avsluta foderavtal med köp.

Mysaan

Trådstartare
Behöver lite råd i detta. Jag har min kille på foder nu av flera anledningar. Ska i slutet av juli köpa honom när foderavtalet tar slut. Detta bestämdes innan vi skrev avtalet och allt känns helt ok. Nu till mina funderingar.

Ska man begära en ny veterinärbesiktning innan köpet blir klart?
Ska i så fall ägaren eller jag stå för den kostnaden?
Vad kostar en sådan besiktning ungefär?
Om man hittar fel på honom vilket jag inte tror så är det fel som uppstått under tiden han varit hos mig. HUr stora sådana måste det vara för att jag ska kunna neka ett köp??? Jag vill ju ha honom för jag älskar honom men jag vill gärna veta lite i alla fall.

Är det fler här inne som sitter eller har suttit i liknande situationer?

Sv: avsluta foderavtal med köp.

Jag sitter inte inne med nån sanning, men såhär hade jag gjort.
Jag hade själv valt och bekostat en veterinär.Det är i det stora hela en liten summa ungefär 1000 kronor.
Om något hade varit fel då hade jag funderat utifrån det.Det är ju också av största vikt att kunna försäkra sin häst, hade jag den försäkrad för hela köpesumman är det lättare att frånse vissa defekter.

// Åsa

Är hästen försäkrad för köpesumman?

I så fall hade jag KALLT köpt honom utan veterinärbesiktning och tagit över försäkringen. Då får du inga reservationer.

Och sen tagit ev problem när de visade siig (och på försäkringsbolagets bekostnad). Eftersom du är så säker på att OM det är fel på honom har de uppstått under tiden han varit hos dig.

Och hur 'stora fel' det ska vara för du ska backa på köp är ju svårt att säga. Är han RÖNTGAD tidigare? Annars kan det vara ide, men då riskerar du försäkringsreservationer och kan stå där med en häst som du ändå väljer köpa, men som kan bli dyyyyr i behandlingskostnader OM något röntgenfynd skulle leda till problem.

Jag köpte min foderhäst, ingen veterinärbesiktning whatsoever. Han är idag utdömd och triangelmärkt för en medfödd skelettdefekt som inte upptäcktes förrän jag haft honom i fyra år, och han var åtta år. Han är iom alla veterinärvårdskostnader den DYRASTE häst jag nånsin köpt, men det ironiska är att jag INTE ångrar mig. Han må ha varit tidernas olycksfågel och skadat sig på allt, och när han slutade med det så upptäcktes skelettdefekten, men han har GETT mig massor med. Och han är fortfarande kvar här och kostar pengar jag egentligen inte har, för han är så otroligt speciell för mig.

Däremot ska man eg alltid alltid göra vetbesiktning och gärna röntga innan köp, så jag rek eg inte att köpa hästar utan vetbesiktning!

Och skulle jag köpa en häst idag skulle jag DEFINITIVT friröntga, det är så mycket mer än pengar det kostar att upptäcka något skit, den KÄNSLOMÄSSIGA biten är minst lika tung!

Tack för ditt svar. Ska prata med ägaren och se vad hon tycker om vet.bes. möjligt att hon kan tänka sig att dela på kostnaden iofs.

Fast kan jag ta över försäkringen när han är med i en gruppförsäkring på alla deras hästar? Vi måste ju skilja ur honom. Så förmodligen lär jag väl behöva en vet.bes. för att få honom försäkrad sedan eller hur?

Jobbigt med din häst fast jag tar nog risken att inte friröntga honom. Föll som en fura för honom och han är så speciell så jag skulle gråta mig fördärvad om jag inte kunde köpa honom. Fast visst är det jobbigt känslomässigt när de blir som det blev för dig.

Jag har haft ett antal hästar nu, och ingen utav dom är/har varit veterinär besiktad. Iofs har jag inte betalat några större summor för mina juveler, men det har heller aldrig kommit fram någonting efteråt som gjort att jag ångrat att jag varit utan vet. bes.

Samma sak gäller mina försäkingar, ingen utav mina hästar har behövt genomgå vet bes för att försäkras. Har hästarna försäkrad för allt mellan 10 och 25 tusen (vilket är lite om du har någon "klassigare" häst än varmblod/shettis... ;) Och de gånger jag har förlorat hästar har försäkringsbolagen inte ställt till några bekymmer utan glatt hostat upp "mina" pengar.

Jenny

När jag köpte inponny från uppfödaren så var han gruppförsäkrad,men jag vet besikigade honom (del för försäkring,men åcå för å veta att han var OK), sen fickjag hans försäkringsnumer
Ringde de bolag jag ville ha honom försäkrad i, gav dom hans försökringsnumer, faxade in vet. intyget m.m. ..sen va deklart.

Någon glassig häst är det inte tal om utan ett alldeles speciellt varmblod bara. Jag litar iofs på ägaren som säger att han inte varit skadad eller haft problem. Är lite tveksam tror att det försäkringsbolaget jag tänker använda är lite kinkiga och kräver vet. besiktning.

Tack för svaret i alla fall.

Hmm, jo det blir ju smidigt om man har gamla försäkringsnr osv. Får väl helt enkelt ringa försäkringsbolaget och kolla om de kräver vet. besiktning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 397
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 166
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 888
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar