svans. Ska eländet aldrig sluta för säsongen, är så trött på att smörja och smörja...

Sv: Avställning och eksem

De hästar vi rider får varva ner under första halvan av november och sedan vara lediga resten av november, december och januari. Börjar sedan lite lätt med dem under februari. Under ledigheten går de ute dygnet om i stooor hage (hästarna har tillgång till utestall). Vi klipper inte heller våra hästar.

Är det snö och is är det ett utmärkt tillfälle att låta hovarna få "skoledigt", växa till sig och bli fria från sömhål. Likaså blir strålarna fina...

Unghästar som är i början av inridning får "vila" från mitten av oktober och under november månad, de är ju ofta lite trötta ändå pga pälssättning.

Hade tänkt ställa av min häst mitten november och börja rida igen i början av januari. Nu har han fått hovböld så han får vila redan nu och så börjar vi rida igen efter jul. Han skall gå ute i stor vinterhage tillsammans med flocken. Jag tar in honom endast om det blir jättekallt eller uruselt väder, typ kraftig snöstorm.
Min häst fick eksem i somras. Manen är ok nu, men konstigt nog kliar han sig fortfarande i svansen så jag fortsätter att smörja. Har också försäkerhetsskull tvättat honom med bakteriedödande schampoo. Sedan smörjde honom med mjukgörande salva och tjärsalva.
Håller med dig.. det är jättetröttsamt och man tycker att knottsäsongen borde vara över. Ingen av hästarna i stallet har eksemtäcke på sig längre.

Jag ställer aldrig helt av min gamla spattis, det blir bara lite mindre ridning pga mörkret. Eksemet är ok nu. Manen som bara är lite avskavd på ena sidan är väl 6-7 cm lång nu. Ingenting i svansen, men han har å andra sidan lindrig eksem. Eller en pjåskig ägare. Andra hästar kliar en del ännu för knotten är inte helt borta. Täckena åkte av 1 okt, tror jag. Ett sto som har stått (inte hos oss) i skogen! ser för jävlig ut men vi ska nog få till henne nästa sommar.

Jag har funderat på att ställa av i december - januari.
Min eksemis kliar sig fortfarande lite grann men jag har tyvärr mycket knott hemma, man är ju så trött på att smörja o spreya men vad gör man. Nästa år blir det nog ökozon.

Jag kommer inte ställa av mina hästar - tror jag. Dom börjar kliva uppåt i åldern och det känns bättre att dom får röra sig. Nu är jag visserligen gravid, så vi får väl se hur länge det funkar med ridningen. Troligtvis hålls de igång men som vanligt vintertid så drar vi ner tempot och antalet riddagar något.

Exem hästen är fin och kliar sig inte. Täcket har varit av ett ganska bra tag nu pga dåligt väder. Visserligen går han fortfarande i hage utan klimöjligheter, men snart ska vi öppna upp till ligghallen - så då får vi se... :crazy:

ställer aldrig av min Pålla helt, utan det blir under vissa perioder mindre ridning av andra skäl (väderlek, underlag, tidsbrist mm). OM hon gick i en stor kuperad hage i en stor flock, där hon rörde sig mkt själv, skulle jag kunna överväga att ställa av henne helt efter en period av hård träning, men som läget är nu tycker jag att den tiden nu är perfekt till att bygga upp smidighet och muskler. Sen kan jag ibland finna en viss tjusning i att rida på leriga vägar och i november regn (man kommer ju ut och känner sej som en riktig friluftsmänsika som trotsar vädergudarna). Eksem har hon inte (ännu) tack och lov!

kommer att ställa av honom i januari.
sen blir det lite mindre ridning nu när det är mörkt och geggigt.
när det gäller eksem så har han klarat sig mycket bra i år.
sår har han aldrig haft så länge jag har ägt honom.
men han har skavt av lite man och svans.
täcke slutade vi med i början på oktober.
nu går han och småkliar lite i man och svans när man ridit, men det kan ju bero på att det är ganska varmt ochså.

Jag ställer inte av "Älgen" alls nu på vintern, eftersom hon har eksem och går på Öland från mitten av maj - början av oktober, i en enorm 600 ha stor hage på Stora Alvaret. :) :love: 5½ månad vila per år får väl ändå räcka!!! :angel:
Vinterhalvåret rider jag så fort jag kommer åt, förvisso blir det ju en del ofrivilliga viloperioder pga konstant spöregn, allmän total lervälling och då det blir glashalt överallt (pållan är nämligen oskodd året om). Snöstorm skiter vi, då rider vi som bäst! Vi gillar snö! Det finns ju tack o lov termobyxor, rumpvärmare, tumvantar och stigbygelmuffar att ta till, om det råkar vara svinkallt!*ler*
Jag ÄLSKAR mina stigbygelmuffar! Aldrig mera kalla tår!! :love: :love:

Snusmumrik :banana: :banana:

Puts&Krom

Mina får vintervila nov-jan. Eftersom de går i stora hagar med kompisar får de rörelse o mår enbart bra att "bara" få vara häst.

När det blev kallt ett tag här tog jag av täcket, men sista veckan har det blivit över +10 o då kommer krypen igen, så täcke på igen. han kliar sej lite när det blir så här varmt. Men nu syns det inget, manen o svansen växer ut fort.

Jag brukar ställa min hästar i mitten av december och en bit in i januari, obs detta är av ren bekvämlighetsskäl och inget annat. Valcken rid inte så hårt, att en vila är nödvändig. Mitt sto får kontinuerllig vila under vägens gång, även när hon är i hårdare träning som nu.

Det har visat ett bättre resultat en vad en längre vila kan åstakomma, dessutom rider inte vi våra hästar så hårt att en lång vila är nödvändigt för dom på så sätt. Jag tror att endast eliten kan prestera så mycket träning att hästen behöver vila kroppen under en längre tid, och så krävande och duktig är då inte jag. Även om jag vet hur en fiol skall dras, innebär ju inte det att man kan prestera samma sak.

Boj skrev:
Jag tror att endast eliten kan prestera så mycket träning att hästen behöver vila kroppen under en längre tid.
Kroppen i all ära - man får inte glömma att hästen kan behöva vila mentalt också. Lite semester i en stor hage med andra hästar kan göra susen. Det finns ju dessutom en hel del islandshästar som "går i ide" både kroppsligt och mentalt under november månad. Och som jag nämnde tidigare - om väderförhållandena är lämpliga, kan man passa på att få hovarna i fint skick inför nästa ridsäsong.

Men har man inte tillgång till stora hagar är det nog bättre att inte låta hästen gå "och vila" lång tid, då blir ju ridturerna mer ett trevligt avbrott, särskilt om man rider ut i skog och mark....

Kroppen i all ära - man får inte glömma att hästen kan behöva vila mentalt också. Lite semester i en stor hage med andra hästar kan göra susen.

Jo det skall väl vara för att vi tjatar så förbenat på dom, och inte kan inse när de gör rätt. :crazy:

I övrigt får mina pållar vila i november, om det verkar behöva det. Nu är det ju så att pållan har haft en lång vila, och då menar jag lång. Från maj/juni förra året, till februari i år. Sen blev hon sjuk i juni, och var konvalecent till slutet av augusti. Så här finns väl inte behovet av vila direkt, valacken har vilat så gott som hela sommaren så även där finns väl inget krav direkt.

I övrigt brukar pållarna få ledigt några veckor på sommaren, samt ca 1 månad vid juletid (här är ren bekvämlighet och inget annat). :o

Mina hästar brukar få ledigt i december och januari. Nu ska dock pållan sättas igång så smått igen. Hon går med föl som ska avvänjas, så fort vi får boxdörrarna på plats och målarfärgen hunnit torka ordentligt. :-) Det blir långsamt igångsättande så jag passar nog på att rida henne under julledigheten och då får den andre vila sig lite längre fram också.

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 486
Senast: Murphy
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 911
Senast: Seabaz
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17