Avsluta fodervärdkontrakt?

eldione

Trådstartare
Har min häst utlånad på foder sedan 2½ år och nu är det tänkt att han ska säljas istället, tyvärr inte till fodervärden. Vi har ett löpande fodervärdskontrakt där det står att om ingen sagt till minst 3 månader i förväg så förnyas det för ett nytt år. Hur gör man för att avsluta kontraktet? River det gamla? Skriver ett nytt?

Sv: Avsluta fodervärdkontrakt?

Säger till nu, så avslutas det om tre månader och du kan sälja hästen?

Eller är det så att du måste vänta ett halvår till pga att det gäller år för år?
Säg upp det nu ändå.

Du säger upp det så fort som möjligt nu vet vi ju inte fullt ut hur det är formulerat men för mig låter det som att betydelsen av avtalet är följande:
Det gäller per år och man man ska säga upp det minst tre månader innan detta året går ut annars förlängs det ett år till. Det betyder som inbetween skriver att om du säger upp det nu så kan du sälja hästen om sex månader.

Vad du inte kan göra är riva det gamla eller göra ett nytt bara för att du vill sälja utan fodervärden ska ha hästen kvar tiden ut om den så önskar. Kan ju vara att fodervärden går med på att lämna hästen tidigare men det helt upp till fodervärden att bestämma. Skulle du ändå hämta hästen innan avtalet löpt ut har fodervärden rätt till ersättning av dig.

Men det behövs inget kontrakt för att "visa" att jag sagt upp fodervärdskontraktet så att det inte gäller då?
Fodervärden är helt med på det hela, hade hon velat ha honom längre så hade hon givetvis fått det (jag hade helst sett att han stannade där för alltid).

1. Du kan sälja hästen redan nu men köparen kan inte hämta hästen förrän avtalstiden gått ut.
2. Uppsägningen av avtalet bör ske skriftligt och då har du ju så att säga papper på att avtalet är uppsagt enligt vad som står i det. Alltså behövs inget nytt för uppsägningen sker enligt det avtal ni redan har.

Det behöver inte heller vara någon konstig uppsägning utan den kan t ex se ut så här:

Härmed sägs fodervärdsavtalet mellan parterna A och B röranden hästen X upp enligt det i avtalet angivna reglerna. Avtalet upphör från och med (datum).

Svårare än så behöver det inte vara.

Japp, det var därför jag gjorde ett litet tillägg.;)
Men TS, om fodervärden inte vill ha kvar honom och är helt med på detta, så kan ni väl säga upp kontraktet ömsesidigt?
Skriv bara att "härmed säger båda parter upp foderavtalet rörande häst x", och datum som det sägs upp, samt hur länge fodervärden ev ska ha kvar hästen.
Tex " fodervärden ansvarar för häst x tom den dag som ägaren sålt, dock senast "datum".

+ masse

Tack! Då vet jag i alla fall hur jag ska göra med uppsägningen. Ska prata mer med fodervärden, det här kom upp helt nyligen så vi har inte hunnit bestämma något.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 639
Senast: Lavinia
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 026
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 593
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden